"טקסטיל הוא חומר הגלם הכי נפוץ, זה החומר של האנושות, הוא מקיף אותנו מלידה ועד המוות", מסביר מיקי קידר, ראש המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, בראיון מיוחד ל"ישראל היום". קידר, מעצב טקסטיל, נציג OEKO-TEX בישראל ומומחה לקיימות בטקסטיל, מדבר לא רק כמחנך אלא כשגריר של תעשייה שלמה.
המחלקה לעיצוב טקסטיל נוסדה ב-1970 עם הקמת מוסד שנקר, כמענה לתעשיית הטקסטיל המשגשגת אז בישראל. "בשנות ה-70, תעשיית הטקסטיל הייתה בשיא פריחתה עם מפעלי אופנה ותעשייה כמו גוטקס, פולגת, כיתן ודלתא", משחזר קידר.
"התעשייה השתנתה באופן דרמטי מאז, היא אולי נעלמה מבחינת המפעלים המסורתיים, וייצור של בדים מדוגמים בהדפס ובאריגה כבר לא קיים בישראל כמו ברוב המדינות המערביות. אבל במקום להיעלם, התעשייה עברה מטמורפוזה".
מייצור המוני לחדשנות פורצת דרך
"תעשיית הטקסטיל מונעת כוח אדם וזה משאב יקר במערב, ואפשרי במזרח", מסביר קידר. "התעשייה התחלפה, ישראל התפתחה כמדינת סטארט-אפ, וכך גם בטקסטיל".
מה שמפתיע רבים הוא שישראל היא מדינה מספר 2 בעולם בייצור טקסטיל לא ארוג, מיד אחרי סין. "אנחנו מפתחים טקסטיל ברמה גבוהה. חברת דלתא גליל למשל, ששווה 2 מיליארד דולר, היא חברת ענק שמייצרת עבור ויקטוריה'ס סיקרטס, נייקי ואדידס. היא מנוהלת בישראל, מעסיקה מעצבות וכימאים ישראלים ומייצרת במגוון מדינות בעולם".
בנוסף, ישנן חברות כמו פיברוטקסט שמייצרת לצה"ל, וסונוביה - סטארט-אפ ישראלי שמתמחה בטכנולוגיות צביעה חדשניות לג'ינסים. "זו עדיין תעשייה, אבל לא מהסוג של פעם עם פועלי ייצור", הוא מדגיש.
לארוג את העתיד: בין אקדמיה לתעשייה
כחלק מחגיגות יובל ה-55 למחלקה, תיפתח הערב (שני) תערוכת "בד בבד" - תצוגה מרשימה של כ-100 עבודות בוגרים ותיקים וצעירים. "התערוכה יוצרת פסיפס עשיר של קולות, נקודות מבט ודרכי עשייה והתפתחות בתחום הטקסטיל", מסביר קידר.
בין המדיות השונות בתערוכה ניתן יהיה לראות יצירות בטכניקות של דפוס דיגיטלי, ריקמה ידנית, קווילט, הדפסה על סוגי בדים שונים, טאפטינג בצמר טיבטי, סריגה וחוטי שעווה ארוגים.
"אנחנו חוגגים 55 שנים למחלקה וההתרגשות היא גדולה, לראות מצעד של אנשים בוגרי התעשייה לצד צעירים שעוסקים בתחום," משתף קידר. "אנחנו כמו משפחה".
העבודות המוצגות בתערוכה הן יצירות טקסטיל מקוריות אשר יוצעו למכירה. 40% מההכנסות ממכירת העבודות יתרמו לתמיכה במרכזי שיקום והחלמה במוסדות בריאות באמצעות פעולות המשלבות טקסטיל, בהובלת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, ו-60% מההכנסות יועברו ליוצרים.

תמונת בד העשויה מטקסטיל. פיקניק, נעמה בן משה / צילום: רוני כנעני

גלביה של מעיין ברונפמן / צילום: מעיין ברונפמן
במקביל לתערוכה, יתקיים ב-6 במאי כנס בנושא "תעשיית הטקסטיל והאקדמיה בישראל". הכנס יציג את הקשר ההדוק בין התעשייה הנוכחית והעתידית לבין המחלקה לעיצוב טקסטיל. אחת הדוגמאות המרתקות לשיתוף פעולה זה היא השותפות עם דלתא גליל, שבונה יחד עם המחלקה מסלול אקדמי כחלק מהתואר שיתמקד בטכנולוגיות מתקדמות, פיתוח וניהול.
חברות הסטארט-אפ הישראליות בתחום הטקסטיל עוסקות כיום בפיתוח של חומרים ידידותיים לסביבה. "בישראל, מה שמייצרים יוצא לחו"ל ויש דרישה לעמוד בתקנים בינלאומיים," מציין קידר.
"יש שינוי בינלאומי, אבל אנחנו עוד רחוקים מכלכלה מעגלית. סונוביה היא דוגמה לחברה ישראלית שעוסקת בפיתוח צביעת אינדיגו מתוך אחריות סביבתית ומתוך הבנה שעל תעשיית הטקסטיל לשנות כיוון ולעבור לייצור אחראי יותר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו