פסק הלכה: מותר לאכול בשר מעבדה – עם חלב

שורה של רבנים, בהם רב תנובה ומספר רבני ערים, קבעו כי בשר שיוצר במעבדה הוא "פרווה" ולכן מותר לאכול אותו עם מוצרי חלב • "על אף דמיון חיצוני מסוים של המוצר הסופי למוצרים בשריים, הוא אינו שונה מהותית מתחליפי בשר צמחיים שקיימים בשוק", קבעו

בשר שיוצר במעבדה, צילום: רויטרס

רבנים פרסמו בסוף השבוע פסק הלכה, במסגרתו קבעו כי בשר שיוצר במעבדה מתא לא בשרי, אינו נחשב כבשר, ומותר לאכול אותו עם מוצרי חלב. בנייר עמדה, שעליו חתומים בין היתר רב תנובה, הרב זאב ויטמן וראש כשרות צהר הרב אורן דובדבני, לצד הרב דוד סתיו, הרב יובל שרלו, הרב אהרן כ"ץ, הרב משה ביגל ורבנים נוספים, נקבע כי תהליך הייצור של הבשר החדש מבטל את מעמדה ההלכתי.

"בתחילת הדרך, תהליך הייצור של בשר ממין זה התבסס על תאים שנלקחו מבעלי חיים בחייהם", כתבו הרבנים. "גדולי הפוסקים נחלקו אם תהליך ההפקה והשכפול של התאים מבטל את מעמדם ההלכתי, הן לעניין איסור אכילתם והן לעניין החשבתם כ'בשר'. לא נכריע כאן בשאלה זו", הסבירו.

"בשנים האחרונות החלו להתפתח שיטות חדשות להכנת בשר במעבדה על בסיס תאים שאינם בשריים: באחת מהן נלקחים התאים מתוך טרום-עובר שנמצא בביצה מופרית, באחרת נלקחים התאים מתוך טרום-עובר שנלקח מפרה".

"בהלכה נקבע כי מעמדה של ביצת תרנגולת מופרית הוא 'כשר פרווה' ונראה שהוא הדין לטרום-עובר שנלקח מן הפרה. משום כך, מוצרים שמבוססים על תאים אלו וגדלים על מצע צמחי – מעמדם הוא 'כשר פרווה' גם אם מדובר בתאים זהים, בהרכבם ובתכונותיהם, לתאי שומן או שריר שגדלים בטבע", הבהירו. "על אף דמיון חיצוני מסוים של המוצר הסופי למוצרים בשריים, הוא אינו שונה מהותית מתחליפי בשר צמחיים שקיימים בשוק. לכן יש להתיר לבשלו ולאוכלו עם מוצרי חלב, ואין בכך משום 'מראית עין'".

סיוג אחד נכתב בנייר העמדה. אחד החותמים המשמעותיים על המכתב – הרב אריה שטרן, רבה לשעבר של ירושלים, סובר כי אין לבשל את המוצר בחלב משום מראית עין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר