בתעשיית האופנה הבינלאומית, טרנדים רבים באים והולכים כדרך קבע - כשהחלופה מהירה ואף פעם לא באמת עוצרת. לצד הטרנדים הבנאליים יותר, כמו גוון צהוב החמאה או פרינט הנקודות, בתקופה האחרונה ישנו טרנד בלתי שגרתי אחד שמצליח לבלוט על פני השאר.
הטרנד, שהתפשט בכל רחבי העולם במהירות, הוא בעצם בובה פשוטה ומעט צ'אנקית בשם "לבובו" שעולה 13 פאונד בלבד (62 שקלים) ומשמשת כצ'ארם לתיקי יד אופנתיים. הבובות הקריפיות מעט, המדמות מפלצות קטנות או שפנים מעוותים, כוללות אוזני ארנב, לובשות אוברולים פרוותיים, פניהן מעוטרות בעיניים גדולות ואנימתיות ושיניהן חשופות.
הבובה, שהיא מעין מחזיק מפתחות, מופיעה ב-1.2 מיליון סרטוני טיקטוק ועיטרה כבר תיקים של משפיעניות אופנה רבות ברשתות החברתיות, כמו גם את תיקי היד הממותגים של ריהאנה, דואה ליפה והזמרת ליסה מלהקת הבנות "בלאקפינק".
בובת הלבובו נוצרה לראשונה בשנת 2015 על ידי האמן קאסינג לאנג, יליד הונג קונג המתגורר בהולנד, בספר הילדים שלו "Monsters" ולאחר מכן נוצרה באופן פיזי על ידי החנות Pop Mart בשנת 2019. כעת, הצעצוע הקולקטיבי עקף את עולם המעריצים של דרום מזרח אסיה, ומקשט את תיקי המעצבים של חובבי אופנה בכל רחבי העולם.
העובדה שהם נמכרים באמצעות קופסאות עיוורות - כלומר אתם לא יודעים איזה בובה תקבלו - הופכת את המוצר לעוד יותר חשאי ונחשק, ואת הרכישה לעוד יותר אובססיבית.
ההסבר הנפוץ ביותר מאחורי טירוף ה"לבובו" הוא שבזמנים של אי-שקט פוליטי, אנשים רוצים הסחת דעת, כיף ונוחות כלשהי. "אני חושבת שבשביל אנשים מסוימים כמוני, זה כמעט הריפוי הזה של הילד הפנימי", אמרה מרואיינת אחת לאתר ווג ביזנס. "אתה מרגיש כאילו לא באמת גדלת, ואתה נושא את החלקים הקטנים האלה מהילדות שלך שיכולים להיות די נוסטלגיים, כיפיים ושובבים".
לפי לירוי שופן, תאורטיקן אופנה ישראלי, חוקר באוניברסיטה העברית ומרצה בשנקר: "השאלה מה מוצאות פאשניסטות בבובות האלו, שהן חסרות תכלית ממשית, יכולה להיענות בתשובה 'כי הן חסרות תכלית ממשית'. בימים של מיתון ומצוקה, יש משהו מתריס בחפצים שהם לא יפים במיוחד, לא שמישים ושערכם היחיד הוא הצמא לאסוף אותן. הבובות האלו הן המותרות האולטימטיביים; בזבזנות שאי אפשר להצדיק בשום דרך רציונלית. בזבזנות לשם הבזבזנות, תלויה כמו גביע על התיק".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
