מעריצים סלבס? זו ההשפעה על הבריאות הנפשית שלכם

אנשים שמעריצים סלבריטאים נוטים להיות יותר חומרניים ובעלי תכונות נרקיסיסטיות - לפי מחקר חדש ב-International Journal of Psychology • המעריצים נטו גם להעניק חשיבות רבה יותר לכסף, סטטוס ורכוש

נועה קירל בסלפי עם מעריץ באירוויזיון 2023. צילום: EPA

מחקר חדש שפורסם ב-International Journal of Psychology מצא כי אנשים שמעריצים מאוד סלבריטאים נוטים לקבל ציונים גבוהים יותר בערכים חומריים ובתכונות נרקיסיסטיות - במיוחד בסוג לא בטוח ורגיש יותר של נרקיסיזם. המחקר גם מצא שאנשים שרואים את עצמם כדומים לסלבריטי המועדף עליהם נוטים יותר לעמדות אלה.

בשני העשורים האחרונים, פסיכולוגים גילו עניין הולך וגובר בהשפעת תרבות הסלבריטאים, במיוחד כשהרשתות החברתיות הגבירו את החשיפה של אנשים לדמויות ציבוריות. פלטפורמות כמו אינסטגרם, טיקטוק ויוטיוב מקלות יותר מתמיד לצפות ולעקוב אחרי חיי סלבריטאים, וחוקרים בוחנים כיצד יחסים חד-צדדיים אלה משפיעים על התדמית העצמית ורווחתם הרגשית של אנשים.

מעריצות של טיילור סוויפט, צילום: EPA

אחד הכלים שנעשה בהם שימוש תכוף במחקר זה הוא ה-Celebrity Attitude Scale, שמעריך עד כמה אדם שקוע בחיי הסלבריטאים. הסולם נע מרמות נמוכות של הערצה - כמו מעקב אחרי עבודתו של סלבריטי לשם בידור - ועד רמות אינטנסיביות יותר ובעייתיות, כמו חשיבה אובססיבית על הסלבריטי או אפילו הבעת נכונות לעשות דברים בלתי חוקיים עבורו.

החוקרים גייסו 215 סטודנטים לתואר ראשון מאוניברסיטה בדרום מזרח ארצות הברית. המשתתפים היו ברובם נשים, עם מגוון רחב של רקע גזעי ואתני. כל סטודנט מילא שאלונים שמדדו את עמדותיהם כלפי סלבריטאים, חומרנות ותכונות נרקיסיסטיות. הם גם ענו על שאלות חדשות שבדקו עד כמה הם מרגישים דומים לסלב המועדף עליהם מבחינת אישיות, מראה או אורח חיים.

התוצאות הראו קשר הדוק בין הערצת סלבריטאים לחומרנות. אנשים שקיבלו ציונים גבוהים יותר בהערצת סלבריטאים נטו גם להעניק חשיבות רבה יותר לכסף, סטטוס ורכוש. זה היה נכון במיוחד עבור אלה שדיווחו על הערצה אינטנסיבית או אובססיבית יותר לסלבריטאים.

ג'ונתן ביילי בסלפי עם מעריצים, צילום: EPA

בכל הקשור לנרקיסיזם, הממצאים היו יותר מורכבים. רק הצורה הפגיעה יותר של נרקיסיזם הייתה קשורה משמעותית להערצת סלבריטאים. אנשים עם רמות גבוהות יותר של חוסר ביטחון רגשי נטו להרגיש יותר מחוברים לסלבריטאים. 

אחד הממצאים החשובים ביותר מהמחקר היה התפקיד של הדמיון הנתפס לסלבריטאים. משתתפים שהאמינו שהם דומים לסלבריטי המועדף עליהם - בין אם במראה, התנהגות או אישיות - נטו לקבל ציונים יותר גבוהים במדדי הערצת סלבריטאים. הקשר הזה נשמר גם כאשר נבדקו חומרנות ונרקיסיזם.

סלפי הסלבס האייקוני באוסקר, צילום: AP

הממצאים תומכים במחקרים קודמים המצביעים על כך שאנשים מחקים לעיתים קרובות סלבריטאים שהם מעריצים או מאמינים שהם דומים אליהם. למשל, מחקרים קודמים מצאו שמעריצי אמנים כמו אלביס פרסלי לא רק אימצו את הסגנון והערכים שלו, אלא גם דיווחו שהם מרגישים מחוברים עמוק לזהותו.

החוקרים הציעו שמחקרים עתידיים יכולים לחקור את הכיוון של הקשרים האלה. עדיין לא ברור אם אנשים נמשכים לסלבריטאים שהם כבר מרגישים דומים אליהם, או שהם מתחילים לראות את עצמם כדומים אחרי שהם נעשים מחוברים רגשית אליהם. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר