"מעטים יודעים שהייתה יהודייה": תערוכה חדשה למעצבת ששינתה את פני האופנה

גבי אגיון, יהודייה שהיגרה ממצרים לפריז, השיקה את המותג המצליח "קלואה" ב-1952 • זו הפעם הראשונה שהיא זוכה לתערוכת רטרוספקטיבה גדולה הנושאת את שמה, אך גם זו אינה מושקת במוזיאוני האופנה הגדולים, אלא דווקא במוזיאון היהדות בניו יורק

מתוך התערוכה, מוזיאון היהדות ניו יורק. צילום: Scott Rudd Events, מתוך אינסטגרם

תערוכה חדשה שמוצגת בימים אלה במוזיאון היהדות בניו יורק שופכת אור על עיצוביה של אושיית האופנה, גבי גבריאלה אגיון, שהקימה את אחד מבתי האופנה המובילים "קלואה". בתערוכה "מצב הרוח של הרגע: גבי אגיון ובית קלואה" אפשר לחזות ב-150 עיצובים, התלויים ברובם על קולבים, על מנת שניתן יהיה לחוות בקלילות של הבדים.

מעצבים רבים וטובים עמדו בראש המותג הצרפתי, החל מקארל לגרפלד, שמילא את תפקיד המנהל הקריאטיבי במשך 25 שנים, ועד סטלה מקרטני, פיבי פילו וגבריאלה הרסט, אבל האסתטיקה שנקבעה על ידי אגיון, שנטשה את הבדים הנוקשים והכבדים של תקופתה לטובת עיצובים קלילים ורכים, ממשיכה להדהד עד היום.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by The Jewish Museum (@thejewishmuseum)

אגיון נולדה תחת השם גבריאלה חנוכה בשנת 1921 באלכסנדריה. היא עברה לפריז בשנת 1945 לאחר נישואיה לריימונד אגיון ופתחה את המותג שלה בתקופה בה האופנה הוכתבה על ידי מעצבי קוטור שתפרו בגדים לפני הזמנה עבור האליטה. את שורשיה היהודיים היא שמרה בשקט ולצד הזדהותה כקומוניסטית היא האמינה שנשים צריכות להתלבש בבגדים נוחים. זו אולי הפעם הראשונה שאגיון זוכה לתערוכת רטרוספקטיבה גדולה הנושאת את שמה, אך גם זו אינה מתרחשת במוזיאוני האופנה הגדולים, אלא דווקא במוזיאון היהדות.

גבי אגיון בחגיגות 60 לקלואה, 2012, צילום: GettyImages

"מעטים יודעים שגבי הייתה יהודייה", אמרה קלאודיה גולד, מנהלת מוזיאון היהדות בניו יורק בראיון ל"ניו יורק טיימס". "היא הרגישה שהשם שלה נשמע כמו של מגדת עתידות ולכן בחרה להשתמש בשם אחר על מנת לבנות את המותג שלה".

"זה היה חכם, במיוחד בתור זרה, להשתמש בשם גנרי, היא אהבה את העגלגלות של האותיות ואת התדמית הנשית הצעירה שהשם העביר, אבל זה לקח ממנה קצת מהפוקוס", אומרת גולד. "ברגע ששמעתי את הסיפור של גבי אגיון, רציתי שנחגוג אותו. גם את המותג שלה, שהוא שם נרדף ליוקרה חסרת מאמץ, אבל גם האישה היהודייה האלמונית יחסית שהקימה אותו ושבמידה רבה ירדה מתחת לרדאר".

חוג הלקוחות של אגיון כלל אמנים, סופרים ואנשי אקדימה שלא יכולה להרשות לעצם ללבוש הוט קוטור. הם היו צריכים ללבוש העתקים או חיקויים. אגיון הציעה אלטרנטיבה, אלו לא היו העתקים, אלא פריטים חדשניים שביטאו את רוח התקופה.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by The Jewish Museum (@thejewishmuseum)

תצוגות האופנה הבוהמיות של אגיון נערכו ברובע הלטיני אותו הייתה פוקדת, כולל קפה דה פלור המפורסם, כך היא הצליחה לייצר מותג שמדבר חדשנות. אגיון נשארה מעורבת במותג "קלואה" עד שנת 1985, אז נקנה המותג על ידי קבוצת ריצ'מונד השווייצרית.

חלק עיקרי בתערוכה נותן מקום של כבוד לגרסאות השונות של חולצת המשי הנשית בצבע חול, אחד מסמלי ההיכר של אגיון. 50 גרסאות של חולצות אלו מוצגים אף הם בתערוכה, לצד שמלות ופריטים מיוחדים של מעצבי המותג לאורך השנים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר