הטלוויזיה השתלטה על הסלון - ומכתיבה את הטון

מסכים נגללים, מסכים ניידים ואפילו מסכים שקופים • הטלוויזיה הצליחה להכתיב את עיצוב חלל המגורים וגם כמה טיפים איך לעשות את זה נכון

המסך תלוי על הקיר וסביבו תוכננה יחידה מינימליסטית. עיצוב פנים: רוני שני פלדשטיין. צילום: אורית ארנון

מסך הטלוויזיה הוא קודם כל פוקנציונאלי ועם זה אין ויכוח. אנחנו מכורים אליו יותר מאי פעם, ונכון לעכשיו נעדיף אותו על המסכים הקטנים בכל מה שקשור לצפיה בסרטים ובסדרות (לפחות המבוגרים שביננו).

בשנים האחרונות עם התפתחות תרבות ה-WELL BEING הפכנו ליותר קפדניים באשר לעיצוב חלל המגורים. אנחנו מבקשים מקסימום נוחות, סוג של בועה שיהיה לנו נעים לשהות בתוכה ולהיטען. בעיצוב חלל המגורים, יחידת הקיר שמשלבת את מסך הטלוויזיה הפכה למוקד העיצובי והפונקציונלי של החלל.

ספריית ברזל מינימליסטית עם מדפים ומקום מרכזי למסך הטלוויזיה. סטודיו FIRFLY, תכנון: שרון בר אור, צילום: גדעון לוין

אסתטיקה

עם התפתחות הטכנולוגיה וחוויית המשתמש, תוך התייחסות להיבטים ויזואלים ואסתטיים, ניתן היה לשים לב שהטלוויזיה מציעה יותר מסכים בצורניות עכשווית, בקווים נקיים עם אפשרות להשתמש במסך השטוח כסוג של תמונה נוספת בבית. בתחילת דרכה הטלוויזיה הייתה מונחת על מזנון או שידת עץ. בתכנון חלל המגורים המודרני בולטות יחידות הקיר, במיוחד אלה שמותאמות אישית ומאפשרות למסך הטלוויזיה, למערכות השמע ולפריטים הדקורטיבים להתמקם בין המדפים באופן הרמוני ונעים לעין.

ביחידות הקיר שמאפשרות התאמה אישית יתוכנן תא שמתאים בדיוק לגודל המסך. תאים אחרים שיתוכננו בהתאמה למידות מערכות השמע והממירים, ותאים נוספים לפריטים הדקורטיבים.

יחידת קיר

העובדה שמסכי הטלוויזיה גדולים יותר מבעבר מייצרת יחידות קיר בהן המסך תופס את מרכז תשומת הלב וסביבו ממוקמים כל שאר הפריטים.

יחידת קיר ובמרכזה מסף הטלויזה, מתוך פרויקט גברים בשחור. תכנון: XS Studio, צילום: עמית גושר
יחידת נגרות ובמרכזה ממוקם מסך הטלוויזיה. עיצוב: ליעד יוסף, צילום: אלעד גונן באדיבות OKNIN

אם לפני כמה שנים גודל המסך הממוצע היה 55 אינץ' בסלון הבית, כיום פחות מ-65 אינץ' נחשב לקטן. עובי המסך משנה גם הוא, ככל שהמסך דק יותר כך הטלוויזיה מצליחה להשתלב באופן הרמוני ביחידת הקיר - היא אינה בולטת ומסתיימת בקו אפס עם קצה המסגרת שסביבה או קצת לפניה. זאת נקודה שכדאי לחשוב עליה כבר בשלב התכנון המוקדם.

עץ וברזל

קיר הטלוויזיה בחלל המגורים הפך להיות סוג של קיר כוח שמתבסס על עבודת נגרות מעניינת או עבודת מסגרות ברזל בהתאמה אישית.

השקופים והנגללים

אחד החידושים בתחום מסכי הטלוויזיה ובמיוחד אלה שמדגישים קו עיצובי הוא המסכים השקופים – מסכים שקופים שמשתלבים עם הנוף או עם הקיר שמאחוריהם. מדובר במוצר שמהווה עוד התפתחות ביחס שמקבלים מסכי הטלוויזיה כאלמנט עיצובי בבית. המסך במקרה הזה מקרין את התמונה, אך הרקע שקוף, כך שהתחושה המתקבלת היא של מראה צף. אין ספק שברמת הגימיק מדובר בפריט שעושה את העובדה והוא יאומץ כנראה על ידי אוהבי הגאדג'טים.

מסך שקוף מבית LG מאפשר לראות את מה שמאחוריו, צילום: יח"צ

על אף ההבטחה כי מדובר במסכי טלוויזיה מתקדמים מבחינה טכנולוגית,  כרגע קשה להגיד האם חוויית הצפיה נשמרת.

המסכים הנגללים הם סוג נוסף של מסכי טלויזיה שמתייחסים לפן האתסטי. מדובר במסך שנגלל לתוך ארונית ייעודית ובלחיצת כפתור עולה ומאפשר צפייה, קצת בדומה לקולט האדים הנסתר. זה מאפשר להחליט מתי רוצים לצפות במסך הטלוויזיה ומתי להשאיר את הקיר או הנוף שמאחוריו נקיים.

מקום למערכות השמע ולמסך. יחידת קיר פרי סטנדינג בהתאמה אישית. סטודיו FIRFLY, תכנון: לוין פקר אדריכלים, צילום: טל בלומן

טיפים שכדאי לאמץ 

  1. אם אתם מתכננים יחידת קיר שווה לבחור קודם את מסך הטלוויזיה ורק לאחר מכן לתכנן את יחידת הקיר. באופן הזה היחידה תתאים בדיוק למידות המסך. 
  2. כדאי להחליט מראש על החומריות של יחידת הקיר שבה ימוקם מסך הטלוויזיה. 
  3. יש מסכים עם מסגרת ובלי מסגרת. על אף שהמסגרת היא בכל זאת סוג של מגן, הבחירה בה היא בעיקר עניין דקורטיבי, וחשוב לקחת בחשבון על שתי החלופות כדי לבחור את המועדפת עליכם.
  4. ישנם מסכים ניידים ומסכי טאץ' ויש גם שילוב שלהם יחד. מדובר במסך מגע אלחוטי שיכול להיות פתרון פרקטי למי שמחפש מסך שניתן להזיז בקלות. 
  5. החליטו כיצד תרצו לשלב את המסך – האם על מתקן בתלייה על הקיר, על מתקן נייד, כמסך שקוף או כאלמנט נגלל. ההחלטה על כך מראש תסייע לממש את מיטב הפוטנציאל העיצובי מחלל המגורים שלכם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר