במשרד, בסופר, בבית, וכמובן בחדר הכושר - בגדי ספורט ונעלי הספורט הפכו חלק בלתי נפרד מחיינו, ולראיה נפתחות בישראל מדי שנה עוד ועוד חנויות ספורט ופופ־אפים, רשתות שמעולם לא חשבנו שיגיעו לארץ עושות עלייה, והמבחר - ברשת או בחנות הפיזית - גדול מתמיד.
שיתוף הפעולה בין אדידס לבין מעצב־העל היפני יוז'י ימאמוטו ב־2003, שהציג בתצוגה שלו את נעלי הספורט האיקוניות עם שלושת הפסים, הוא ככל הנראה נקודת המפנה בתחום. הבגדים והנעליים יצאו "להתאוורר" מחוץ לכותלי חדר הכושר: שילובים של ביגוד רשמי עם נעלי סניקרס או חליפות ספורט עם עקב עדין הפכו מקובלים לבילוי לילי או לאירוע.
אחרי מגפת הקורונה הביגוד הספורטיבי ה"קליל" נכנס ללב המיינסטרים ביתר שאת. "עולם הנוחות תפס תאוצה מאז תקופת הקורונה, אנשים בילו שעות ארוכות בבית והעריכו מחדש את תחושת הנוחות. אחרי החזרה לשגרה נוצר השילוב בין הנוח לבין הלבוש המשודרג. מעבר לזה, סגנונות ההייקינג והטיולים, שפופולריים בעיקר בארה"ב ובאירופה, השפיעו על הטרנד והפכו את הנוחות לסטייל", מספר איתמר ריין, סמנכ"ל הסחר של קבוצת אירני. "בנוסף, נעליים נוחות כמו ניו באלאנס ואסיקס תפסו תאוצה בקרב הקהל הצעיר. טרנד הנוחות בולט גם בקרב חתנים על ידי שילוב של סניקרס עם חליפות".
כמו שכתבנו בעבר, תרבות הסניקרס, נעלי ספורט לשימוש יומיומי, תפסה תאוצה בישראל בשנים האחרונות, וביתר שאת אחרי הקורונה. חנויות בכל מרכז קניות, השקות לדגמים מיוחדים, אירועים לאספנים וקהילה מתגבשת - כל מה שהיינו רגילים לראות מבעד למסך בארה"ב קורם כאן עור וגידים.
ענקיות האופנה עובדות בשיתוף פעולה עם כוכבי־על לקידום הנעל. המוכרים ביותר הם נייקי ומייקל ג'ורדן. בארץ אפשר להצביע על נועה קירל ופומה, ושיתוף פעולה שהופסק היה של אדידס וקניה ווסט.
ענקית האופנה הגרמנית ידעה בשנה החולפת קשיים: לפי דיווח של ה"פייננשל טיימס", אדידס נתקעה זמן־מה עם נעלי ייזי בעיצוב הראפר קניה ווסט וחיפשה דרכים למכור אותן, לאחר שהפסיקה את שיתוף הפעולה איתו. שיתוף הפעולה הופסק לאחר שהראפר התבטא באופן אנטישמי. אם זה לא מספיק, במהלך המלחמה באוקראינה החרימו בחברה את רוסיה והשהו את פעילות החנויות במדינה.
יש במה להתגאות
מותג בגדי הספורט Panta Rei ("הכל זורם" ביוונית) הושק בארץ לפני כשנה, מבית היוצר של "דלתא". הבגדים עשויים מבדים נוחים במיוחד, שמטרתם לשפר את הביצועים במהלך האימון.
בגזרת הנשים קיימות קבוצות בדים שונות, שכל אחת ייחודית בדרכה שלו: גמישות מקסימלית וטווח תנועה רחב עבור אימוני סטודיו שונים, בד המעניק תחושת קרירות עבור אימוני כוח וסיבולת, פריטים אלסטיים ונמתחים ללא תפרים ובדים מחטבים ומנדפי זיעה. בפריטים מסוימים יש כיס מובנה לסמארטפון.
בין בגדי הגברים שהמותג מציע, בהיקף קטן יותר מאשר בגדי הנשים, ניתן למצוא כאלה המתאימים ליוגה ולפילאטיס, לאימון בעצימות גבוהה ולריצה.
דגמי הריצה עשויים מבד דק וקל משקל, המתאימים את עצמם בגמישות מקסימלית למבנה הגוף. עוד מציעה הרשת מגוון בגדי ים בשלוש קטגוריות: גלישת גלים, סאפ וקייט, ושחייה מקצועית. בגדי הים עשויים מבד ממוחזר המשלב בתוכו EXTRA LIFE LYCRA למתיחה ולהתאמה מושלמת לגוף. כמו כן, הבד מסנן קרינת שמש UPF50. לרשת שש חנויות ברחבי הארץ ואתר אונליין. טווח מחירים בחנות ובאתר לפני הנחות סוף עונה: 400-159 שקלים.
לפני כשלושה חודשים נחת בארץ המותג "לולולמון" עם חנות ראשונה שנפתחה בקניון רמת אביב, בשטח של 550 מ"ר. בדומה למותג "אלו יוגה", לולולמון מציעה בעיקר בגדים בעיצובים שקטים וקלאסיים ובצבעים רגועים, במטרה שאלה יוכלו לשמש את קהל הלקוחות לאורך שנים ארוכות, כחלק מאג'נדת הקיימות של המותג.
ומה באשר למחירים? לא מדובר במחיר שמתאים לכל כיס: החל מ־160 ש' עבור בגדי הבייסיק או ציוד נלווה, כמו גומיות לשיער, בקבוקי שתייה או גופייה, ועד ל־600 ש' למכנסי טייץ או עליונית. בגדי הקז'ואל כבר יהיו הרבה יותר יקרים והם יכולים להגיע עד ל־1,200 ש' לז'קט ספורטיבי.
"גיליתי את המותג לפני 20 שנה במנהטן ומצאתי איכות שאי אפשר להתחרות בה", אומר רוני אירני, המייסד והבעלים של הקבוצה. "לא סתם 'לולולמון' נמצאת במקום השני מבין מותגי הספורט בשוויה ברחבי העולם". בשלוש השנים הקרובות מתוכננות להיפתח עוד עשר חנויות של המותג הקנדי, עם אפשרות לרכישה גם אונליין דרך אתר פקטורי 54, ובאתר מקומי של המותג.
מה הקונים מעדיפים - מותגים יקרים או דווקא את הזול יותר?
"זה מאוד משתנה. הלקוחות שמגיעים ל־JD ברוב המקרים יחפשו את הבשורה האחרונה ואת הפריטים החדשים במחיר מלא", מספרת שירן וינטר־סיבוני, סמנכ"לית השיווק של JD ספורט ישראל. "מצאנו שעל אף שבמסגרת הסייל הצענו כ־70% הנחה, עדיין תמהיל הרכישות עירב פריטים חדשים לצד פריטים מוזלים".
הרכישות מתבצעות יותר אונליין או שמגיעים פיזית לחנויות?
"הטראפיק משתנה בין סניף לסניף. כיום אנחנו עם שמונה סניפים מנהריה ועד אילת, ויכולים לראות סניפים שנהנים מטראפיק מטורף כמו אילת ונתב"ג, לצד סניפים שהטראפיק משתנה ונתון למצב במדינה. לעומת זאת, באתר אנחנו רואים גדילה באופן מתמיד בלקוחות ברחבי הארץ עם רוב מאזור המרכז וירושלים (תל אביב, פתח תקווה, גבעתיים - ערים שבהן עדיין אין לנו סניפים).
"באתר אנחנו יכולים לומר שהלקוחות כן מחפשים יותר מבצעים או מחירים משתלמים, ואנחנו מבחינים בעלייה בחיפושים של הפריטים האלה אצלנו באתר".
מה חדש בשוק?
"השנה השקנו ארבעה מותגים חדשים בתחום אופנת הספורט: Hoodrich supply and demand, גרבי Stance ומותג אופנת הספורט 'פינק סודה'. כל אלו לצד טרנדים שמובילים כרגע כדוגמת דגם SAMBA של אדידס (449 ש') או דגמי NB 990 ב־1,100 ש'. כמובן, לצד כל אלה אנחנו מציעים את הקולקציות הבלעדיות בכל מותג ONLY AT JD, כך שייתכן כי נעליים אשר יש עליהן הייפ חזק כרגע יגיעו אלינו בצבעים שהם בלעדיים לנו. טווח המחירים רחב מאוד, משום שאנו מציעים עשרות מותגי ספורט, והמחירים נעים בין 180 ל־1,100 ש'.
בלי לקרוע את הכיס
אלה מביניכם שלא רוצים להוציא סכומי עתק עבור מותגים מפונפנים יכולים למצוא את מבוקשם בדקטלון. הרשת נכנסה לישראל באוגוסט 2017 וכיום מונה 10 סניפים, ומציעה מגוון נרחב של מוצרים במחירים שונים.
למה לקח הרבה זמן עד שהגעתם לישראל?
"הישראלים מאוד ספורטיביים, ובעשור האחרון הדבר רק הלך והתעצם", מספרת מורגן עוז, סמנכ"לית השיווק של דקטלון ישראל. "כמה שנים לפני שהחלטנו להגיע לארץ המטה הצרפתי היה מקבל מישראלים נלהבים המון בקשות לפתוח בישראל חנות, ואפילו פתחו קבוצת פייסבוק שהיתה מאוד פעילה, בשם 'להביא את דקטלון לישראל'.
"אחד הדברים שעשינו כשהגענו היה לכתוב להם, והתגובות היו פשוט מרגשות. לפגוש את הלקוחות אחרי זה פיזית, בפתיחה האגדית בראשון לציון, היה אירוע יוצא דופן. מבחינתנו זה הניצחון האמיתי, וזה בדיוק החזון שלנו - להיות איפה שצריכים אותנו. נראה שבישראל באמת היו צריכים אותנו פה".
מה מייחד אתכם משאר הרשתות?
"דקטלון הוא פשוט מותג אחר. חנות שמכילה בתוכה את כל סוגי הספורט. למעשה, זה מותג שמעצב את המוצרים, מייצר ומוכר אותם - בלי פערי תיווך, כדי לשמור על מחירים הכי נגישים שאפשר".
קונים יותר אונליין או מגיעים פיזית לחנות?
"הרכישה הפיזית בחנויות זה דבר שלעולם לא יעלם, אנשים נהנים מחוויית הקנייה ורואים בזה בילוי לכל דבר. מעבר לכך, לקוחות אוהבים לראות ולחוש את המוצרים שלנו. חוויית הצרכן מושתתת על הקשר בין הדיגיטלי לפיזי, לכן אנחנו משקיעים המון משאבים כדי להתפתח בעולמות האלו. לאחרונה יצאנו עם שירות משלוחים חדש - משלוח באותו יום למוצרים עד גודל ומשקל מסוים, באזור המרכז".
מי בעצם הם המתחרים הגדולים שלכם?
"אנחנו לא מחפשים פייט, אלא יותר נחושים לתת הזדמנות לכל אחד ליהנות מספורט בלי לשבור את הכיס. בישראל אין כיום מותג שמציע את מה שאנחנו יכולים להציע: מוצרים שמתאימים למגוון רחב כל כך של צרכנים - ממתחילים ועד למומחים, מתינוקות בני כמה חודשים ועד למבוגרים. וגם מגוון סוגי הספורט שאנחנו מציעים, שלא לדבר על המחירים הנגישים.
"המתחרה האמיתי שלנו הוא המסך על כל צורותיו שגורם לאנשים להישאר בבית ולא לצאת לפעילות גופנית. אנחנו מאמינים בעשיית ספורט והפיכתו למשהו אפשרי בכל בית ובכל מקום.
"אנחנו בדקטלון אחראים על כל שרשרת האספקה, ולכן יש לנו אפשרות להוזיל עלויות. השליטה הבלעדית בתהליך העיצוב וההפצה של המוצרים מאפשרת לתמחר את המוצרים כך שיתאימו לכל כיס, בכל מקום בעולם".
ומה לגבי קיימות וסביבה?
"נושא איכות הסביבה תופס מקום מרכזי הן באסטרטגיה העולמית והן באסטרטגיה הלוקאלית של החברה. דקטלון העולמית התחייבה להגיע לשימוש ב־100% אנרגיה מחודשת בכל סניפיה ברחבי העולם עד שנת 2026. כדי לעמוד בהתחייבות זו החברה מבצעת מגוון פעולות. לדוגמה, החלפת שיטות הצביעה המסורתיות בשיטות ידידותיות יותר לסביבה כמו הצביעה הישירה, שבה לא צובעים את הבד הארוג אלא משלבים את הפיגמנטים בעת ייצור החוט, פעולה הדורשת שימוש בפחות מים וייצור פחות פסולת, מיחזור כל הפסולת של החנות, ועוד.
"החדשנות והשמירה על הסביבה נמצאות בלב־ליבו של תהליך עיצוב המוצר. אנו שואפים להניע צוותים להשתמש בטכנולוגיה ובחומרים חדשים וליצור עיצובים חדשים שייטיבו עם הסביבה".
פופ־אפ מפתיע
פופ אפ חדש שהוקם בתחילת החודש לזמן בלתי מוגבל בחדר האחורי של החנות Five Point Four במתחם שרונה מציע פריטים מתחום הספורט הנוגעים בעולמות ה"סטריט", ביניהם פריטים של אסיקס, פומה, לולולמון ועוד, אשר יוחלפו אחת לתקופה בפריטים שונים לפי נושא: ריצה ואאוט־דור, פאדל (ענף מעולם הטניס), כדורסל, יוגה, ועוד.
"החברה זיהתה פוטנציאל למותגי ספורט אשר נוגעים בעולמות הסטריט - יש ביקוש לפריטי ריצה, כדורגל, כדורסל, אך יחד עם זאת פריטים מיוחדים יותר, שמתאימים גם כ"סטריט וויר", מספר איתמר ריין, מקבוצת אירני.
"אנו בהחלט רואים בקרב הקהל הישראלי מגמה של השקעת יותר כסף בפריטים איכותיים יותר בעולמות הספורט. בייחוד לאחר פתיחת לולולמון אנו מזהים העדפה לפריטים שמחזיקים מעמד זמן רב יותר ובעלי יתרונות טכנולוגיים כמו נידוף זיעה, בדים שמתייבשים במהירות, גמישות יתרה, מינימום תפרים בבגד, ועוד המון דברים מיוחדים שהצרכן הישראלי רוצה", הוא מסכם.
בהכנת הכתבה השתתפה ליהיא גלמן רם
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו