המועמדות על המסלול צילום: משה בן שמחון // המועמדות על המסלול

חשמל באוויר

אוטו השנה 2014 היה תחרותי ומותח מתמיד – הן בגלל הכמות והן בגלל האיכות • מי כבש את הפיסגה?

כתב: אריאל אלסיבוני, מגזין 'אוטו', צילום: משה בן שמחון, עריכה: זוהר ראובני

הרבה מכוניות חדשות הגיעו לארץ השנה ונבחנו כאן לראשונה על ידינו. 45 למען הדיוק. רובן טובות - כמעט כבר לא עושים מכוניות "לא טובות" בימינו - חלקן מצוינות. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

עובדה זו לבדה הפכה את בחירת אוטו השנה לקשה אפילו יותר מהרגיל. הביטו בשוק המשפחתיות למשל - רק ברבע האחרון של השנה הושקו בארץ ארבע משפחתיות חדשות וטובות - טויוטה קורולה, מאזדה 3, סקודה אוקטביה וסובארו אימפרזה. לכל אחת מהן יש מה להציע בתחומי האיכות, האבזור, הבטיחות וכמובן צריכת הדלק. וזו רק דוגמה אחת, בכל קטגוריה, ממכוניות מיני (שעלותן כמה עשרות אלפי שקלים) ועד מכוניות חלום יקרות וספורטיביות (שמחירן חוצה את קו המיליון שקלים), נחתו כאן מכוניות מעניינות וטובות.

המועמדות

אז איך בוחרים אחת ויחידה? כבכל שנה אוסף מגזין "אוטו" את בחירות קוראיו, משקלל את אלו עם בחירות עיתונאי הרכב ובוחר מנצחת אחת ברורה. בבחירת הקוראים והגולשים הסתמנה מגמה ברורה. הישראלים התגעגעו למאזדה. נקודה. הבעיה של המותג היא ששתי המכוניות הבולטות שלה הופיעו ונבחנו בארץ באותה שנה בדיוק, וכך התחלקה פיסגת בחירות הקוראים, בקרב צמוד, בין מאזדה 3 ומאזדה 6. מלבד שתי אלו, הקולות התפזרו בין המועמדות, ולא הצטברה מאסה קריטית. גם עיתונאי הרכב התפצלו לכמה מחנות. היו כאלה שצידדו במכוניות הספורטיביות המצוינות שהגיעו לארץ השנה, ובראשן ה־911 המרשימה של פורשה. היו כאלו שטענו שאי אפשר לבחור במכונית ספורט כה יקרה ונדירה במקומותינו, בשנה שבה נחתו כאן מכוניות משפחתיות כל כך טובות ומעוררות עניין. אלו הצביעו על המאזדה 3 כמכונית הראויה לתואר, בזכות עליית המדרגה שהיא הכתיבה בתחום האבזור, ובעיקר בתחום אבזור הבטיחות. והיו כאלו שהאמינו בכוחו של החשמל. אלו טענו שלאחר הפיאסקו של אגסי ובטר פלייס, סוף סוף הושקה כאן מכונית חשמלית טובה. בלי כמעט ובלי אבל - עם טווח נסיעה מספק ועלויות נסיעה מגוחכות. 

הבחירה

לאחר סיום שקלול בחירות הקוראים והמערכת נותרנו עם ארבע. האחרונה היא הסוזוקי קרוס־אובר, בזכות מיצוב שמציע יכולת משפחתית וניחוח פנאי במחיר נמוך.

למקום השלישי הגיעה ה־911 הנפלאה של פורשה כנציגת מכוניות הספורט. למקום השני הגיעה מלכת השוק הישראלי, מאזדה 3.

וזה משאיר אותנו עם מכונית אחת, חשמלית - הניסאן ליף. לא מדובר במכונית מושלמת, אבל היא היחידה עם בשורה חדשה לגמרי בשוק, ובעולם כבר הוצגה מתיחת הפנים שמציעה טווח משופר (תגיע בקרוב לישראל). היא הביטוי המוצלח ביותר לטכנולוגיה החשמלית והיא כאן, זמינה לכל דורש.

לראשונה בישראל, ניסאן ליף, מכונית חשמלית, היא אוטו השנה.

*   *   *

מיני עם בגאז'

מיצובישי נכנסת לשוק המשפחתיות הקטנות והעממיות עם האטראז'. המכונית החדשה מבוססת על הספייס־סטאר הקטנה, וכמוה עושה שימוש במנוע ה־1.2 ליטר 80 כ"ס ובתיבה הרציפה. האטראז' הוצגה לראשונה בתערוכת שנחאי באמצע השנה, מה שרומז על שוקי היעד החשובים עבורה – מזרח אסיה ובייחוד תאילנד, אשר משם מגיעה אלינו המכונית. האטראז' תנסה למשוך אליה את הקונים בעיקר בזכות מחיר נמוך משל המתחרות האוטומטיות ואבזור נדיב (גירסת הבסיס הידנית תימכר ב־88,900 שקלים, ואילו הגירסה המאובזרת והאוטומטית ב־94,900 שקלים). 

קטנה וזולה. מיצובישי אטראז'      צילום: יח"צ

וספה למיליונרים

בימים אלו מגיעה לארץ הווספה היקרה ביותר. מחירה 49,946 שקלים והיא מצוידת במנוע 125 פעוט. למי מיועדת הווספה 946? שאלה מצוינת. באירוע ההשקה שנערך לכבודה (שבו נכחו גם שגריר איטליה בישראל, פרנסיסקו מריה־טאלו, ולורנצו אורטולה – הנספח הכלכלי האיטלקי) ה־946 התגלתה כקטנוע יפהפה העשוי ומגומר, ידנית, באיכות מרשימה. יש קטנועים יקרים יותר בשוק הישראלי, אך אלו מציעים יכולת וביצועים מרשימים יותר. הווספה הזו מרשימה בעמידה, מעין יצירת אמנות, ועושה רושם שהיא מיועדת לאספנים יותר מאשר לרוכבים.

49,946 שקלים לקטנוע. וספה 946      צילום: תומר פדר

אריאל אלסיבוני ואלי שאולי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...