נותנות גב אחת לשנייה: כשנשים בוחרות לעבוד עם נשים, התוצאה מופלאה

לכבוד יום האישה, בחרנו בחמש נשים בולטות בעולם העיצוב הישראלי • בין הריונות, פגישות על כוס יין וטכניקות מיוחדות, הן יוצרות עולם מופלא

עוצמה נשית - 12 נשים במשרד האדיכלות והעיצוב הלל אדריכלות, צילום: טל אלקבס

העשור האחרון היה אולי המשמעותי ביותר ביחס שהוא מעניק לשוויון בין המינים. העובדה שיש יותר ויותר נשים בעמדות ניהוליות, מאפשרת להתרשם מסגנון הניהול הנשי. זה לא שיש סגנון אחד לכל הנשים, אבל כן ניתן לראות חוט מקשר. אצל רובן - הפתיחות, הרוך האסרטיבי, ההכלה שאינה עומדת בסתירה לדרישות תובעניות, היכולת לנהל במקביל מערכות ותהליכים מבלי לצעוק אותם החוצה, ויכולת נשית נוספת שמעניקה לאגו מקום מותאם, פחות מוביל ויותר מובל ומרוסן.

את יום האישה הזה בחרנו להקדיש לצמדים של מעצבות פנים ששופכות אור על הניהול הנשי, וגם - בוחרות מעצבת מקומית ששווה להכיר.

מקצוע העיצוב עוסק גם בהלבשת הבית, ובמהלך הפרויקט מנהלות מעצבות הפנים סוג של מסע שבמהלכו הן מכירות מעצבות מוצר מתחומים שונים, ובוחרות את הפריטים שיתאימו לחללים שהן מעצבות עבור לקוחותיהן.

סטודיו דולו – סביבה נשית מעצימה

 גירלס פאוור: שיתוף פעולה מעצים ומעורר השראה

מעצבת הפנים עדי קליין היא בעלת סטודיו דולו. הסטודיו קיים מזה 12 שנים ומונה חמישה מעצבי פנים. הסטודיו ממוקם בעמק יזרעאל ומתמחה באדריכלות פנים של חללים. משלב החלוקה של החלל ועד אחרון פרטי הסטיילינג.

סטודיו דולו, רוב נשי, צילום: ורבלית

ב-2019 נכנסה לחייה של קליין ולחיי הסטודיו היועצת העסקית מירב רביבו אנידג׳ר, מדיסנס ייעוץ לעסקים. רביבו ידעה לזהות בקליין את התכונות היזמיות, לתת לה את הכלים הפיננסים לעוף עם הסטודיו, ויחד הן הגיעו למחוזות שהביאו את הסטודיו למקום שבו הוא נמצא היום. "למרות שהגעתי מהמרכז וכל הפרויקטים היו שם, היום מרבית הפרויקטים של הסטודיו מתרחשים בצפון, ואני מאוד גאה על כך. אני יכולה לומר בפה מלא, שלסטודיו דולו יש חלק חשוב ומשמעותי במהפך של הצפון בפן העיצובי".  

המשרד הנשי

"הנשים סביבי, שני ג'רבי מנהלת הסטודיו, מיכל דה-יונג מנהלת פרוייקטים ומחלקת הסטיילינג של הסטודיו, וליאור זהבי, מנהלת פרויקטים, ניחנו באינטליגנציה רגשית גבוהה, שמאפשרת להן להוביל תהליכים גדולים ומורכבים בדרך נעימה ופשוטה".  

מתוך פרויקט בתכנון סטודיו דולו, צילום: ורבלית

בחירה במעצבת מוצר מקומית

"מעצבת מוצר מקומית אהובה - מיקי מן מסטודיו FE. הרומן התחיל כשראיתי עבודה של מיקי באחד ממגזיני העיצוב והחלטתי שאנחנו חייבות לעבוד איתה. זה היה לפני שבע שנים. נסענו כל הצוות לקראת ערב פסח להרים כוסית לחג ולהכיר את מיקי בסטודיו שלה, שהיה אז בדרום תל אביב. מאז שלבנו את עבודותיה במגוון גדול של פרויקטים שהסטודיו תכנן. המוצרים פרי עיצובה חכמים ומאוד משמעותיים לחלל".

הבחירה של סטודיו דולו - מיקי מן - סטודיו fe - Kadim, צילום: אלעד חזקי

צבעוניות פסטלית - סטודיו fe - Kadim, צילום: אלעד חזקי

מרינה רובינשטיין – שיתופי פעולה שמובילים לתוצאות מוצלחות 

גירלס פאוור: שיתוף פעולה מעצים ומעורר השראה

"שיתוף פעולה מוצלח היה לי עם נינה לובשיץ קורלנד ממשרד האדריכלים BLK architects. הם תכננו את בניין קריית הממשלה בנוף הגליל, ופנו אלי לעבוד על עיצוב הפנים בשטחים הציבוריים של המבנה. נינה הייתה אחראית על הפרויקט מטעם משרד האדריכלים, והעבודה איתה הייתה מהנה ומקצועית מכל הבחינות, החל מקבלת הקו העיצובי שהצענו, ועד ההקפדה על כל פרט בהמשך. לכל אורך הדרך הייתה התאמה מושלמת בין עיצוב הפנים לתכנון המבנה. כשיש שיתוף פעולה כזה התוצאה מדהימה".

מרינה רובנישטיין, צילום: יח"צ

המשרד הנשי
"המשרד שלנו מבוסס על צוות נשי. המטרה שלי ושל המשרד היא לעצב כל פרויקט באופן המקצועי ביותר. אני שמחה שהצלחתי להרכיב צוות כזה סביבי".

מתוך פרויקט של האדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין, צילום: עמית גושר

בחירה במעצבת מוצר מקומית

"אני בוחרת במעיין בן יונה והקרמיקה שלה. את מעיין פגשתי לראשונה ביריד 'צבע טרי', שם נחשפתי לעבודותיה. היא הציגה פריט מיוחד שרציתי לרכוש, וחיפשתי ברשת את השם שלה והפריטים שהיא מציעה למכירה. לקח לי זמן עד שהצלחתי למצוא שוב את שמה. הצבעוניות העדינה של הפריטים שלה, השילובים של הטקסטורות והצבעים פשוט מקסימים בעיניי ויוצרים מוצר שמוסיף לכל פרויקט של עיצוב פנים. באופן כללי אני חושבת שיש לנו המון מעצבות מוצר ישראליות ברמה מאוד גבוהה, ואני מפרגנת להן בכל פרויקט שאני מובילה".

מרינה רובינשטיין בחרה במעצבת מעיין בן יונה, צילום: איה וינד

אגרטלי קיר, מעיין בן יונה, צילום: איה וינד

הלל אדריכלות – סביבה נשית נטולת אגו

 גירלס פאוור: שיתוף פעולה מעצים ומעורר השראה

שיתוף פעולה שהחל כניסיון ולימים הפך למשרד - הלל אדריכלות ועיצוב פנים, משרד נשי שמונה 12 נשים. פגישה מקרית בין שירה מוסקל, שהייתה אדריכלית צעירה באותם ימים, להדס רוט - שהייתה מעצבת הבית של חברת עיצוב וריהוט, הצית ניצוץ ראשוני וחיבור מיידי, ומפתיע, ואיתו תשוקה לתכנון של פרויקטים נוספים יחד.

שירה מוסקל והדס רוט, הלל אדריכלות, צילום: אל אלקבס

"היופי באיחוד שלנו הוא שאנחנו מאוד שונות בתפיסת העולם - שירה היא השלווה, הרגועה, החותרת להרפתקאות גדולות, והדס יותר מתחברת לאנשים ומלאת חיים", הן אומרות. "השילוב בינינו מביא אותנו לעולמות נהדרים ולפרויקטים מאוד יצירתיים".

המשרד הנשי

"הבחירה להקיף את עצמנו בסביבה נשית התגבשה תוך כדי תנועה. בתחילת הדרך הגיעו נשים, ראינו כי טוב והחלטנו שזה פשוט מתאים לנו. העובדה שכולנו נשים רק חיזקה את ההתפתחות של המשרד. ההחלטות שלנו כבעלות המשרד הן יותר מושכלות וזהירות, ואנחנו מייחסות את זה להיותנו נשים. המשרד שהתחיל משתים גדל, והמעצבות שהצטרפו היו תמיד דרך המלצות, חברה מביאה חברה, מה שתורם לאווירה המשפחתית בין הנשים. התוצאה היא סביבת עבודה מפרה, מעוררת השראה ונטולת אגו. האתגר בלעבור הריונות, ללדת ולגדל ילדים קטנים, הוא מטורף עבור כל אחת, אבל דווקא מהמקום הזה, שעלינו כנשים לנהל כל-כך הרבה זירות במקביל, יש משהו תומך ומזדהה. זה מה שגורם לנו להפוך לנשים עם יכולות מולטי-טסקינג שנותנות אלף אחוז מעצמן ומסוגלות להכל. המשרד כולל אדריכליות, מעצבות פנים והנדסאיות אדריכלות".

מתוך פרויקט בתכנון הלל אדריכלות, צילום: יח"צ

בחירה במעצבת מוצר מקומית

"מעצבת המוצר שבחרנו היא בר גנץ –STUDIO BOW  , שמכופפת עץ באדים בטכניקה עתיקה. העבודות שלה סופר מיוחדות ומלאות בנשמה. פגשנו אותה לראשונה בחממת המעצבים בטרמינל העיצוב בבת ים, מתחם עיצוב חברתי ומיוחד שהקימה עמותת ''לצאת מהקופסה' והתאהבנו ברכות ובסטייל שנוטף מכל מוצר שהיא מעצבת". 

סטודיו פז חסדאי וציפי יעבץ חן – שלם שעולה על סך חלקיו

 גירלס פאוור: שיתוף פעולה מעצים ומעורר השראה

מעצבת הפנים פז חסדאי מספרת: "לפני כשלוש שנים קיבלתי שיחת טלפון ממעצבת שפגשתי פעם אחת באירוע, והיה ביננו קליק מיידי. ציפי יעבץ חן התקשרה והציעה לי לעשות פרויקט ביחד. בשיחה של חמש דקות התחיל חיבור מופלא. הפרויקט הראשון היה דוכן סושי שעוצב כמעין תכשיט. שילוב של עיצוב פנים אמנותי. הופתענו מהחיבור והזרימה בין שתינו, היא ממש השלימה אותי. מאז החיבור, אנחנו ממשיכות בפרויקטים משותפים של משרדים ופרוייקטי מגורים", היא מספרת.

מימין ציפי יעבץ-חן ופז חסדאי, צילום: באדיבות המצולמות

המשרד הנשי

"במקרה שלנו יש השלמה אחת של השנייה. אנחנו מכירות את נקודות החוזק של כל אחת ובאופן טבעי, כמו בריקוד - יודעות מתי כל אחת מובילה את הסיטואציה. אנחנו מתחילות פרויקט - כל אחת עובדת בנפרד, מכינה סקיצות, ואז אנחנו יושבות יחד ויוצרות ביחד סקיצה חדשה שלוקחת את היתרונות של כל סקיצה שערכנו בנפרד. הביחד שלנו הוא שלם שעולה על סך חלקיו".

מתוך פרויקט דוכן סושי בעיצוב פז חסדאי וציפי יעבץ חן, צילום: שי אפשטיין

בחירה במעצבת מוצר מקומית

אדוה קרמר היא אומנית רב-תחומית, בוגרת תואר ראשון במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר בהתמחות באריגה. קרמר חוקרת את הקשר בין טקסטיל, אומנות וטכנולוגיה, ועבודותיה מפגישות את תולדות האמנות עם עולם הדיגיטציה והמחשוב, כמו גם עם מלאכת האריגה - אולי אחת מן המלאכות העתיקות ביותר בעולם.  

מתוך עבודות הטקסטיל של מעצבת הטקסטיל אדווה קרמר, צילום: יח"צ

צביה קזיוף – לנשים יש ערך רגשי מוסף

 גירלס פאוור: שיתוף פעולה מעצים ומעורר השראה

"במשך 15 שנים אני עובדת עם אלה שלומוב שמתמחה בתחום הטקסטיל. היא אישה עם לב ענק וליוויתי אותה כשהיא יצאה לעצמאות ובנתה את העסקת שלה Ella Decor. שיתוף הפעולה הזה מניב תוצאה מדויקת של הלבשת החלל. עוד בשלב התכנון לפני שהלקוח נחשף לדברים אנחנו יושבות יחד לדייק את הדברים - מייעוץ בנושא תכנון תקרה ועד וילונות חשמליים לבית בחיבור למערכות חשמל חכם. עם השנים היא הפכה למשפחה".

צביה קזיוף וצוות הבנות, צילום: יח"צ

המשרד הנשי

"המשרד שלי מונה שלוש מעצבות חוץ ממני. כולן נשים וזה מבחירה מודעת, אני מאמינה שהדינמיקה אחרת. לא מזמן צירפנו אלינו עולה חדשה לצוות וזה ממלא את ליבי לראות את הבנות, יחד איתי, מעניקות לה ערך מוסף בעזרה בנטיעת השורשים במדינה החדשה שלה. הסבלנות לעזור לא רק מקצועית מאוד מרגשת אותי. מהניסיון שלי בעולם הבנייה שנחשב לגברי, אני חושבת שלנשים יש ערך מוסף רגשי. הן יודעות לשים את התחרות בצד ולחשוב על טובת הצוות והמשרד הן בעבודה והן בתחושה הטובה. כיף גדול לעצור לפעמים את העבודה, לצאת לשתות יין, לפטפט על בני הזוג וכך לדעת שברגעים הקשים והעומס במשרד הן יתנו עזרה אישית ומקצועית כדי להגיע יחד להצלחות".

מתוך פרויקט בעיצוב צביה קזיוף, צילום: עמית גושר

בחירה במעצבת מוצר מקומית

"דורית פרוביזור, בעלת המותג 'מערבבת אדמה', היא מעצבת מוצר שעובדת עם חימר בצורה יוצאת דופן בטכניקות מעניינות. העבודה עם חומרים טבעיים מרתקת אותי על כל סוגיהם. גם בעיצוב שלי אני משתדלת תמיד להיות מעודכנת בחומרים טבעיים וכיצד ניתן לעבוד איתם. אני תופסת את עצמי פעם אחר פעם מחפשת בעין, בתערוכות ובמדיות השונות עבודות שמזיזות בי משהו. כמובן תמיד כיף ומרגש לראות אמניות ומעצבות ישראליות עובדות עם חומרים".

צביה קזיוף בוחרת בדורית פרוביזור בעלת המותג – "מערבבת אדמה", צילום: טל ברושל

כוסות וקנקן תה עבור המותג של נורית קריב - NU, צילום: דן פרץ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר