איך נראה כשמידע רפואי הופך לפריט אופנה מחויט? סטודנטים יצירתיים מבצלאל מציגים את התשובה במיזם פורץ דרך שיוצג בשבוע העיצוב היוקרתי במילאנו. באמצעות שילוב מרתק בין טכנולוגיה חדשנית לתפיסה חברתית מתקדמת, הם מעניקים למידע רפואי חיים חדשים – כאלה שתוכלו לענוד בגאווה.
מרשם אופנתי: כשמידע רפואי מתלבש בסטייל
במסגרת שיתוף פעולה יוצא דופן בין ענקית התרופות "אסטרהזניקה", בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, ומיזם "שווה פיתוח", נולד פרויקט מהפכני במסגרת הקורס "עיצוב לאימפקט חברתי". התוצאה: פריטי אופנה ואביזרים שמשלבים באלגנטיות מידע רפואי חיוני עם עיצוב עכשווי.
הכוכב האמיתי של המיזם הוא קולקציית מטפחות פרמטריות שעוצבו עבור אנשים הנוטלים תרופות פסיכיאטריות. אך אל תטעו – אלה לא סתם אביזרים. כל מטפחת היא יצירת אמנות מותאמת אישית, המשלבת את המידע הרפואי שבעלון התרופה בצורה סגנונית ודיסקרטית.
"רצינו ליצור פריט שהוא גם נחשק אופנתית וגם שמיש," מסבירים ריאן עפר, עומר אלירז ונטלי ריסין – הסטודנטים שפיתחו את הפרויקט המכונה "Patterns". "המטפחות האלה נושאות בגאווה מסר של העצמה ושייכות".
טכנולוגיה וסטייל נפגשים על בד
הטכנולוגיה מאחורי הקלעים היא הסיפור האמיתי. באמצעות אלגוריתמים פרמטריים מתקדמים, כל מטפחת מייצרת דפוס ייחודי המבוסס על סל התרופות הספציפי של המשתמש. בצד הפנימי, ניתן לבחור את רמת המידע המוצג מהעלון לצרכן, בעוד הצד החיצוני מציג עיצוב אמנותי מרהיב.
הפריט האופנתי הרב-תכליתי הזה ניתן לענידה במגוון דרכים – אפשר להתעטף בו כצעיף, לקפל לתיק כאקססורי או לפרוס על שולחן כפריט נוי. המטרה היא שכל אחד יוכל לייצר מטפחת אישית בהתאם לטיפול התרופתי שלו. מעבר לפונקציונליות, המטפחות נושאות מסר חברתי חשוב: הוצאת השיח על בריאות הנפש מהמסתור והפיכתו לסמל של גאווה.
ממילאנו לחזית האופנה העולמית
לא במקרה נבחר המיזם להיות מוצג בשבוע העיצוב במילאנו הקרוב – אחד האירועים היוקרתיים והמשפיעים בעולם העיצוב והאופנה. הבחירה בפרויקט מדגישה את החדשנות והרלוונטיות שלו בזירה הבינלאומית.
באופן רחב יותר, המיזם משקף מגמה הולכת וגוברת של הנגשת מידע ושירותים לכלל האוכלוסייה, כולל ה-18% מהאוכלוסייה בישראל החיים עם מגבלות. במקום לפתח מוצרים ייעודיים לקהלים מסוימים, הפרויקט מציע פתרון אלגנטי ומושך שמתאים לכולם – עיצוב מכליל במיטבו.
לצד המטפחות המעוצבות, המיזם כולל גם פיתוחים נוספים כמו קופסאות דקורטיביות לתרופות המשתלבות בעיצוב הבית ואפליקציה מיוחדת לילדים עם מחלות כרוניות ומוגבלויות קוגניטיביות.
הפרויקט נשען על שני עקרונות מרכזיים: "לא עלינו בלעדינו" – המשלב באופן פעיל אנשים עם מוגבלויות בתהליך הפיתוח, ו"עיצוב מכליל" – היוצר פתרונות לקהלים מגוונים ומקדם שינוי חברתי-כלכלי.
גיא שגיא, מרצה בכיר במחלקה לתקשורת חזותית ומנחה הפרויקט, מסביר כי המטרה המרכזית הייתה ליצור עיצוב משמעותי ונגיש בתחום הבריאות שיבטיח גישה שווה למידע ולשירותי בריאות חיוניים לכל המטופלים, ללא קשר ליכולותיהם הפיזיות והנפשיות.
"המשימה שהוטלה על הסטודנטים הייתה ליצור מענה עיצובי הוליסטי המשלב בין הנגשת מידע לבין עבודה עם גורמים מקצועיים בתחום התרופות. הסטודנטים עבדו מתוך בריף ייעודי למול דמויות שונות ומגוונות, חלקן דמויות אמיתיות מעולמם, המייצגות מוגבלויות כמו מוגבלות שכלית התפתחותית, תסמונת אש"ר (שילוב לקות שמיעה וראייה) ושיתוק מוחין. התהליך כלל מפגשים עם אנשים עם מוגבלויות, ראיונות, התנסות עם פרוטוטיפים וקבלת משוב ישיר".
"אנו מאמינים שהחיבור בין תעשיית הפארמה לעולם העיצוב יכול לחולל מהפכה באופן שבו אנשים מתייחסים לתרופות שלהם", אומר אוהד גולדברג, מנכ"ל אסטרהזניקה ישראל. "המטרה שלנו היא לשפר את חוויית המטופל באמצעות הנגשת מידע רפואי חיוני בצורה ידידותית ואסתטית יותר. פרויקטים שפותחו על ידי הסטודנטים בבצלאל מדגימים את הפוטנציאל העצום שבחיבור בין תחומי הבריאות והעיצוב".
התוצאה היא עיצוב שלא רק מדבר תרופות, אלא גם את השיח החברתי סביב בריאות, נגישות, ואופנה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
