"ישראל היום" הוא גוף תקשורת שנוסד מתוך האמונה שהציבור הישראלי ראוי לעיתונות טובה יותר, מאוזנת יותר ומדויקת יותר. עיתונות שמדברת ולא צועקת. עיתונות אמינה, אובייקטיבית ועניינית. עיתונות אחרת וללא תשלום. המהדורה המודפסת הראשונה פורסמה ב-30 ביולי 2007, וב-2010 הפך "ישראל היום" לעיתון הישראלי בעל שיעור החשיפה הגבוה ביותר בימי חול. מו"ל העיתון היא ד"ר מרים אדלסון. העורך הראשי הוא עמר לחמנוביץ, והעורך המייסד הוא עמוס רגב. אתרי האינטרנט של "ישראל היום" בעברית ובאנגלית, כמו כן היישומונים (אפליקציות) לאנדרואיד ול-iOS, מציגים חדשות מסביב לשעון, תוכן בלעדי, מבזקים ועדכונים, ניתוחים ופרשנויות, וידיאו, פודקאסטים ושידורים חיים. פלטפורמות הדיגיטל של "ישראל היום" כוללות ערוצי חדשות ודעות, תרבות ובידור, לייף סטייל, טכנולוגיה, ספורט, כלכלה וצרכנות, בריאות, חיילים, אוכל, יהדות, תיירות ורכב. ב-2021 עלו לאוויר האתר החדש והיישומון החדש של "ישראל היום" בעברית, במטרה לספק לגולשים חוויה מהירה, עדכנית, בטוחה ונוחה. תכני המהדורה המודפסת של העיתון זמינים גם באתר, במהדורה יומית מקוונת, ואפשר לקבל אותם גם בניוזלטר. מועדון ההטבות הייחודי "הקליקה של ישראל היום" מציע לגולשי האתר הנחות ומבצעים על מוצרים ושירותים. ישראל היום פתוח להערות, לביקורת ולהצעות לשיפור מקהל הקוראים. פנו אלינו במייל hayom@israelhayom.co.il.

היום
שיתוף כתבה
סבתא, אל תתערבי - זה ביני לבינו
הורים טריים מוצאים עצמם מוצפים עצות, הערות, ביקורות והמון חוות דעת • איך מתמודדים עם עצות סבתא?
תתמכו, אבל אל תתערבו // צילום: Gettyimages // תתמכו, אבל אל תתערבו

סבתא, אל תתערבי - זה ביני לבינו

הורים טריים מוצאים עצמם מוצפים עצות, הערות, ביקורות והמון חוות דעת • איך מתמודדים עם עצות סבתא?

אילת אדר
, עודכן

כאילו לא מספיק קשה לגדל כאן ילדים, הורים צעירים גם חשופים לביקורות חוזרות ונשנות מהסביבה, החל מהקופאית בסופר, דרך המאבטח בקניון, ועד האחות בטיפת חלב או מהמוכרת בשילב. אם רוצים אפשר לענות, אפשר להתרגז או להיכנס למגננות, אבל כאמא צעירה עצתי היא בעיקר להתעלם ולהמשיך הלאה בחייכם.

אבל, מה עושים עם הביקורת הקבועה, האינטנסיבית והעיקשת מכולן, זו הידועה בכינויה: סבתא וסבא? (**כותבת שורות אלה אוהבת מאוד את הוריה ואת הסבתות והסבים של ילדיה ומקווה מאוד לא להיות מנושלת מאף ירושה).

דוגמאות למשפטים החוזרים ונשנים

1."הלבשת אותו היטב?"לא, קראנו מחקר שאומר שחשיפה מבוקרת של גוף התינוק לגשם ולטמפרטורה נמוכה תועיל לחוסן הנפשי שלו, אז החלטנו שהיום ילך לגן רק עם חיתול לגופו. וגרביים כמובן. אנחנו לא מטורפים.

2."הוא אכל משהו היום?"היום? תני לי לחשוב על זה רגע, נראה לי שהיום לא. ידעתי ששכחתי משהו אבל היי, הוא אכל אתמול די הרבה ובטח יאכל אצלכם בשבת אז אני מאמינה שזה יתקזז.

3."עשית לו אמבטיה?"אמבטיה זו מותרות. שטפנו אותו קודם עם הצינור בגינה ונראה היה שהוא מאוד נהנה. חוץ מזה שבחורף אנחנו גם ככה פחות מקלחים.

4."אל תתעקשי איתו. חבל. כשיהיה באמת עייף, הוא פשוט ירדם. אז שלא ישן צהריים, ישן יותר בלילה. את לא צריכה לקום אליו כל רגע, אסור שיתרגל. אז הוא יקבל מכה, ככה לומדים"

5."למה את מרימה אותו? למה את מרדימה אותו? למה את מפנקת אותו? למה את לא קונה לו?"למה? פשוט, כי הוא הילד שלי.

6."עד מתי את מתכוונת להניק? מה זאת אומרת אתם לא עושים ברית? למה היא לא שותה מבקבוק? מתי היא תעבור לחדר משלה? מתי תגמלו? אתם הורים, מתי כבר תתרגלו?", "הוא רוצה אח!"

7.זה מאוד חשוב לאפשר לו לפתוח את כל ארונות המטבח / להוציא ממקומם את כל הכלים, הסירים והקופסאות / לבלגן את מגירות הגרביים / לחרב את הכביסה הנקייה שהרגע קופלה (עתידות: הוא ירדם, סבתא תעלם ואתם תשארו לבדכם ותתמודדו עם הכאוס בבית).

נו באמת! נראה לכם? כמה לא כשירים וגרועים אתם חושבים שאנחנו? נשימה עמוקה. אנחנו יודעים שכוונתיכם טובות ושאתם רק רוצים בטובתם ובטובתינו. אנחנו יודעים שיש לכם עלינו פור של עשרות שנים ושאתם רק רוצים לשתף מניסיונכם העשיר. אנחנו יודעים ש"בתקופתכם" הכל היה אחרת. "לנו לא היתה שום עזרה", "עשינו הכל לבד" והטיעון המנצח (לשיטתכם) והבלתי נסבל (מבחינתנו)"תראו איך גדלתם יפה".


תנו לנו לטעות ולגדל אותם לבד // צילום: Gettyimages

אתם מוזמנים לתת לנו עצות, להציע לסייע או להגיד לנו מה אתם חושבים שנכון לעשות, אבל אל תתערבו לנו בנושאים של ערכים וחינוך. כאן השורה התחתונה, היא שלנו. תנו לנו להחליט. תנו לנו לחנך. תנו לנו לטעות. תנו לנו לחיות. תנו לנו להיות אנחנו. אנחנו יודעים שאתם דואגים לנכדיכם, גם אם לפעמים קשה לנו להבחין בכך רגע אחרי עוד ויכוח מר על נושא נפיץ, כמו התזונה שלהם לדוגמה.

לא אמא, הבן שלי לא חייב לאכול כל יום פתיבר מקמח מלא וכוסמין כדי לגדול. וכן אבא, קורנפלקס, במבה ומילקי הם ממתקים. כן, כולם. ההרגשה שאתם לא סומכים על שיקול דעתנו קשה מנשוא. אנחנו מבחינים בגלגולי העיניים שלכם, גם כשאתם חושבים שאנחנו לא.

ואם כבר אנחנו מדברים, הגיע הזמן לנפץ כמה מיתוסים אהובים עליכם במיוחד. לא, לא אכלנו חמין בגיל ארבעה חודשים, לא אמרנו משפטים מלאים בגיל חצי שנה, לא רצנו בגינה בגיל עשרה חודשים ולא ידענו לכתוב בגיל 4. (אתם שוב מגלגלים עיניים. נכון?)

אז לא מטפלת וכן גן, משתדלים שיימנע מאוכל מטוגן, ינק עד מתי שירצה, ישן בלי שמיכה ובלי כרית ואוכל בלי כפית וכבר שמענו מספיק מה דעתכם בנוגע לברית. אבל די.

רוצים לעזור לנו להיות הורים טובים יותר? אנחנו נשמח. תייעצו לנו, תשוחחו איתנו, תשתפו אותנו. תעזרו לנו להפחית במעט את מפלס החרדות ההוריות שלנו ותגרמו לנו להצליח לתפקד טוב יותר. גם כשאתם לא בסביבה. אתם סבתא וסבא, אין לכם תחליף. אתם החיבוק, אתם הטיולים, אתם השבתות, אתם החגים, אתם ריח הבישולים, אתם הנסיעה לקיבוץ. אתם נוף הילדות.

אתם שותפים מלאים לעיצוב דמותם של ילדינו. את החינוך, בבקשה מכם, תשאירו לנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...