שבועיים חלפו מאז החלה תקופת בין המצרים, שלושת השבועות שבין צום י"ז בתמוז ותשעה באב, ואתמול (שלישי) בערב נכנסו שומרי המסורת לשלב השני, והמרכזי יותר. היום חל ראש חודש אב, שבו מתחילים "תשעת הימים" עד לצום תשעה באב, שבו על פי המסורת חרב בית המקדש. בכל שלושת השבועות ממעיטים בשמחה, אות לאבלות הנהוגה זה 2000 שנה מיום שחרב בית המקדש על ידי הרומאים, וכעת עולה האבלות מדרגה.
בתשעת הימים הללו נוהגים האשכנזים לא להיכנס לים או לבריכה, להמעיט בשמיעת מוזיקה ובשמחה ולא לאכול בשר או לשתות יין, זאת למעט בשבת שבה לא נוהגים להתאבל. להם יצטרפו בני עדות המזרח ב"שבוע שחל בו", כלומר מיום ראשון עד יום רביעי – ט' באב.
השנה, בשל הקורונה, ישנם הקלות דרמטיות לעשרות אלפי הישראלים שנמצאים בבידוד ומתקשים מבחינה נפשית להתמודד עם הקשיים. הרב הראשי יצחק יוסף פרסם פסק הלכה שבו קבע כי מותר לשמוע מוזיקה בתשעת הימים לכאלו שנמצאים בבידוד, זאת בניגוד לשנים עברו, מתוך מקום להקל עליהם.
"בשנה זו, שלצערנו הרב התפשט נגיף הקורונה בכל קצוות תבל, ורבים נמצאים בביתם בבידוד, המביאים ללחץ נפשי ולדיכאון ולמער גדול, עד שאינם יכולים להישאר סגורים בחדרם, והאזנה לשירים ומנגינות רגועות יסייעו בידם ויקלו מעליהם את השהייה בחדר המבודד, לבל יצאו וידביקו עוד אנשים ויביאום לידי סכנה, יש להקל להם לשמוע שירים אלו", הסביר הרב יוסף.
הרב ברוך אפרתי, מסביר כי בעוד שנוהגים שלא ללכת לים או לבריכה, מותר למבודדים להכניס ילדים לבריכה ביתית וגם למבוגרים מותר להשתכשך בהם. לדבריו, לבני עדות המזרח מותר ללא סייג, ואילו לאשכנזים "מותר, אם הדבר ירומם את רוחם". עם זאת, הוא מדגיש – הבריכה לא תכלול במקרה כזה מים חמים "ולא רחיצת כל גופו".
בעוד תשעה ימים בדיוק יחול צום ט' באב. השנה, בשל הקורונה, ישנם דגשים מיוחדים לשומרי המסורת. בעוד שבשנה רגילה חל איסור על רחיצה, השנה, במטרה לשמור על היגיינה ולמנוע את התפשטות הנגיף, מותר לרחוץ ככל שהדבר נצרך.
"רחיצת ידיים עם סבון יעילה הרבה יותר מאלכוג'ל לפי כל הפרסומים", הסביר הרב יובל שרלו בשיחה עם "ישראל היום". "בשל כך, אין היא מהווה רחיצה של תענוג, אלא רחיצה הקשורה בדיני נפשות, והיא לא רק מותרת, אלא חובה בתשעה באב, באותם תנאים המחייבים רחיצת ידיים בימים רגילים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו