אלימות נגד נשים: למה זה קורה גם בעת מלחמה - ומה עושים?

21 נשים נרצחו מתחילת 2023 ויש עוד מאות ניסיונות לרצח שלא מדווחים כי המקרים לא מסתיימים במוות • בתוך ימים טרופים אלה, ציינו אמש את יום המאבק כנגד אלימות כלפי נשים – אלו הם סימני האזהרה

אלימות נגד נשים(אילוסטרציה). צילום: GettyImages

מדינת ישראל בעיצומה של מלחמה כואבת ומדממת, אנו כואבים על לכתם של הנופלים ומתפללים להחלמת הפצועים ושובם של החטופים. מחד רוח ההתנדבות והמעשים הטובים בקרב העם הולכים וגדלים, אך מאידך מסתבר שדווקא בעת הקשה הזו האלימות כנגד נשים הולכת ומסלימה.

בתוך ימים טרופים אלה, ציינו אמש (שבת) את יום המאבק כנגד אלימות כלפי נשים. צריך לזכור שבמדינת ישראל ישנם כמיליון נשים וילדים כלואים במעגל האלימות. עלפי נתוני ה-FBI האמריקני כל 18 שניות ישנה אישה אשר מוכית על ידי בעלה.

21 נשים נרצחו מתחילת 2023, יש עוד מאות ניסיונות לרצח שלא מדווחים כי המקרים לא מסתיימים במוות. נשים סובלות מאלימות נפשית, אלימות כלכלית, אלימות רוחנית, אלימות חברתית, אלימות מינית וכמובן אלימות פיזית, כולל מעשי טרור וכמובן מעשי רצח.

מחאה נגד אלימות כלפי נשים, ארכיון, צילום: אורן בן חקון

השפעות המלחמה הנוכחית רבות ומשפיעות על תחומי חיים רבים ומביאות בין השאר לעלייה והסלמה במספר מקרי האלימות כנגד נשים. שהות אינטנסיבית עם בן הזוג האלים, אובדן מקורות תעסוקה, התדרדרות במצב הכלכלי, העדר מסגרות לילדים וכמובן התדרדרות במצב הרגשי, כל אלה מביאים להסלמה ועליה במספר מקרי האלימות כנגד נשים. לצערנו יש גם גברים שחוזרים מהמלחמה עם פוסט טראומה אשר יכולה לכלול לעיתים עלייה ברמות התוקפנות והאלימות.

סימני אזהרה

אלימות חברתית - האם בן הזוג מנסה לצמצם או להפחית לכדי מינימום את הקשרים החברתיים שלכם? האם הוא מטיל דופי בכל חבר או חברה שאתם מתיידדים עמו? האם נאסר עליכם להיות בקשר עם חברים משנים שחלפו? האם בן זוגכם עורך סצנות קנאה לגבי כל חבר אשר דיברתם עימו? האם מוטלים עליכם סנקציות ועונשים כאשר אתם ממשיכים להתראות עם ידיד או ידידה שהתבקשתם מבן הזוג שלא להיות בקשר עימו? האם אתם מתבקשים להראות את הטלפון? להשאיר את הטלפון פתוח? האם בודקים את כל ההודעות שלכם? האם אתם נבדקים על כל תמונה שאתם מעלים לרשתות?
האם נכנסים למיילים שלכם? האם מעירים לכם על כל מבט שמסתכלים עליכם ברחוב?

אלימות רגשית - האם חילופי הדברים כוללים קללות, שיח מקטין ומדכא? סחטנות רגשית? מסעות הפחדה? השפלות מילוליות? האם בזמן מריבה נאמרים משפטים כגון" "את לא שווה", "את אפס", "תלכי מפה, מי ירצה אותך בכלל?", האם אופי הדברים פוגעני, משפיל ומנמיך?

זוגיות במצג שווא - בן הזוג האלים יציג מצג שווא כלפי חוץ כלפי משפחה וחברים, זאת לעומת מה שקורה בתוך הבית פנימה שבו תמשיך האלימות הרגשית והפיזית. לעיתים את מרגישה נאהבת אך ברוב המקרים את מרגישה שהכל באשמתך ואת חשה שאת משתגעת.

אלימות מינית - היו מודעים לכך שאלימות מינית כוללת כל ניסיון של בן הזוג ואו בת הזוג לכפות את עצמו עליכם. כן - גם אם אתם נשואים שנים רבות. מותר שלא להסכים ליחסי מין ואין לצד השני שום זכות לכפות עליכם יחסי אישות, אם אינכם מעוניינים בכך.

האלימות הפיזית היא הממד המוכר ביותר. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

אלימות כלכלית - האם אתם מחויבים לתת דין וחשבון על כל שקל שאתם מוציאים? האם נשללים מכם זכויות לקנות לעצמכם דברים אישים לכם ולילדיכם? האם אתם מחביאים מבן זוגכם, דברים, כולל מוצרי מזון בסיסים וביגוד שקניתם לעצמכם ולילדיכן? האם אתם מפחדים לספר שקניתם משהוא והאם מופעלים עונשים ואיומים כאשר הקנייה מתגלה?

אלימות רוחנית - נשים רבות בחברה הדתית סובלות מאלימות רוחנית, וזאת כאשר הפגיעה בהן מתקיימת על רקע דתי ורוחני. אלימות רוחנית יכולה לכלול מניעת הדלקת נרות בשבת, קיום יחסי אישות בכפיה בזמן נידה, הנמכה בערך התפילה ומניעת הסבה לשולחן השבת. במקרים רבים הנשים לא יכירו בכך שהן סובלות מאלימות רוחנית אך כיום יש יותר ויותר מודעות לכך שעצם שלילת הזכות לקיים את המצוות הינה אלימות רוחנית.

אלימות פיזית - האלימות הפיזית היא הממד המוכר ביותר כי הוא נראה לעין וקל לסביבה לגלותו. אך מסתבר שבצד מכות המכאיבות והחוזרות, הבעיטות, הנשיכות והחבטות, ישנם ממדים נוספים לאלימות פיזית. היו מודעים לכך שהשחתת רכוש, ונדליזם, זריקת חפצים על הקיר ועל הרצפה, פגיעה בדברים, (פרטי לבוש, כלים וסתם חפצים שחשובים לכם) מעידים אף הם על אלימות פיזית ואל תתעלמו. התעלמות גורמת להחרפת הבעיה ובמצבי קיצון לרצח במשפחה.

מהם הסימנים שיתכן שמרמזים שיקירתכם סובלת מאלימות?

  • הסתגרות
  • התכנסות
  • מצב רוח ירוד
  • בעיות רפואיות
  • דריכות גבוהה (בכל שיחת טלפון אם יש ממתינה היא חייבת לענות לבן זוג)
  • לא מצליחים להיפגש עם יקירתכם (גם כשקובעים יש ביטולים)
  • אי אפשר לדבר עמה על זוגיות

מה עושים?

כשאנחנו מבינים או יודעים על מישהי שסובלת מאלימות - זו לא הלשנה ולא התערבות - זו הצלת חיים. מחויבותנו המוסרית כאנשי מקצוע, כשכנים וכחברים, לעודד אותה לפנות לעובדת רווחה מומחית באלימות בלשכה לשירותים חברתיים, מרכזים למניעת אלימות, מקלטים לנשים מוכות, משטרה
או קו חירום משרד הרווחה 118.

אם את חווה חלק מהסימנים שמוצגים להלן: זכרי שאת לא לבד ותמיד יש לאן לפנות, אל תתביישי אל תחושי אשמה ושתפי מייד קרוב משפחה או חברה טובה. והכי חשוב - אל תספרי לבן זוגך שאת רוצה להיפרד ממנו. איום בפרידה יכול להסלים את האלימות ולהביא במצבי קיצון לרצח.

ד"ר רונית שרון, מנהלת  מכון קשרים ליעוץ וטיפול פרטני וזוגי, מרצה באוניברסיטה העברית, Kshareem.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר