"להיות פרו-פלשתיני זה טרנדי - השאלה מתי זה יחלוף"

מעצב האופנה הישראלי הבינלאומי אבשלום גור הגיע לישראל לבקר את פרויקטי הגמר של הסטודנטים בשנקר, יוצר קולקציות בקונספטים מעניינים ופועל למען החזרת החטופים • ראיון מיוחד

מעצב האופנה אבשלום גור. צילום: באדיבות מרילינג

מעצב האופנה הישראלי אבשלום גור, המתגורר בלונדון, פועל כבר יותר מ-20 שנה בתעשיית האופנה הבינלאומית ומעצב עבור בית האופנה "מרילינג", שמציע יוקרה נגישה ומציג מדי עונה במהלך שבוע האופנה במילאנו את הקולקציה החדשה שלו.

רגע לפני תצוגת הבוגרים השנתית והחגיגית של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, גור הוזמן לפאנל המבקרים המכובד של המחלקה, במטרה לתת פידבק ולהעביר ביקורת על הפרויקטים של הבוגרים. בראיון מיוחד שקיימנו עימו, סיפר גור על תהליך היצירה של קולקציות חדשות, על הכלים הדרושים כדי להצליח בתעשיית האופנה כמעצב צעיר ועל הצורך להפוך לשגריר של ישראל בעולם - החלטה שלעיתים גובה מחירים. 

הקולקציה האחרונה בעיצובו של אבשלום גור // באדיבות מרילינג

"הביקורות הן בעצם ההזדמנות האחרונה של הבוגרים לפני שהם יוצאים לתעשייה, שיהיה להם עוד אינטראקציה מהסוג הזה", סיפר גור על הביקורות בשנקר. "השנה הייתה לי הפתעה גדולה. אני לא צריך לספר שעברנו פה דברים כמו הקורונה מצד אחד ו-7 באוקטובר מצד שני. עברנו המון דברים, אבל אחרי מה שעברנו פה ממש בחודשים האחרונים, זה ממש פיזית הפריע לסטודנטים לסיים את הפרויקטים שלהם. למרות הכל, הם מוכנים פיזית ונפשית, ועומדים להציג את הקולקציות על המסלול", שיתף.

"כמעצב, אתה בדרך כלל אתה מביא את העולם הפנימי שלך, את מה שעברת. היו לי מחשבות קודם לכן, איך זה יתבטא ואם המטרה לא תתפספס בדרך, אבל אני חייב להגיד שזאת הייתה שנה חזקה. יש כמה קולקציות טובות, אבל זה מעבר לזה: הן מאוד מגוונות ומאוד אישיות". 

במהלך השיחה, גור שיתף בכישורים ובכלים החשובים ביותר בעיניו עבור מעצבי אופנה צעירים. "אני חושב שסטוריטלינג זה הדבר הכי חשוב. מאוד חשוב לראות שיש להם סיפור אמיתי, שהם מתכוונים אליו ושהם מרוצים מהדרך הוויזואלית שהם בחרו להראות אותו. זה תורם לאינדיבידואליות שלך, לאמת הפנימית שלך ובאמת למצוא את הקהל הנכון לך".

מתוך הקמפיין של מרילינג // באדיבות המותג

הקולקציה האחרונה של בית האופנה "מרילינג" בעיצובו, שהוצגה בפברואר האחרון במילאנו וצפויה להיכנס לחנויות בתקופה הקרובה, עוסקת ב"רומנטיקה של חלונות כאלמנטים אדריכליים וסמליים", קונספט לא שגרתי שבחר גור.

"הרבה פעמים כשאתה נוסע הרבה בעולם, היומיום הופך להיות ההשראה שלך", מספר גור. "בשנה האחרונה מצאתי את עצמי מסתובב בערים שאני לא מכיר בלילות, לרוב אחרי הפגישות, הפתיחות והתצוגות, ודווקא הנושא של החלונות התחיל לעניין אותי מבחינה ויזואלית. הדמיון מתחיל לפעול, אתה חושב מה יש מאחורי החלון ומי גר שם. לא סתם אומרים שעיניים הן החלון לנשמה".

החלונות הם חלק מההשראה של אבשלום גור // באדיבות המעצב

בלונדון, למשל, עיר מגוריו של אבשלום, ישנם חלונות סגורים שלא ניתנים לפתיחה. אותם חלונות סגורים הם בעצם תזכורת לתקופה בה היה מס על חלונות - נושא שעניין את גור במיוחד במהלך המחקר. "כמו גם היום, חלונות הביאו אור ואוויר דרך הזכוכיות, רק שבאותה התקופה (לפני כ-300 שנה) זה היה מותרות". אותם חלונות, נתנו לגור השראה והם הבסיס לקולקציה שמורכבת מפרינטים, גזרות וצבעים שונים, הלקוחים מתוך אותם חלונות שהוא ראה וצילם.

במהלך הראיון, גור אף העניק ל"ישראל היום" הצצה לקולקציה הבאה של המותג, שתוצג בשבוע האופנה הבא במילאנו ותכלול את קולקציית אביב-קיץ 2026 של "מרילינג". "הקולקציה קיבלה את ההשראה שלה מפילים, ובמיוחד מאוזניים של פילים. במהלך המחקר, הגענו גם לצמח 'אלוקסיה', המכונה גם 'אוזן פיל'. הקולקציה כוללת הרבה אלמנטים של טבע, זו קולקציה צבעונית ומרעננת".

הקולקציה האחרונה של גור, שהוצגה בשבוע האופנה במילאנו // באדיבות מרילינג

למרות שגור ישראלי המתגורר בלונדון ומציג במילאנו, נתח גדול מקהל הלקוחות שלו כיום הוא סיני. "לפני 15 שנה, השוק הסיני היה בצימאון, לעומת האמריקני או האירופי. זה לא התחיל ביום אחד, אבל כיום הקהל הסיני מאוד אוהב ומעריך אותנו".

בשיחה על תעשיית היוקרה, בתי האופנה הבינלאומיים ואנונימיות בעידן הנוכחי, מספר גור: "אנחנו כבר לא בעידן שהיו שמונה מעצבי אופנה חשובים בעולם והם נתנו את הטון. אני מרגיש שזה סוג של זכות ומזל שאני עושה את זה. יש הרבה אנשים שהם מאוד נודעים בתחומם אבל בתכלס גם הם לוקחים את הילד מהגן או צריכים לטפל בנזילה שהייתה בבית. חשוב לי יותר ליצור מאשר להיות מפורסם".

אבשלום גור שם את סיכת החטופים על הפריטים // באדיבות המעצב

לפני כמעט שנתיים, בתחילת מלחמת חרבות ברזל, פעל גור למען החזרת החטופים, נכח בהפגנות פרו-ישראליות בלונדון ואף שם סיכות חטופים על מערכות הלבוש שעיצב עבור "מרילינג" בתצוגת האופנה הראשונה שהציג מאז תחילת המלחמה, בפברואר 2024.

"אני מקווה מאוד שעד אוקטובר לא יהיה לי שום צורך ושום רצון לבטא את זה על המסלול, כי זה פשוט יהיה נחלת העבר. זה פשוט לא להאמין שאנחנו עדיין מדברים על זה היום. מבחינתי זה היה ממקום של כעס על המצב, איך זה עדיין קורה", מספר גור.

בתצוגת האופנה האחרונה של המותג בפברואר, עלה גור על המסלול בסיום התצוגה - כשהוא לבוש בלוק שחור ועונד סיכת חטופים צהובה, המבצבצת לה באופן ברור על הבגדים. "אני לא מרגיש שאני משלם מחיר אבל אני משלם. אני לא מתעסק בדברים האלה, אני מעדיף להתרכז במה שאני מאמין בו. אני יכול להגיד שמבחינת הנהלת החברה שלנו, אף אחד מהם הוא לא ישראלי ויהודי - אבל הם עזרו במה שהיה אפשר ותמכו בי", שיתף.

"זה לא פיקניק בעולם כרגע". אבשלום גור // באדיבות המעצב

"זה לא פיקניק בעולם כרגע, לא אכפת להם אם ענדת סיכת חטופים או לא או אם אתה בעד ישראל, זו אנטישמיות לכל דבר - הם נגדך אם אתה יהודי או קשור לישראל באיזושהי דרך. כישראלי בעולם היום, אתה חייב להרגיש שאתה סוג של שגריר. אין לך ברירה אחרת. יש כל כך הרבה דיסינפורמציה שאתה פשוט כמעט צריך להגיע עם מצגת מוכנה לכל מקום. אתה יושב עם אנשים בתעשיית האופנה ומסביר להם על תוכנית החלוקה מ-1948 ומה קרה בעלייה הראשונה ב-1880".

בשיחה על אנטישמיות בתעשיית האופנה באופן ספציפי, דיבר גור על הפרו-פלשתינים שטרנד אופנתי שאמור לחלוף. "מדובר באותם האנשים שהשתתפו בהפגנות נגד שימוש בפרווה באופנה או נגד אופנה מהירה. אלו כמובן נושאים מאוד חשובים, אבל הם הלכו אחריהם בגלל הטרנד. זה סוג של אופנה עכשיו, זה טרנדי וטרנדים הם חולפים אבל לוקח להם זמן. כשאנחנו מסתכלים אחורה, אנחנו חושבים איך לבשנו את הבגדים האלו, איך היינו עם האיפור הזה? השאלה מתי זה יחלוף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר