הסנאט הצרפתי אישר אמש (שלישי) גרסה מתוקנת של חוק המסדיר אופנה מהירה, ועומד לאסור על פרסומות של פלטפורמות מסחר אלקטרוניות מהירות כמו שיין וטמו.
החקיקה מציגה מערכת ניקוד אקולוגי שתעריך את ההשפעה הסביבתית של מוצרים הנמכרים על ידי חברות אופנה מהירה, כולל פליטות, שימוש במשאבים ויכולת מחזור.
מותגים עם הניקוד הנמוך ביותר עשויים לשלם מס בעד חמישה יורו לכל פריט שהם מוכרים החל מ-2025, וצפויה עלייה לעשרה יורו עד 2030. עם זאת, המס לא יכול לעלות על 50 אחוזים מהמחיר הקמעונאי של הפריט.
החוק כולל גם איסור על פרסום מותגי אופנה "אולטרה" מהירים וסנקציות חמורות למשפיענים המקדמים אותם ברשתות החברתיות. החקיקה גם מחייבת תוויות אזהרה על אופנה מהירה בעת הפרסום, ממש כמו שמפרסמים סיגריות או משקאות אלכוהוליים.
הגרסה המתוקנת של הצעת החוק מבחינה בין אופנה "אולטרה" מהירה לאופנה מהירה "קלאסית", ומטילה הגבלות פחות מכבידות על שחקני אופנה מהירה אירופיים כמו זארה ו-H&M, בחירה שמעוררת ביקורת מצד קבוצות הפועלות למען איכות הסביבה.
"ההבהרות (שנעשו על ידי הסנט) מאפשרות להתמקד בשחקנים שמתעלמים ממציאויות סביבתיות, חברתיות וכלכליות, בעיקר שיין וטמו, מבלי להעניש את כל תעשיית הרדי-טו-וור (מוכן ללבישה) האירופית", אמר ז'אן-פרנסואה לונז'ו, יושב ראש ועדת הסנאט לתכנון אזורי ופיתוח בר קיימא.
בין 2010 ל-2023, הערך של תעשיית האופנה המהירה בצרפת עלה מ-2.3 מיליארד יורו ל-3.2 מיליארד יורו. בצרפת, 35 פריטי ביגוד נזרקים בכל שנייה, על פי הסוכנות הסביבתית של המדינה ואתר יורוניוז.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו