עיצוב הבית מעסיק אותנו הרבה בשנים האחרונות. אם בעבר היינו מעצבים את הבית בצורה הפרקטית ביותר, היום יש חשיבה גם על האסתטיקה ועל איך הדברים משתלבים ביחד. הקורונה והשהייה המרובה בבית רק נתנה למגמה הזאת זריקת תמריץ, ונראה כי עכשיו יותר מתמיד – המגמות השונות בעיצוב הבית תופסות תאוצה.
יפה, אינסטגרמי וזול
השינוי המהיר מאפיין כמעט את כל תחומי החיים בתקופתנו. לא מדובר במגמה ששייכת לעיצוב בלבד, אבל היא משפיעה על התחום באופן הכי ניכר לעין - היכולת "לפלטר" בעצמנו את המציאות כך שתהפוך במהירות לאחרת, לפי מצב הרוח שלנו, עשתה טוב לכל רשתות הסטוק. פלטפורמות הסחר המקוונות שפועלות תחת הקונספט של לקנות יפה, מעוצב, ובזול, תפסו תאוצה. הרשת נשטפה בים אין סופי של תמונות חללים מעוצבים, שמראים לנו כיצד ברגע ניתן להפוך את הבית שלנו ממאורה אפלולית, למשהו שדומה לעמוד מתוך ז'ורנל עיצוב מושקע במיוחד. הרגלי הצריכה שעברו מהשיטוט הפיזי ברחוב להקשה על מקשי המקלדת, יצרו רמה גבוהה של זמינות, וכשמדובר במחירים נמוכים העגלות מתמלאות ב(הרבה) פריטים מעוצבים.

מתלה חיפושיות למגבות, 69 שקל, Gadgetshop, צילום: יח"צ חו"ל

אגרטל מנומר, 39 שקל, גאלה הום מבית שופרסל, צילום: יח"צ חו"ל
קשה לעמוד בפיתוי, במיוחד כשבלחיצת כפתור אפשר להזמין פריטים שיגיעו עד לפתח הבית. החיסרון בהתנהלות שכזאת הוא שהבית שלנו יהפוך במהרה למחסן, עם פריטים שאין להם שימוש. שלא לדבר על התנאים הקשים של העובדים במפעלים, והשמירה על הסביבה. אנחנו אמנם מתרגשים מכל פריט שמגיע, אבל הוא לא מסמל עבורנו יותר מאשר פריט יפה וזמני. אם לא נכניס כוונה לבחירות שלנו, רוב הסיכויים שנמשיך לקנות בלי מחשבה.

כריות נוי, החל מ 69.90 שקל, castro home, צילום: אודי דגן
המגמה הזאת נמצאת כעת בשיאה. תופעת משנה היא אתגרים שונים שכוללים עיצוב של כל הבית בפריטים מחנויות זולות. נראה שמגמת העיצוב שכוללת כמה שיותר פריטים במעט כסף, תזכה לככב אצלנו עוד הרבה בשנה הקרובה. נגיד גם כי מהצד השני, יש את מי שהבין את הבעייתיות בעיצוב ההמוני והזול, ונוהג בצרכנות נבונה. סצנת העיצוב המקומי תופסת תאוצה יותר מבעבר, ואנשים עוצרים ומבקשים לקנות פריטים ייחודיים בעבודת יד, מאשר לקנות פריטים זולים.

ואזות במראה טרה קוטה, החל מ- 148 שקל, סניפי פלורליס ובחנויות נבחרות, צילום: יח"צ
מי אני?
האדם מחפש משמעות. זה הטבע שלו, אבל בסוף אנחנו נמאסים על עצמנו. הבנו את הרעיון הכללי של לקנות המון דברים יפים ובזול, ועכשיו אנחנו רוצים גם משמעות. הדרישה למשמעות מייצרת באופן טבעי את ההתחזקות של מגמת השייכות והכוונה, שמכוונת את הזרקור ליוצרים האינדווידואלים, או במילים מקצועיות יותר מגמת ה-SLOW DESIGN.
הרעיון הוא לא לקנות המון מוצרים, אלא לעצור ולשאול שאלה לפני שאנחנו קונים. כמעט כל אחד מתחבר לאג'נדה אישית מסוימת - לאחד חשובה איכות הסביבה, לשני חשוב לשמוע את הסיפור של מי שיצר את הפריט שבחר, אחד מבקש לרכוש פריטי עיצוב של מעצבים בחומרים טבעיים, ואחר מחפש עיצוב שמשלב מוטיבים יהודיים דתיים. האג'נדה האישית של כל אחד היא סוג של מצפן, שיכול לסייע לו לאתר את המעצבים והיוצרים שיתאימו לו מבחינה ערכית.
השינוי הזה לא קורה ביום אחד, והוא גם לעולם לא יהיה טוטאלי, אבל הוא כן צפוי לשנות בשנים הקרובות את התפלגות המפה הצרכנית, ולחזק את הפלח של הצרכנים שיאמצו את ה- SLOW DESIGN כתפיסה שתשפיע על הבחירות שלהם.
ישנן רשתות לואו קוסט שזיהו את הדרישה ההולכת וגוברת לכוונה ולייצור תחת אג'נדות, והוסיפו לתמהיל פריטים שמסמלים חיבור לאג'נדות אקולוגיות ונוספות.

כריות דקורטיביות בעבודת יד, סטודיו מון רוז, צילום: יח"צ
איפה אתם ממוקמים?
אם תעקבו אחר שתי המגמות הללו, מובטחת לכם התבוננות מרתקת על האופן שבו אנו צורכים, חושבים וקונים. ההתפתחות הזאת ניכרת יותר כששמים לב ועוקבים אחריה. היא מתרחשת כבר עכשיו ותתעצם עוד ככל שנכנס אל 2023.
באופן כללי, כדאי לזכור שלא חייבים להקשר באופן אבסולוטי למגמה אחת. נדמה ששילוב מושכל בין השתיים יהיה נכון, ויידע להגדיר אתכם באופן המיטבי. אתם שולטים על המינונים, אתם מקבלים החלטה מה ואיפה לקנות. מה שבעיקר חשוב הוא לעצור, ולשאול את השאלה, להתכוון. זה נכון ותקף בין אם בחרתם במוצר נגיש מבחינת המחיר או באחד יקר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו