רוצים להרגיש כמו בבית מלון? כך תבחרו מצעים איכותיים | מדריך

מצעי פרקל, ציפית 69.90 שקל, ציפה זוגית 449.90 שקל, FOX HOME | צילום: אסף פינצ'וק

בד ג'רסי, סאטן, כותנה או במבוק • החלטנו לעשות אחת ולתמיד סדר בהיצע הקיים בשוק, ולעזור לכם להבין על מה חשוב להקפיד ברכישת מצעים איכותיים, שיחזיקו לשנים רבות • לגזור ולשמור (לא את הסדין כמובן)

מי מאיתנו לא חולם על כניסה למיטה מוצעת, עם סדין מתוח, רך ונעים למגע? ומי מאיתנו נשבע לעצמו שעד הפעם הבאה שהוא יבקר בחנות המצעים הקרובה, הוא ילמד בדיוק איך לקרוא את כל האותיות הקטנות? החלטנו לעשות סדר, פעם אחת ולתמיד, ולבנות מדריך שיסביר צעד אחרי צעד איך לבחור את המצעים הטובים ביותר.

הסמן הימני של עולם המצעים הוא בתי המלון. אנחנו תמיד מפנטזים על מצעים נעימים שנראים טוב, כמו אלו שאנחנו פוגשים בחופשה. לא מדובר בסתם פנטזיה, אלא במציאות אמיתית בשטח. בתי המלון משקיעים במצעים איכותיים שיעניקו לכם שנת לילה נעימה ואיכותית, ובוחרים בצפיפות של 300 חוטים לאינץ', מה שהופך אותם לנעימים למגע, ולעשירים מבחינת הטקסטורה והעובי שלהם.

מגפת הקורונה הביאה איתה שלל אתגרים וטרנדים, שאחד הבולטים שבהם היה הניסיון להביא את בית המלון אל הבית, ובאופן כללי ליצור לעצמנו סביבה נעימה שמתאימה לשהייה ארוכה בלי שנשתגע. הגישה הזאת חיזקה מאוד את הדרישה לפריטים לבית ברמה של בתי מלון, ובשלב מסוים בתי מלון התחילו למכור מגבות, חלוקים ומצעים ממותגים, כדי לענות על הביקוש ולייצר הכנסה בתקופה שבה חופשות לא התאפשרו. גם חברות מסחריות שהיו ערות למגמה ייצרו קולקציות שהותאמו למגמה, החל מאזור המטבח, הסלון ועד לחדר השינה, והיום ניתן למצוא מצעים בצפיפות גבוהה גם ברשתות המוכרות.

במדריך שלפניכם בחרנו להתמקד במצעי כותנה, שנחשבים לנעימים, ומתאימים במיוחד למזג האוויר הישראלי. נציין כי אל הכותנה הצטרפו חומרים טבעיים נוספים שגם הם נעימים מאוד לשינה, ונתייחס גם אליהם.

איך קוראים את התווית?

 החלטתם לקנות מצעים חדשים, הגעתם אל החנות, ואתם עומדים בפני מבחר מבלבל? אל תתעצלו, והתחילו בסקירה של התווית, היא תלמד אתכם הרבה על הבד והאיכות שלו.

הרכב הבד – חשוב לבחור בבד שהוא 100% טבעי. בד שלא רשום עליו 100% כותנה, או חומר טבעי אחר, משלב בתוכו חומרים סינתטיים. חומרים טבעיים סופחים את הלחות טוב יותר, ומתאימים במיוחד לאקלים שלנו.   

שיטת האריגה – שיטת האריגה משפיעה על מרקם הבד ועל המגע שלו עם הגוף. אם הנתון הזה לא רשום על התווית, חשוב לברר בעל פה מול המוכר.

מידות – כדאי להגיע לחנות כשאתם מצוידים במידות המזרן, השמיכה והכריות – על התווית תמצאו את המידות ותוכלו לייצר התאמה לפריטים שברשותכם.

הוראות כביסה - להוראות הכביסה משמעות חשובה בתחזוקה השוטפת. ודאו שאתם קונים מצעים שלא דורשים תחזוקה מיוחדת. חשוב להקפיד על הוראות הכביסה שרשומות על התווית, לשמירה על הבד לאורך זמן רב יותר.

 
בד שלא רשום עליו 100% כותנה, מעורב בחומרים סינתטיים. NAUTICA HOME, צילום: שי פרנקו

הצטיידו במידות מראש. סט ציפה זוגית וכריות, 229 שקל, HM HOME, צילום: הנס ומאוריץ

חשוב להקפיד על הוראות הכביסה. מצעי כותנה, 779.40 שקל, ערד טקסטיל, צילום: עדי גלעד

שיטת האריגה ועובי החוט משפיעים על האיכות

לצפיפות החוטים ולסוג האריגה השפעה ישירה על איכות הבד, המרקם והתחושה במגע שלו עם הגוף.

 צפיפות - צפיפות גבוהה מעידה על איכות בד גבוהה. את הצפיפות של בדי הכותנה מודדים על פי מספר החוטים לאינץ' רבוע. בדים בצפיפות 300, נחשבים לבדים איכותיים. 300 חוטים לאינץ' רבוע מעניק איכויות גבוהות מאוד לבד, אך חשוב לזכור שגם בדים בצפיפות 144, 180 או 200 חוטים לאינץ' רבוע, יעניקו לבד עמידות לאורך שנים. חשוב להבין שככל שהחוט דק יותר הוא אלסטי, רך ונעים יותר. ככל שצפיפות החוט גבוהה יותר, הבד נעים למגע משום שהחוט ממלא את שטח הפנים. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון - כשצפיפות החוטים גבוהה יותר, הבד באיכות גבוהה יותר, אבל המצעים נוטים להתקמט יותר בקלות.

חומרים אחרים נמדדים בשיטות אחרות, ולצורך העניין, בד הג'רזי שפופולרי גם הוא במצעים, נמדד על פי משקל. הוא יכול להגיע בצפיפות של 350 או 500 גרם, וככל שהמשקל גבוה יותר – הבד איכותי יותר.

ככל שהחוטים צפופים יותר, כך איכות הבד עולה. מצעי סאטן, 585 שקל (במקום 779 שקל),Cotton Club, צילום: דרור קליש, סטיילינג: לינוי לנדאו
צפיפות החוטים משווה למצעים מראה עשיר יותר. 149 עד 1,699 שקל, כיתן, צילום: ערן סלם
חשוב לזכור שגם בדים בצפיפות 144, 180 או 200 חוטים לאינץ' רבוע, יעניקו לבד עמידות לאורך שנים.CASTRO HOME, צילום: דן פרץ

סוג האריגה משפיע על הנראות ועל רוך המצעים. כך לדוגמה מצעים באריגת סאטן מבריקים יותר, ומצעי ג'רסי מתאפיינים באלסטיות.

כשמדובר בכותנה קיימות מספר שיטות אריגה:

אריגת סאטן - חשוב קודם לנפץ את המחשבה שסאטן הוא סוג של בד. סאטן אינו סוג בד, אלא שיטת אריגה. אריגת הסאטן מתבצעת בשיטה של העברת חוט אחד בשתי, מעל כל שלושה חוטים בערב - זה מה שנותן לבד את הברק האלגנטי והמגע הרך, שמזוהה איתו. בד באריגת סאטן הוא בד שפחות נוטה להתקמט ביחס לשאר הבדים.

בד באריגת סאטן הוא בד שפחות נוטה להתקמט. סט מצעי סאטן, ורדינון, צילום: תמי בר שי

אריגת פרקל - אריגת הפרקל נעשית ביחס של 1:1 בשתי וערב. כמות החוטים שעולה בשתי זהה לכמות החוטים שעולה בערב, באופן הזה נוצרת סימטריה מלאה שמעניקה לבד מרקם חלק.

סט מצעי כותנה באריגת פרקל, ורדינון, צילום: תמי בר ישי

פלנל - בד הפלנל שמשרת את רובנו בעונה הקרה, והוא ארוג מחוטים עבים אך אווריריים ולא צפופים, ועובר גירוד במכונה מיוחדת. אופן האריגה הזה יוצר פני שטח שעירים יותר, עם כיסי אוויר בתוך הבד עצמו שמוסיפים לרכות. כיסי האוויר בבד מקנים בנוסף בידוד תרמי.

ג׳רסי - אריגת ג'רסי מוכרת יותר לכולנו כטריקו. מדובר בטכניקת סריגה, שיוצרת בד דק ואלסטי שנמתח בקלות, בדומה לחולצות טישירט.

למה חשוב לשים לב?

 מידת הרכות - טקסטיל במצעים צריך להיות נעים ורך. הרכות היא פונקציה של עיבוד חומר הגלם - לאחר שהכותנה נקטפת, היא עוברת תהליך של סירוק במברשות צפופות במיוחד, כך שמתקבל חומר גלם נקי, ללא קוצים ולכלוך. התהליך הזה משביח את הסיבים. לאחר סינון קפדני נעשה שימוש אך ורק בסיבים ארוכים, חזקים ומבריקים, שמונעים היווצרות של כדוריות בד (המוכרות יוצר כ"גולגולים") ועם רמת פיתול נמוכה במיוחד, כך שהבד שמתקבל הוא רך ונעים.

צפיפות החוטים לאינץ' – ככל שהצפיפות גבוהה יותר, הבד נחשב איכותי ונעים יותר, ולכן חשוב לוודא את הצפיפות בטרם בוחרים את הסט.

העדפה אישית - סריגת ג'רסי מעניקה מגע שדומה לבד טריקו, אריגת סאטן יוצרת מגע חלק בעל מראה מבריק מעט, אריגת פרקל מזכירה יותר את המגע הקלאסי של בד הכותנה ועוד. כל אחד מאלו מציע מרקם אחר וחשוב לדעת מה אוהבים. זה יחסוך את ההתלבטות בעת העמידה מול מדפי המצעים בחנות.

סימבולים אקולוגיים - אם הנושא הסביבתי חשוב לכם, כדאי לחפש מצעים שיבטיחו שאין במוצר צבעים וחומרים כימיים שעלולים להיות מזיקים לגוף האדם.

הכותנה עוברת תהליך סירוק וניקוי אחרי קטיפתה. מצעי סאטן בצפיפות 300 חוטים לאינץ, ציפית 79.90 שקל, ציפת יחיד 439.90 שקל, ציפה זוגית 559.90 שקל, FOX HOME, צילום: אסף פינצ'וק

הטכניקות שהופכות את המוצר לאיכותי יותר

קיימות שטיפות מיוחדות שמשביחות את הבד ומעניקות לו מידה נוספת של רכות. ישנם תהליכים שמעניקים ברק נוסף לבד, ומצעים שמיוצרים תחת הקפדה של ייצור אקולוגי שמיטיב עם הסביבה. לרוב, התהליכים האלו לא יצוינו על תווית המוצר, אך בדרך כלל כשמדובר בחברות שמתמחות בייצור מצעים, תהליכי השבחה הם חלק מהסטנדרט.

שטיפה - קיימות שטיפות שנעשות כחלק מתהליך הייצור, שתפקידן העיקרי הוא להעניק לבד תוספת רכות.

סוג האריגה משפיע על תכונות הבד - ניתן לארוג בד בשיטות שונות, כאשר כל שיטת אריגה משפיעה על התכונות של הבד. שיטת האריגה קובעת את הצורה של הבד, את המגע והמרקם שמתקבל, את כושר הספיגה ואת מידת האווריריות שלו.

אשפרה - בד הכותנה עובר תהליכי אשפרה (תהליכים שמשנים את תכונותיו הטבעיות של טקסטיל, א"ס), שגורמים לו להיות רך ומבריק. בנוסף, ישנו גם תהליך אל-קמט שמונע מהמצעים להתקמט לאחר כביסה, ומשביח בכך את המראה שלהם כשהם פרושים על המיטה.

קיימות שטיפות מיוחדות שמשביחות את הבד ומעניקות לו מידה נוספת של רכות. H&O מצעי כותנה, 129.90 שקל (במקום 239.90 שקל), צילום: ליאור קסון

שיטת האריגה משפיעה על התכונות של הבד. סט מצעים עם הדפסים בגוונים רכים, 699 עד 1,299 שקל, גולף אנד קו, צילום: עידן מלכה
המצעים מצוידים בתווית ECO TEX שמבטיחה שימוש בבדים אקולוגיים, CASTRO HOME, צילום: דן פרץ

חדש בשכונה

הכותנה היא הקלאסיקה של החומרים כשמדובר במצעים מחומרים טבעיים. עם זאת, בשנים האחרונות, עם התחזקות המגמה האקולוגית, התרחב התמהיל וכיום ניתן למצוא מצעים עשויים חומרים שפחות היו מקובלים בהקשר של חדר השינה, כמו הפשתן והבמבוק.

הבמבוק גדל במהירות ללא צורך בהתערבות אדם, בהשקיה רבה או בדישון. תהליך העיבוד שלו לסיבים מתבצע תוך פגיעה מינימלית בסביבה, מה שהופך אותו לטקסטיל אקולוגי. טקסטיל שמיוצר על בסיס במבוק הוא אוורירי, קליל, רך ונעים למגע. מדובר בבד בעל מידה גבוהה של גמישות ועמידות,  שדוחה לחות וריחות לא נעימים, בעל תכונות היפו-אלרגניות. אחד היתרונות של מצעי הבמבוק הוא העובדה שמכביסה לכביסה הבד הופך רך יותר.

הפשתן, שמוכר קצת יותר מהבמבוק בהקשר של טקסטיל, אך פחות מקובל במצעים, ומוכר יותר כשהוא תלוי על קולבי אופנה או כמפות שולחן. כדאי לדעת שמדובר בחומר נושם, מנדף לחות ועמיד. נתון מעניין נוסף הוא שהפשתן שמגיע מאירופה מיוצר בדרך כלל ללא שימוש בכימיקלים, וזה נתון שאפשר לברר עוד בטרם הרכישה.

מצעי במבוק, 583 שקל (במקום 729 שקל), Cotton Club, צילום: בר שריר

הפשתן הוא חומר נושם, מנדף לחות, עמיד, שמתרכך לאורך הזמן. מצעי פשתן בגוון פודרה, 1,320 שקל (במקום 1650 שקל), Cotton Club, צילום: דרור קליש, סטיילינג: לינוי לנדאו

לסיכום

  • הקפידו להסתכל על התווית ולוודא שמדובר במצעים שעשויים מ- 100% חומר טבעי
  • ככל שמידת הצפיפות של החוטים לאינץ' גבוהה יותר, כך הבד איכותי יותר
  • סיבים ארוכים של כותנה סרוקה ימנעו יצירת "גולגולים" על הסדין לאחר כמה כביסות
  • סאטן, פרקל, פלנל וג'רסי הן טכניקות אריגה בכותנה ולא סוגי בדים
  • אל מצעי הכותנה הצטרפו גם הפשתן והבמבוק, ובכך הרחיבו את תמהיל המצעים שעשויים חומרים טבעיים
  • חשוב להקפיד על הוראות הכביסה לשמירה על איכות המצעים לאורך שנים רבות יותר

תודה לאנשי המקצוע של פוקס הום, מועדון הכותנה, כיתן, קסטרו הום, H&O, גולף אנד קו, ורדינון, H&M, נאוטיקה הום וערד טקסטיל, שסייעו בהכנת הכתבה 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר