מדריך חגים להורים גרושים: כך תצלחו זאת בשלום

מה קורה בערב החג ומה קורה ביום שלמחרת? האם ההורה שהילד איתו שוהה עימו כל החג או שמחלקים את החג בין ההורים? מתי מגיעים לאסוף את הילד ומה קורה כשרוצים לטוס לחו"ל? • קבלו את המדריך שיעשה לכם סדר

גירושין. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

סוד גלוי הוא שמשפחתולוגיה הוא מדע מורכב. המורכבות היא חלק בלתי נפרד מהמארג המשפחתי והופכת מורכבת שבעתיים אצל הורים גרושים. תקופת החגים היא תקופה מאתגרת לרבים מאיתנו, ובוודאי שהאתגר לא פוסח על הורים גרושים, ויוצר לעיתים קרובות, מחלוקות רבות ורגישות סביב חלוקת זמני השהות עם הילדים.

אחת הסיבות לכך היא שזוגות רבים לא מפרטים במסגרת הסכם הגירושין את חלוקת הזמנים במהלך החגים באופן קונקרטי ושוויוני. אם מערכת היחסים בין ההורים אינה טובה חלוקת זמנים שאינה מפורטת מהווה כר נרחב לפרשנויות ומריבות. כך למשל: אם הורה אחד רוצה לנסוע למספר ימים עם הילד במהלך החגים, מה קורה כשזה בא על חשבון הזמן עם ההורה השני?

סיבה אחרת היא כמובן רגשית. תקופת החגים היא אמוציונאלית, במיוחד למי שזה עתה התגרשו. זו התקופה שמתאפיינת במשפחתיות, ולכן רק טבעי, שכל הורה רוצה לידו את ילדיו.  

יחד עם זאת אפשר לצלוח את החגים בשלום.

חלוקת זמני השהות במהלך החגים

במסגרת הסכם הגירושין, נקבעים זמני השהות של הילדים עם כל אחד מן ההורים. חשוב להתייחס לכך במסגרת ההסכם ולציין באופן מפורש את חלוקת זמני השהות של הילדים עם כל אחד מהורים בזמן החגים ובמהלך החופשות ממוסדות הלימוד.

נהוג לחלק את החגים באופן כזה שאם הילד נמצא עם האם בראש השנה ונמצא בפסח עם האב, בשנה הבאה זה יהיה ההפך וכך לגבי כל החגים והמועדים. בחופשות ארוכות, כמו סוכות ופסח, נהוג לחלק את הימים בין ההורים באופן שווה. גם אם רק נפרדתם או במקרה שאתם מצויים בעיצומו של הליך הגירושין ועדיין לא הגעתם להסכם כולל, ניתן להגיע להסכמות כבר עכשיו בנוגע לחלוקת זמני השהות של הילדים (גם אם הם זמניים) עם כל אחד מכם.

הסכם טוב הוא הסכם למגירה. לכן, אתם יכולים תמיד לשנות ולקבוע בהסכמה ובגמישות מקסימלית את חלוקת זמני השהות של הילדים עם כל אחד מכם. ברגע שאתם לא מגיעים להסכמות, זה זמנו של ההסכם לראות אור יום ולקבוע כיצד ואיך מתנהלת חלוקת הזמנים במהלך החגים.

לכן, חשוב מאוד לציין בהסכם הגירושין את זמני השהות בחגים באופן המפורט ביותר. מה קורה בערב החג ומה קורה ביום שלמחרת? האם ההורה שהילד איתו שוהה עימו כל החג או שמחלקים את החג בין ההורים? מתי מגיעים לאסוף את הילד ומהיכן ולאן מחזירים אותו?

אל תגרמו להם להרגיש באמצע. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

ההסכם קובע שהילד יהיה בחג עם אמא, אבל הוא רוצה להיות עם אבא

הסכמים יש לקיים. עם זאת, לא נרצה לכפות על ילד בן 14 להישאר במקום שהוא לא רוצה. למרות שגמישות היא מילת המפתח, חשוב לשים לב שהגמישות הזו לא תגרום למדרון חלקלק שיוביל לכך שזכות הבחירה בכל הנוגע לזמני השהות בכלל ובמהלך החגים בפרט תינתן לילד, שבסופו של דבר הוא עדיין קטין.

מה קורה כשאחד ההורים רוצה לקחת את הילדים לחו"ל?

חשוב לציין במסגרת הסכמי הגירושין שכל אחד מההורים זכאי לקחת את הילדים לחופשה בארץ ובחו"ל, וההורה האחר לא יוכל להתנגד לנסיעה אלא מטעמים ענייניים בלבד. יש לציין בהסכם, כי ההורה שלוקח את הילדים לחו"ל מחויב להודיע להורה השני את כל המידע הדרוש הקשור לנסיעה: יעד, מסלול הנסיעה, מקומות שהייה צפויים, ביטוח רפואי וכדומה. עוד נהוג לציין במפורש כי כל איחור בהשבת הילדים לארץ שלא בהסכמה או מפאת קיומו של כוח עליון, תחשב לחטיפה על פי חוק אמנת האג (החזרת ילדים חטופים), התשנ"א - 1991. וההורה האחר לא יוכל להתנגד אלא מטעמים ענייניים בלבד.

לילדים שלכם קשה לא פחות מאשר לכם. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

כאשר הערמת קשיים והתנגדות לנסיעה לחו"ל היא קנטרנית ולא בגלל שקיים חשש כלשהו, ההורה השני יפגע אף הוא בסופו של דבר, כי יבוא יום בו הוא יזדקק לקבל את הסכמת ההורה האחר לנסיעה עם הילדים לחו"ל ומי שנפגעי בסופו של דבר הם הילדים שמונעים מהם את החוויה של נסיעה לחו"ל.

הכי חשוב - אל תשכחו את הילדים

חשוב להבין כי הילדים עלולים להיות הנפגעים העיקריים. לא פעם, בלהט הקרב ההורים שוכחים את הילדים שמרגישים באמצע במקרה הטוב, או כגורמים למריבה הזו במקרה הפחות טוב. תזכרו שלילדים שלכם קשה לא פחות מאשר לכם, ובמיוחד אם מדובר בתקופת החגים הראשונה אחרי הפרידה.

לכן, אל תגרמו להם להרגיש באמצע, או בקונפליקט נאמנויות ביניכם ובוודאי אל תגרמו להם לרחם על מי מכם שנשאר באותו חג בלעדיהם. גם אם קשה לכם בלי הילדים או אם אתם סבורים שהזמן בו הם שוהים אתכם בחג קצר מדי, תחזירו את הילדים בזמן שנקבע ואל תקבלו החלטות על פי החלטתכם ורצונכם. הכי חשוב - תקלו על הילדים שלכם. אל תקשו עליהם.

הכותבת היא מומחית לדיני משפחה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר