טיפ שכדאי לזכור: המקום ששווה להגיע אליו כשאתם מבקרים במוזיאון

מעבודת אוכל של רון ארד ועד שמלת השמש של רונית אלקבץ בעיצוב אלבר אלבז, שזכתה לליווי אישי מצרפת • עיצוב בעיניה של מיה דבש

שמלת השמש, בעיצוב אלבר אלבז ל- Lanvin, הוצגה בתערוכה ז'ה טם רונית אלקבץ. צילום: שי בן אפרים

'עיצוב בעיניהם' הוא מדור שבו אדריכלים ומעצבים משתפים בטיפים ובמקומות שחובה לסמן לידם V. והפעם מארחים את מיה דבש האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון.

מוזיאון העיצוב חולון מדורג בין 15 מוזיאוני העיצוב החשובים בעולם. המוזיאון עוצב על ידי האדריכל והמעצב רון ארד, ומאז השקתו ב־2010 אירח יותר מ־50 תערוכות בינלאומיות.

מיה דבש, צילום: שרון דרעי

המבנה ומתכנניו זכו בפרס החדשנות והעיצוב השנתי של המגזין הבינלאומי Condé Nast Traveler, שגם כלל את המוזיאון ברשימת "פלאי תבל" החדשים בתחום האדריכלות.

מעצב מוצר ישראלי

"עמי דרך, מעצב ישראלי שכיהן כפרופסור וראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ונפטר בטרם עת ב-2012. למרות שנפטר לפני יותר מעשר שנים, כל מי שהכיר את עמי לא יכול להפסיק להתגעגע אליו ולתהות מה ובאילו דרכים הוא היה עוד מפתיע אותנו אילו חי. אני מציעה להתבונן בעבודות שיצר יחד עם דב גנשרוא בסטודיו המשותף שלהם, בתערוכות שבהם הציגו ולהכיר את אחד המעצבים הישראלים האנושיים ביותר שחיו כאן".

מבנה המוזיאון נכלל ברשימת "פלאי תבל" החדשים בתחום האדריכלות, צילום: יעל פינקוס

גלריה שחובה להציץ בה

"את הגלריה By5  ברחוב בר יוחאי 5 בתל אביב לא כדאי להחמיץ. לפני כמה ימים נסגרה שם תערוכה חכמה ויפהפייה של תמרה אפרת (אוצרת: טליא ינובר) ועכשיו מוצגת שם תערוכה מסקרנת (לא הספקתי עדיין לבקר בה) של מיכל ניב. הגלריה הזו היא אחת היחידות בארץ המציגה תערוכות עיצוב וקראפט. עד היום הוצגו בה בין השאר תערוכות של יעקב קאופמן (אוצרת: מירב רהט), שרון מורו (אוצרת: גלית גאון), חנן דה לנגה (אוצרת: מירב רהט) ועוד רבות מצוינות נוספות".

חנות עיצוב, ששווה לקנות בשבילה כרטיס טיסה

"אני חסידה של חנויות מוזיאונים. בכל נסיעה שלי לחו"ל אין סיכוי שאחמיץ חנות של מוזיאון שאבקר בו. לאחרונה חזרתי מביקור ביריד העיצוב של מילנו וביקרתי בתערוכות במוזיאון MUDEC בעיר. חנויות המוזיאון שם מתאימות את הקולקציה הנמכרת לתערוכות המוצגות בו ומציגים עכשיו פריטי עיצוב "סוריאליסטיים" מרהיבים".

סטייק סרוג של נקסט נייצר נטוורק, מתוך תערוכת אוכל- FOOD, מוזיאון העיצוב חולון, צילום: Next Nature Network, Amsterdam, 2014

תערוכה שעומדת להפתח במוזיאון שכדאי לדעת עליה

"בסוף מאי נפתחה במוזיאון העיצוב חולון התערוכה "אוכל Food" (אוצרות: ליאורה רוזין  ודנה בן שלום). התערוכה בוחנת את הקשר שבין האדם לאוכל ואת תפקיד העיצוב בקשר זה. בתערוכה יוצגו למעלה מ־200 עבודות עיצוב, פריטים ומיצבים של יוצרים ומעצבים מן הארץ ומהעולם, וביניהם: וים דלואה, נאוטו פוקאסאווה, פורמה פנטזמה, רון ארד, סטודיו לרנרט וסאנדר, בומפאס ופאר, סטודיו מישר טרקסלר, סיגלית לנדאו, ארם גרשוני, Reddish, איל פינקס, עומר פולק ועוד. 

במקביל לה יוצגו תערוכות שמשלימות ומרחיבות את הדיון באוכל ובהשפעותיו מנקודות מבט נוספות: התערוכה "צבועים" (אוצרות: ליאור חרמוני גתי, מנהלת ספריית החומרים על שם אהרון פיינר עדן, מוזיאון העיצוב חולון) שתעסוק בצבעי המאכל ובתפקיד של חוש הראייה לקרוא, לפרש ולנתח את צבע המזון שלנו, טעמו ומשמעויותיו התרבותיות. וגם התערוכה "טעימה מן העתיד: מעבדת חושית אינטראקטיבית" (אוצרות: טליא ינובר) שבוחנת את עתיד המזון שלנו דרך פרויקטים מפעילי חושים".

התערוכה שאת חולמת לאצור במוזיאון ועדיין לא הספקת להוציא אל הפועל

"אני משתדלת להגשים חלומות, בכל אופן אלה שקשורים לתערוכות. לכן התערוכות שאני חולמת עליהן הן התערוכות הבאות שיוצגו במוזיאון. חכו בסבלנות ותשמעו עליהן בקרוב".

ספר שהוא פריט דקורטיבי

"אני מכורה למילונים, אז מן הסתם בעיני מילון הוא פריט דקורטיבי לכל דבר ויש לו מקום של כבוד על שולחן הקפה. אבל יכולה גם להמליץ מאוד על Elements of Architecture  של רם קולהאס. הספר הוא בן 2,333 עמודים (נדרש שולחן יציב), ספר מרתק ומשעשע העוסק בין השאר במשקופים, אסלות, אמבטיות, תקרות ועוד, ומביא סיפורים היסטוריים לצד דוגמאות עכשוויות".

סיפור מעניין שזכור לך במיוחד

"בתערוכה ז'ה טם רונית אלקבץ (אוצרות: יערה קידר, 2018) הצגנו את "שמלת השמש" שעיצב אלבר אלבז. כיוון שהשמלה הושאלה ממוזיאון ארט דקורטיף בפריז ונחשבה לאוצר לאומי צרפתי, משרד התרבות הצרפתי שלח במיוחד קצין בטיחות לבדוק את התנאים במוזיאון שלנו. מאוחר יותר השמלה הגיעה לארץ מלווה בנציגה מהמוזיאון שתפקידה היה ללוות את השמלה עד להכנסתה לתיבת הזכוכית בה הוצגה וננעלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר