לא הכל רע באיראן: השטיח הפרסי כאן כדי להישאר

אחרי התרסקות המסוק האירני בחרנו לכוון את הספוט אל אחד השטיחים האייקוניים בסצנה – השטיח הפרסי

שטיח פרסי בגוונים כהים ומוכספים, תכנון: שירלי דן. צילום: שי אדם

התרסקות מסוק נשיא איראן אברהים ראיסי, שגרמה למותו ולמות שר החוץ האירני חוסיין אמיר עבדאללהיאן, הם אולי סוג של התממשות קוסמית של פירוק ציר הרשע, לנו נותר רק להתפלל שעוד ועוד חוליות בציר הזה יתפוגגו ויאפשרו להכניס למזרח התיכון קצת שקט ותקווה.

בחרנו להסב את תשומת לבכם לכך שבאיראן לא הכל רע. אמנם השלטון בעשורים האחרונים מחרב את כל מה שמתחבר לדעה חופשית ולחופש יצירה, ועל הדרך פוגע גם במורשת הפרסית המפוארת, שהייתה בעבר ידועה ביחס שהעניקה לתרבות, אמנות ועבודת יד מסורתית.

שטיח פרסי בדוגמה אתטית, שטיחי כרמל / צילום: מנחם עוז

השטיחים הפרסיים עומדים בלב המורשת הפרסית, וידועים בדוגמאות המרהיבות ששילבו מטבע דומם ועד צורות אבסטרקטיות. לשטיח הפרסי אופן אריגה ייחודי ועל אף שהיום הוא כבר משתלב בתוך קולקציות שטיחים מלאות תחכום, של מעצבי מוצר שהתמחו בתחום, הוא עדיין שומר על מקומו ונחשב סמל סטטוס, כשמדובר בשטיח פרסי אמיתי ולא בחיקוי.

שטיח פרסי עם דוגמת פרחים, צמר שטיחים יפים, תכנון אדריכל יהודה גדליהו, צילום: מקס מורון

השטיח הפרסי נחשב לשטיח יקר, ולרוב מקבלים אותו בירושה מההורים או מהסבים. מבחינה סגנונית הוא מתחבר למקומות אתניים מאוד, אך יכול ליצור קונטרס מלא עניין כשימוקם בלב חלל מינימליסטי.

השטיחים הפרסיים מגיעים במנעד רחב של מידות וניתן להתאימם לחלל גדול כמו חלל המגורים לדוגמה, או למסדרונות המעבר.

שטיח פרסי בגווני קאמל זהובים, צמר שטיחים יפים, תכנון: אדריכל יהודה גדליהו, צילום: מקס מורון
צמר שטיחים יפים, תכנון: אדריכל יהודה גדליהו, צילום: מקס מורון

על אף שנכנסו לשוק בעשורים האחרונים שטיחים רבים בסגנונות שונים, רבים מהם אולטרה מודרניים, ניתן למצוא עדיין שטיחים פרסיים. חברות השטיחים הוותיקות מכירות בערכו הרב ושומרות באופן קבוע על קולקציות שטיחים פרסיים אתניים, מקוריים ומלאי נוכחות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר