קשה להאמין, אבל בובה קטנה עם שיניים בולטות ומבט מוזר הצליחה להוציא עולם שלם מדעתו: בובת הלבובו הפכה בתוך חודשים בודדים למוקד של היסטריה צרכנית, עם תורי ענק בחנויות, מחירים מטורפים שרק הולכים ומאמירים, הורים שמאבדים עשתונות וילדים שמודדים את ערכם החברתי לפי צבע הבובה שיש להם.
בתוך כל הטירוף הזה, ספיר אביסרור לא יכלה לשתוק. הסטורי הזועם ששיתפה בסוף השבוע באינסטגרם שלה, לא היה עוד התלהמות רגעית, אלא זעם אמיתי מול הורים שמאבדים שליטה ושופכים מאות שקלים על בובות לבובו רק כדי לרצות את הילד או להעלות סטורי מנצח. מבחינתה זו לא עוד בובה, אלא סמל לאובדן פרופורציות, לכניעה עיוורת ללחץ חברתי ולדור שלם של ילדים שמבינים שהערך שלהם נמדד לפי כמות בובות הלבובו שלהם.

הסטורי של ספיר אביסרור // אינסטגרם
"פראיירים לא מתים, רק מתחלפים", כתבה על רקע צילום מסך של ידיעה חדשותית על הטירוף סביב הבובה. "מה יש לכם, שיגעו לכם את המוח? כמו עדר אחרי בובה מכוערת שעוד חודש אף אחד לא יזכור ותהיה הבובת לעיסות של הכלב שלכם. נגנבתם לגמרי. טיקטוקים של אימהות קונות לילדים שבע בובות כדי שייצא לה הצבע שהיא רוצה. תתעוררו כבר. אתם הורסים את דור העתיד בידיים שלכם", כתבה בזעם לסיום והוסיפה: "אין בעיה לתת לילדים ליהנות מטרנד, אבל במידה, בחוכמה, לא בחזירות בלי טיפה של היגיון ולא בכאלה סכומים".
שיניים עקומות, מבט מקריפ ושיגעון עולמי
את הדרמה סביב הלבובו קשה כאמור לפספס: בובה במגוון צבעים עם שיניים בולטות, עיניים ענקיות ומבט מקריפ וערמומי, שהפכה למוקד של היסטריה עולמית, ועכשיו שלא במפתיע גם ישראל נכנעה. חנויות מדווחות על מחסור, קבוצות פייסבוק סוערות ומחירים שמאמירים בקצב של שוק שחור. ילדים בוכים, הורים מתווכחים וכל צבע חדש או דגם הפתעה נדיר הופך לסמל סטטוס.
אבל מה שהופך את ההיסטריה למוזרה במיוחד הוא העובדה שגם אחרי שמקלפים את שכבת ההייפ, חייבים להודות שקשה להבין למה דווקא הבובה הזו הפכה לאובססיה. עיצוב שמאתגר את גבולות ה"חמוד-מכוער", קופסאות הפתעה, מהדורות מוגבלות וסלבס שמצטלמים איתה - כל אלה מסבירים אולי חלק מהטירוף עבור מי שמתעקש למצוא מעט היגיון, אבל ברקע הרשת כבר מבעבעת בתיאוריות אפלות.
הצד האפל: תיאוריות קונספירציה, פחדים וחרדות
בזמן שקים קרדשיאן וריהאנה מציגות בגאווה את אוסף הלבובו שלהן, הרשת גועשת מסיפורים מצמררים: תיאוריות קונספירציה טוענות שהבובה עוצבה בהשראת פזוזו - שד ממסופוטמיה הידוע בעיקר מהסרט "מגרש השדים" ומסמל רוע, מחלות ובלבול. יש מי שמזהירים שהבובות מסוגלות לגרום לסיוטים, קולות מסתוריים ואפילו תופעות על-טבעיות למרות שאין לכך שום הוכחה. החברה המייצרת, Pop Mart מכחישה כל קשר לעולם העל-טבעי ומדגישה שמדובר בדמות מתוך ספר ילדים נורדי, אך השמועות ממשיכות להתפשט ולהעצים את ההיסטריה סביב הבובה.
גולשים מצביעים על הדמיון בין החיוך הרחב והשיניים המחודדות של הלבובו לבין דמויות שדים עתיקות ויש מי שמזהירים שהבובה "נושאת אנרגיה שטנית". בטיקטוק וברדיט מופצות שמועות על ילדים שחווים סיוטים, קולות מסתוריים בבית ואפילו "מקרים" של בובות שנעלמות ומופיעות במקומות לא צפויים. יש מי שממליצים להשפריץ מים קדושים על הלבובו ואחרים כבר מנסים למכור "לבובו אחוז דיבוק" ברשת.
ההיסטריה הזו, שמזינה את עצמה דרך חרדות, שמועות ורשתות חברתיות, לא עוצרת רק בקנייה: היא חודרת גם לעולם הרגשי של הילדים. ילדים מגיבים ללחצים ולחרדות של ההורים ולעיתים אף מקצינים את ההתנהגות שלהם כשהם מזהים מצוקה או אובדן שליטה מצד המבוגרים. כשהורים הופכים לכרטיס אשראי מהלך והילדים לומדים שהשייכות החברתית נרכשת, לא פלא שהגבול בין פנטזיה למציאות הולך ומטשטש.
המחיר הפסיכולוגי של תרבות הצריכה
ההתמכרות לטרנדים, במיוחד בגיל הילדות היא לא רק עניין כלכלי - היא משפיעה על הזהות, הערך העצמי וההתפתחות הרגשית של הדור הבא. ילדים שמודדים את עצמם לפי צעצועים, מפתחים תלות מסוכנת במוצרים חומריים. מחקרים מצאו כי ילדים ובני נוער עם קשיי קשב, ריכוז או דימוי עצמי נמוך עלולים להיפגע במיוחד מהשוואות בלתי פוסקות ומלחץ חברתי, מה שמוביל לחרדה, תסכול ולעיתים גם לדיכאון.
בסוף, הלבובו של היום הוא כנראה בדיוק מה שכתבה ספיר - הצעצוע הלעוס של מחר, אבל ההשלכות של תרבות הצריכה יישארו הרבה אחרי שההיסטריה תדעך. השאלה האמיתית היא לא איזו בובה הילד יקבל, אלא איזה מסר אנחנו מעבירים לדור הבא ואיך נוודא שהוא לא יגדל להאמין שהוא שווה רק לפי מה שיש לו ולא לפי מי שהוא באמת.

