הילד לא יתקבל לגן עירייה? המיתוסים השקריים על גמילה מטיטולים

ילד עם חיתול | צילום: Getty Images

כל הורה שטרם הגיע לשלב הגמילה, מגיע לעניין עם דעות קדומות • המומחית שלנו כאן כדי לעשות סדר, ובעיקר כדי להוריד את מפלס הלחץ

לכל ילד קטן מגיע השלב שבו הוא צריך להיגמל מטיטולים. כל הורה שכבר עבר את השלב הזה יודע שהוא יכול להיות סיוט לא קטן, וזו הפכה לאחת המטלות הקשות ביותר של ההורים.

אם טרם הגעתם בעצמכם לשלב הזה, בטח שמעתם לא מעט על הקושי הנלווה לגמילה מטיטולים – אז דעו שלא כל המיתוסים נכונים. כדי להוריד קצת את מפלס הלחץ, קבלו כמה מיתוסים מנופצים בנושא וכמה מיתוסים נכונים – ותבינו שהכל יהיה בסדר.

• הילדים פוחדים? כך תסבירו להם על רעידות אדמה

• איך ילד עם צרכים מיוחדים מתמודד עם מוות של הורה?

• הטעות הקריטית שאתם עושים בנסיעה עם התינוק ברכב

1. גמילה חייבת להיות מהירה, זבנג וגמרנו: ממש לא. יש ילדים שזה תהליך אצלם ויש כאלה שזה נעשה אצלם בבת אחת. גם זה תלוי במוכנות הפיזית והרגשית. נוסף על כך, יש ילדים שיכולים להיגמל בקלות מחיתול במשך היום, ולהיות במשך הלילה עם חיתול גם בחודשים אחרי.

תתחילו להיפרד. אב מחליף חיתול לתינוק (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

2. ילד לא גמול לא יתקבל לגן עירייה: זה נכון שבגן עירייה מצפים מהילדים להיות גמולים, אבל הרבה ילדים מגיעים לגן בשלבים שונים של הגמילה, או אפילו כשהם לא גמולים בכלל. כמובן שישנם ילדים שמגיעים גמולים ומאיזושהי סיבה חווים רגרסיה, שמתבטאת גם בחוסר שליטה על הצרכים. אבל הסירו דאגה, לא ישלחו אף ילד הביתה כי הוא הרטיב את המכנסיים ובטח שלא ישאירו אותו עם צרכים במכנסיים.

3. פסח הוא הזמן הכי טוב לגמול, כי יש חופש ומזג אוויר אביבי: זה נכון שמזג אוויר נעים מקל על גמילה, שכן אפשר יותר בקלות להסתובב בחוץ עם סיר או להשאיר בבית ילד לבוש רק בתחתונים, אך אל תשכחו שפסח הוא לא תמיד הטיימינג המתאים, כי חשוב שגם הילד וגם ההורים יהיו פנויים לתהליך, מבחינה רגשית ופיזית.

4. גיל 3 הוא גיל מצוין לגמילה: נכון, אבל רק אם הילד מוכן לזה פיזית ורגשית, ומבין את התהליך ומה תהיה התוצאה שלו.

5. לפני הולדת אח חדש כדאי לגמול מהר, אחרת יהיה בבית עוד ילד שצריך להחליף לו טיטול: לידה של אח חדש היא אירוע גדול ומתמשך, הדורש הסתגלות של כל בני הבית. בעניין הזה, לא מומלץ לאתגר ילד עם התמודדות רגשית נוספת ולא פשוטה כמו גמילה מטיטולים, בזמן שהוא עומד לעבור הסתגלות לאח חדש, על כל המשתמע מזה. ההסתגלות הזו עלולה הרבה פעמים לגרום לרגרסיה ולתסכול. לפעמים, שני ילדים עם טיטולים זה הרבה יותר קל מאשר ילד עם חיתול וילד בגמילה. בכל מקרה, זאת לא סיבה לדחוק בילד להיגמל מהר.

גם אתם תצליחו. אב מחליף חיתול לתינוק (אילוסטרציה)

6. חייבים להקריא סיפורים בנושא גמילה: הקראת ספרים רלוונטיים היא דרך מצוינת להכין ילדים לאירועים שונים. יחד עם זאת, לא לכל ילד יתאים סיפור כדרך תקשורת. הסיפורים הם אמנם דרך מעולה ללוות גמילה, אך במקביל חשוב להבין איך הכי נכון לתקשר עם כל ילד כדי שהוא ירגיש ביטחון בתהליך ובהורים שלו.

7. כשהילד מוכן לתהליך הגמילה מבחינה פיזית ורגשית, התהליך יעבור בקלות יחסית: כשהילד מוכן מבחינה פיזית ואין לו עיכוב התפתחותי, הוא די מבין מה זה שירותים, מודיע שהוא עושה פיפי או קקי בחיתול, ועוד כל מיני תנאים. כשהוא מוכן לכך מבחינה רגשית, מביע רצון לגמילה ומביע עניין בעשיית צרכים בסיר או בשירותים.

8. ההורים צריכים להיות מוכנים פיזית ורגשית לתהליך הגמילה: אם אתם במעבר דירה או אחרי לידה, יש סיכוי שמבחינה פיזית יהיה לכם קשה לקום ולתפעל ניקיון של פיפי וגם החלפת בגדים באמצע הלילה (על כל מה שכרוך בגמילה). מבחינה רגשית, אתם יכולים להקדיש לתהליך את כל המענה הרגשי שיש, כולל הסברים, החלפת בגדים, סבלנות ותיווך הסיטואציה.

לסיכום, לאחר שהבנו מה הם התנאים לגמילה נכונה ונעימה, שאלו את עצמכם מהי מידת המוכנות שלכם ושל הילדים שלכם, ותקבלו את התשובה אם עכשיו זה הזמן.

שמרו על אופטימיות! תינוק זוחל (אילוסטרציה),

 

הכותבת היא בעלת קליניקה לליווי משפחתי, מדריכת הורים לגיל הרך ולבני נוער, יועצת זוגיות ויועצת שינה, כתבת ומרצה בענייני זוגיות והורות. מלווה גם משפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר