קים קרדשיאן . צילום: רויטרס

מחקר בדק: האם יופי חיצוני באמת מעניק יתרון בחיים?

ב-63 מתוך 68 שפות נמצא קשר בין יופי להצלחה, אך עוצמת הקשר משתנה מאוד בין מדינות

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Scientific Reports בודק כיצד סטנדרטים של יופי משתנים בין תרבויות, ומגלה: היתרון של אנשים יפים, המכונה "פרמיית היופי", קיים כמעט בכל העולם, אך מקבל משמעויות שונות ממדינה למדינה.

החוקרים ולדיסלב מיל מאוניברסיטת מנהיים ובן קוהלר מהמכון הטכנולוגי של ציריך (ETH) ניתחו מודלים לשוניים ב-68 שפות שונות, כדי לבדוק כיצד מקשרים בין מילים כמו "יפה" ו"נאה" לבין תכונות כמו הצלחה, אינטליגנציה או אמינות. לפי הממצאים, ב-63 מתוך 68 שפות נמצא קשר חיובי בין יופי להצלחה, אך עוצמתו משתנה מאוד.

לפי מיל, "בתרבויות מערביות רבות, יופי חיצוני נתפס כבעל קשר ישיר ליכולת והצלחה". במדינות כמו צרפת, איטליה ופינלנד, הקשר בין יופי לתכונות חיוביות כמו כישרון ואמינות חזק במיוחד. בפינלנד וביפן, למשל, הקשר בין יופי להצלחה חזק פי ארבעה לעומת מדינות דוברות אנגלית.

ביפן יש קשר חזק בין יופי לחוזק, צילום: רויטרס

אך לא בכל העולם רואים את היופי באותה דרך. ברומניה, וייטנאם וסומליה, למשל, היופי מקושר לעיתים דווקא לאי-אמינות, כישלון ואפילו חוסר כשירות - תפיסה הפוכה לחלוטין מהמקובל במערב.

הנתונים מגרמניה הפתיעו את החוקרים: בגרמנית, הקשר בין יופי להצלחה קיים, אך חלש מאוד ונמוך מהממוצע העולמי. גם באנגלית נמצא קשר בינוני בלבד, למרות שרוב המחקרים הקודמים בנושא התמקדו במדינות דוברות אנגלית. החוקרים טוענים שהממצאים מצביעים על השפעה תרבותית עמוקה על תפיסת היופי והשלכותיה.

דפוסים תרבותיים

"השיטה שלנו מאפשרת לראשונה לזהות אוטומטית דפוסים תרבותיים בתפיסת יופי", אמר מיל לעתון Exclsior במקסיקו. לדבריו, סטנדרטים של יופי שמבוססים על תרבות עלולים להיות גורם לא מוערך מספיק במבני כוח חברתיים. הממצאים מחזקים את ההבנה שיופי, גם אם נתפס כטבעי או אוניברסלי, מושפע מאוד מהקשר חברתי.

המסקנות נוגעות גם לשוק העבודה: אנשים יפים נוטים לקבל יותר הזדמנויות, שכר גבוה יותר והערכה חיובית בראיונות. במקצועות כמו הוראה או פוליטיקה, הם גם זוכים לדירוגים והעדפות גבוהות יותר – לעיתים בלי קשר ישיר לביצועים בפועל.

אחת ההצעות לצמצום ההטיה: הסרת תמונות מקורות חיים. "זה יכול למזער את ההשפעה, אבל כנראה לא לבטל אותה לחלוטין", הודה מיל בראיון ל-Süddeutsche Zeitung. עבור נשים, הדינמיקה אף מורכבת יותר: עליהן להיראות טוב, אך לא יותר מדי טוב; להפגין ביטחון, אך לא יותר מדי ביטחון; להיות נעימות אך גם אסרטיביות. כל אלה משקפים את המקום הסבוך שתופסים יופי ומגדר בהקשר של הצלחה מקצועית וחברתית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...