יותר אקולוגי, יותר בריא? בדקנו אילו מוצרי ניקיון עדיף לקנות

אנשים רבים מעדיפים לרכוש מוצרי ניקיון אקולוגיים במקום הרגילים, בעיקר כי המוצרים הירוקים מונעים פגיעה בכדור הארץ • אבל האם יש להם גם יתרונות שהופכים אותם לעדיפים מבחינה בריאותית? • בדקנו

כדור הארץ. צילום: Getty Images

יום איכות הסביבה שחל היום (שני) גרם לנו להתמקד באחד מהנושאים שקשורים גם לבריאות שלנו - מוצרי הניקיון. לאחרונה צצים בשוק יותר ויותר מוצרי ניקיון אקולוגיים, שמעלים בנו את השאלה עד כמה הם באמת עדיפים על פני מוצרי ניקיון רגילים.

אבל לפני הכל: מהם בכלל מוצרי ניקוי אקולוגיים? ליאור ארואס, ראש ענף קיימות, סביבה ותיווי ירוק במכון התקנים, מסביר: "אלו מוצרים עם חומרים שהפגיעה שלהם בסביבה פחותה. אנחנו בוחנים, למשל, כמה זמן נדרש למוצרים להתפרק ביולוגית, אם יש בהם חומרי שימור, צבע וריח, ואם החומר יכול לפגוע במקורות חי במים. מנגד, כדי לאשר את המוצר ולדאוג שהוא לא יהיה מדולל מדי ושיהיה פעיל, חלק מהדרישות שלנו הן שהחומר יראה יעילות בניקוי ויכיל עד אחוז מסוים של מים, ולפי זה אנחנו מחליטים אם לתת לו תו ירוק.

"מוצרי ניקוי אמורים לעמוד בתקנים כאלה שלא יפגעו במשתמש הסופי. יש מוצרים שיגרמו לתופעות לוואי או לאלרגיות לאנשים מסוימים, ויש אנשים שלא יושפעו מהם".

חומרי ניקוי רגילים יכולים להזיק?
"לחומרי ניקוי רגילים יש תקנים שהם אמורים לעמוד בהם, אבל אם לוקחים אקונומיקה, שהיא בסיס, ומערבבים אותה עם מוצר חומצי - הריאקציה הכימית תיצור גז כלור בבית, שעלול להביא למצב בריאותי קשה מאוד. אפשר לראות לפני החגים שאנשים מנקים את הבתים ומערבבים חומרים, ולפעמים הם פוגעים בעצמם".

"לחומרי ניקיון יש תקנים שהם צריכים לעמוד בהם" (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

מותר לשימוש בים

כיום אין דרישה חוקית לחברות לעמוד בתנאים מסוימים לפני שהן יכולות לקרוא למוצריהן "ירוקים" או "אקולוגיים", מה שיוצר בלאגן בשוק המוצרים הזה. מייקל לאב, מנהל מחקר ופיתוח בחברת Miyo Scent, מספר שאף שאין לחברה אישור ממכון התקנים, את ה"אישור הרשמי" שלה להיותה אקולוגית היא קיבלה בכלל מארה"ב: "אנחנו התחלנו עם המוצרים האקולוגיים עוד לפני שהתחיל הגל הירוק בארץ, לפני 11 שנה. קיבלנו אישור ממשרד איכות הסביבה האמריקני לפעול בפרויקט של הצלת החיים הימיים, אחרי האסון של דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, ואז החברה שלנו, ניאו תעשיות אקולוגיות, פיתחה את ממס השומן שאנחנו משווקים עד היום.

"כיום הוא מיועד לשימוש ביתי פשוט, אבל במקור הוא פירק את הנפט מהים ופינה את הסביבה עבור בעלי חיים, ובאישור שקיבלנו היה כתוב שאפשר להשתמש במוצר בתוך הים ושהוא לא רעיל לסביבה. הפורמולה שנמצאת כיום בתכשיר של מיו סנט היא אותה אחת מלפני 11 שנה - ממס שומן ביולוגי, ולא חומר חומצי ששורף את כל מה שבדרך".

זהירות, אלרגנים

כאמור, מלבד הסכנה הסביבתית, בחלק ממוצרי הניקיון הרגילים טמונה גם סכנה בריאותית. הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה מפרטת את הבעיות הבריאותיות שיכולות להתפתח עקב שימוש במוצרי ניקיון רגילים: תרכובות אורגניות נדיפות עלולות להשפיע לרעה על איכות האוויר בבית ובחוץ, מרכיבים מסוימים עלולים לגרות את העיניים או את העור, ושימוש בכימיקלים לא אקולוגיים עלול לגרום לתופעות לוואי כמו כאבי ראש, גירוי בגרון, אסתמה עקב שאיפת אדים, ובמקרים קשים אפילו הרעלה או כווייה כימית.

"פגיעה מתמשכת". מוצרי ניקיון (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

"מוצרים כמו סבוני כלים, חומרים לרצפה וחומרי חיטוי שונים יכולים לגרום לפגיעה מתמשכת, כי בכל יום נחשפים אליהם קצת", מסבירה ד״ר אפרת סולומון כהן, מומחית ברפואת עור, ראש תחום עור במחוז דן-פתח תקווה של קופ״ח כללית. "הם יכולים לגרום לדלקת עור, לגירודים, לשכבת עור שמתקלפת ולפגיעה בשלמות העור. מה גם שאין לעור יכולת לשקם את עצמו, כי כמעט בכל יום אנחנו חשופים לחומרים האלה.

"כמו כן, יכולה להיווצר דלקת עור על רקע אלרגי - בחומרים הללו יש אלרגנים רבים שחודרים את מחסום העור. תאי החיסון קולטים אותם ומייצרים נגדם נוגדנים, ובכל פעם שיש חשיפה לאלרגן ומערכת החיסון מגיבה, זה יכול להתבטא בגרד ובאודם במידות חומרה שונות".

ובמוצרים אקולוגיים הנזק פחות חמור?
"רובם מבוססים על חומצות לימון ועל שמנים אתריים. זה לא אומר שבחשיפה גבוהה ובריכוזים גבוהים הם לא יוכלו לגרום לאלרגיה, אבל סביר להניח שיהיו פחות תגובות אלרגיות, שלרוב נוצרות מחומרים משמרים. מוצרים אקולוגיים מכילים פחות כאלה, או פחות חומרי בישום, שגם יכולים לגרום לאלרגיה, ושלרוב מוסיפים אותם בכמות גבוהה יותר לחומרי ניקיון רגילים. מובן שכדאי לבדוק את הרכיבים גם במוצרים האקולוגיים".

Elysium

מוצרי ניקוי לאביזרי תינוקות ביבוא חברת אורגניקזון. בין המוצרים: נוזל אקולוגי אנטי-בקטריאלי על בסיס מים לניקוי ולחיטוי של צעצועים ומשטחי אכילה, שעבר בהצלחה בדיקת רעילות, אינו דליק ואינו מכיל אלכוהול; ונוזל אקולוגי לשטיפה, לניקוי ולחיטוי של כלי אוכל ושל משאבות חלב. ברכיבי המוצרים: קליפות הדרים ורכזי תירס, אננס וקוקוס. חומרים פעילים ממקור צמחי בלבד.

מחיר התרסיס: 27 שקלים

תרסיס ניקוי לצעצועים ומשטחים ללא אלכוהול, צילום: יח"צ

Miyo Scent

ממס ומסיר שומנים על ידי פירוק הקשרים המולקולריים של חלקיקי השומן, ללא חשש לפגיעה בבריאות המשתמש; אמבטון לניקוי ולהסרה של משקעי מים שלא פוגע בכלים סניטריים או בנירוסטה ומותיר שכבה דוחת מים; וחומר ניקוי רב-תכליתי למגוון משטחים. כל המוצרים לא דורשים כפפות בעת השימוש. התכשירים מבוססים על חומץ, קליפות הדרים, חומצת לימון, סודה לשתייה ועוד.

טווח מחירים: 35-45 שקלים

ממיס ומסיר שומנים של Miyo Scent,

סנו GREEN POWER

סדרת מוצרי ניקוי אקולוגיים שמכילים אל-סבונים ממקורות צמחיים מתחדשים, פריקים ביולוגית והאריזות שלהם 100% מתמחזרות. למוצרים תקן תו ירוק ממכון התקנים ומהמשרד להגנת הסביבה. בין המוצרים: נוזל לניקוי כללי בתוספת אבקת סודה, נוזל לניקוי חלונות בתוספת חומץ, נוזל לניקוי רצפות בתוספת אבקת סודה ונוזל לניקוי כלים בתוספת תמצית אלוורה.

טווח מחירים: 10-34.90 שקלים

מוצרי ניקוי אקולוגיים של סנו, צילום: משין סטודיו

מטליות של SUNDAY

עשויות סיבים טבעיים וידידותיות לסביבה, אקולוגיות ומיועדות לשימוש רב-פעמי, בעלות כושר ספיגה גבוה ולא משאירות סיבים.

מחיר: 19.90 שקלים, להשיג בסופר-פארם

מטליות אקולוגיות של סאנדיי, צילום: יחסי ציבור
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר