"היהודים הם כמו בקופסה סגורה": הרב של הקהילה היהודית באיראן מדבר

הרב יהודה גראמי התראיין לעיתון חרדי וחשף טפח מחיי היהודים במדינה • על הקשיים: "המצב הכלכלי מעט ירוד, בעקבות הסנקציות" • על ההפגנות: "מכבדים אותנו, הקהילה מתרחקת מעניינים שלא קשורים אליה" • ועל העתיד ברפובליקה האסלאמית: "אין סכנה, תמיד היו עליות וירידות"

הרב יהודה גראמי (ארכיון), צילום: באדיבות שניאור ובר

"אין סכנה ליהדות איראן", כך אומר הרב יהודה גראמי, בראיון נדיר לעיתון "מרכז העניינים". הראיון נערך על ידי שניאור ובר בניו יורק על רקע כינוס שלוחי חב"ד העולמי שאליו הוזמן כאורח כבוד. הרב של הקהילה היהודית באיראן הסביר כי היה לו קל יותר בארה"ב בגלל שהוא מחזיק באזרחות אמריקנית, אבל ההשגחה הביאה אותו לכהן כרב של יהודי איראן.

"יש לי קהילה ברחבי המדינה, שזקוקה לרב שידאג לכל הדברים היהודיים. להשגיח על הכשרות, לפקח על המקוואות – יש לנו כאן מקוואות מהודרות – זה התפקיד שלי וזה תפקיד שמשפיע על דורות. כמו קברניט שלא יכול לעזוב את הספינה. אם כבר קיבלתי את האחריות הזאת – אני חייב לעמוד בה. אי אפשר לנטוש את המערכה", הוסיף הרב בראיון.

מאז ספטמבר מתחוללת באיראן מחאה המונית בעקבות מותה הטרגי של מהסא אמיני, צעירה שנעצרה על ידי משטרת הצניעות בטהרן. מאז אותו יום פרצו מהומות בערים ומפגינים רבים נהרגו, נוסף לבכירים במנגנוני המודיעין של משמרות המהפכה. רק לאחרונה ביתו של מנהיג המהפכה האסלאמית, רוחאללה חומייני, עלה באש. 

שער העיתון "מרכז העניינים",

על מצבה של הקהילה מספר הרב גראמי בראיון כי "ברוך השם. שום דבר לא השתנה. ממשיכים לפתח את המוסדות, יש לנו עכשיו ישיבה, יש לנו כולל אברכים. לפני כמה חודשים פתחנו כולל אברכים באספאן, זו עיר שעד עתה לא היה קיים בה כולל, וגם שם פתחנו. היה לנו כולל בטהרן ובשיראז, אבל באספאן לא היה לנו. בד בבד, אנחנו ממשיכים לפקח על מפעל ההשגחה במסעדות, יש לנו תלמודי תורה. הוספנו שיעורי תורה לקשישים, לנוער ולילדים. ואנחנו מקיימים שיעורי הלכה, גמרא משניות וכדומה".

איראן: מפגינים מציתים את ביתו של האיתוללה חומייני // צילום ארכיון: רשתות איראניות

לדבריו, התושבים במדינה "מכבדים אותנו מאוד. המצב לא מפריע לנו, אנחנו אף פעם לא נכנסנו לפוליטיקה. הקהילה היהודית מתרחקת מעניינים שלא קשורים אליה". הוא טוען כי גם היחס מהשלטונות מעולה. "השלטונות מכבדים את הדת היהודית. אין שום הגבלה".

למעשה, הרב גראמי מספר כי הקהילה היהודית רק הולכת ומתפתחת. "כמעט בכל שבוע יש לנו חופות, בריתות וכדומה. רוב היהודים באיראן הם דווקא צעירים. היהודים יכולים לשמור באיראן על יהדות ולהקפיד על המסורת".

המחאה באיראן (ארכיון), צילום: רויטרס

בנוגע לעתיד הקהילה, הרב גראמי סבור כי "אין סכנה ליהדות איראן. היהודים מתגוררים וחיים שם כבר 2,700 שנה מזמן גלות אשור. כתוב בספר מלכים: "ויגל מלך אשור את ישראל אשורה וינחם בחלח ובחבור נהר גוזן ערי מדי". אלה ערי מדי ופרס, מערב איראן. מזמן גלות אשור של עשרת השבטים היהודים מתגוררים באירן. היו עליות וירידות, אבל תמיד היו יהודים".

לשאלה בעניין הקשר של היהודים עם יהדות העולם משיב גראמי כי "היהודים אצלנו הם חלק מהיהדות בכל העולם. עם זאת, הם לא אוהבים פוליטיקה, ומתרחקים ממנה. אבל ודאי שכל יהודי בכל מקום שבו הוא נמצא הוא יהודי, לא משנה איפה הוא נמצא. באמריקה; באירופה ובאיראן, הוא יהודי. הוא מאמין באותם העקרונות".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, צילום: אי.אף.פי

גראמי גם מתעקש כי "בכל מקום יש ניסיונות, יש מקומות שהניסיונות שם הם עושר ויש מקום שזה עוני... כפי שמתאר הנביא. 'והנידחים בארץ מצרים'. ארץ מצרים מדובר על אנשים שנמצאים בצרה; במיצר, וארץ אשור זהו מקום של עושר. ובכן, לא משנה אם יהודי נמצא במצרים או באשור, בכל מקום יש את הניסיון שלו.

"אצלנו הניסיונות הם שונים כמובן. יש את הניסיונות שבצניעות, באמצעי תקשורת שונים. וכן ענייני כפירה שמתפשטים לצערי לאחרונה. יש עוד ניסיונות בהקשרים אחרים. היהודים באיראן הם כמו בקופסה סגורה. הם לא נמצאים בקשר עם יהדות העולם. זה קצת מקשה על עניינים שקשורים עם יהדות. אבל ברוך השם ובחסדיו הגדולים, אין תלונות".

לבסוף מציין הרב כי המצב בסגר גמור, אך "המצב הכלכלי מעט ירוד, בעקבות הסנקציות שהוטלו על המדינה בשנים האחרונות. לצערי נהיה קשה יותר להסתדר מבחינה כלכלית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר