למסתבכים ולמומחים: כל הלכות חנוכה

מתי מותר להדליק נרות חנוכה • מאיזה צד מתחילים להציב את הנרות • מי חייב להדליק • ומהן הברכות שמברכים • הרב ברוך אפרתי עושה סדר

נרות חנוכה, צילום: אייל מרגולין / ג'יני

בזמן בית המקדש השני, כאשר ממלכת יוון שלטה באזורנו, גזרו היוונים גזירות על ישראל, ביטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות. הם גזלו את ממונם, וטימאו את בנותיהם: "ונכנסו היוונים להיכל, פרצו בו פרצות וטימאו את הטהורות. והצר לישראל מאוד מפניהם, ולחצום לחץ גדול, עד שריחם עליהם אלוהי אבותינו, והושיעם מידם. וגברו בני חשמונאי הכוהנים הגדולים, והרגום והושיעו את ישראל מיד יוון; והעמידו מלך מן הכוהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה - עד החורבן השני".

המדריך: מתי מדליקים נר ראשון של חנוכה 2021?

בית דיור מוגן פאלאס מודיעין

בכ"ה בכסלו גברו המכבים על אויביהם ונכנסו להיכל, אלא ששם לא מצאו שמן טהור, חוץ מפך אחד שבו היה שמן שהספיק ליום אחד בלבד. "והדליקו ממנו נרות המערכה שמונה ימים - עד שכתשו זיתים בטהרה, והוציאו שמן טהור עבור המנורה", כותב הרמב"ם.

החנוכיה בכותל המערבי, צילום: אורן בן חקון

"ומפני זה התקינו חכמים באותו הדור שיהיו שמונת הימים האלו, שתחילתם מליל חמישה ועשרים בכסלו - ימי שמחה והלל; ומדליקים בהם את הנרות בערב על פתחי הבתים, בכל לילה ולילה משמונת הלילות. וימים אלו, הם הנקראים 'חנוכה'. והם אסורים בהספד ובתענית, כימי הפורים; והדלקת הנרות בהם היא מצווה מדברי חכמים, כקריאת המגילה בפורים".

מנהגי החג

חשוב לדבר עם בני ובנות הזוג והילדים על נס החנוכה. הדלקת הנרות היא השיא של מצוות הזיכרון, על הניסים שעשה הקדוש ברוך הוא לאבותינו בימים ההם בזמן הזה, כאן בארץ ישראל. יפה לשוחח על כך בחצי השעה שלאחר הדלקת הנרות.

בשל העובדה שיהודית החשמונאית לקחה חלק מרכזי במאבק ביוונים, כאשר האכילה את הקיסר במאכלי חלב עד שנרדם ואז הרגה אותו, נהגו הנשים שלא לעשות מלאכה (כזו האסורה בחול המועד), בחצי השעה שלאחר הדלקת הנרות. הסיבה לכך היא שאת הנס עשתה אישה. ומכיוון שיהודית האכילה את הקיסר במאכלי חלב - נהגו ישראל לאכול בחנוכה מאכלי חלב.

מנהג נוסף ומפורסם לא פחות הוא המנהג לאכול מאכלים עם שמן - זכר לנס שנעשה בשמן. אוכלים לביבות וסופגניות, אולם גם בחנוכה עלינו לשמור על בריאות גופינו, שכן שמירת הבריאות היא מדרכי השם. לפיכך, אין להרבות במאכלים שאינם בריאים.

סופגניות, צילום: אורן בן חקון

על סופגנייה רגילה (מטוגנת) מברכים "מזונות", וכך גם על סופגנייה אפויה. אם אכל 216 גרם של סופגנייה אפויה (לא מטוגנת), נוטל את ידיו, מברך "המוציא" ולאחר האכילה מברך ברכת המזון. יש להפריש חלה מעיסה של סופגניות רגילות מטוגנות בלי ברכה. ואם העיסה מיועדת לאפייה, יש להפריש בברכה (החל מ-1.66 קילוגרמים).

מה שצריך לדעת על הדלקת נרות חנוכה

מצוות הדלקת נר חנוכה היא חובה, ומדליקים את הנרות בכל בית שגרים בו. מנהג הספרדים הוא שרק בעל הבית מדליק חנוכייה אחת. והוא יכול לתת לבני ולבנות הבית להדליק את שאר הנרות בחנוכייה, לאחר שהדליק את הנר של אותו היום. מנהג האשכנזים הוא שכל אחד מבני הבית מדליק חנוכייה משל עצמו. אולם יש להרחיק את החנוכיות אחת מהשנייה, כך שמי שמביט בהן יראה את הנרות כפי מספר הימים.

המנהג הרווח הוא לסדר את הנרות מימין לשמאל, ובכל יום להוסיף נר בצד שמאל, והוא נר המצווה - כך שמתחיל להדליק מהנר השמאלי ביותר, וממשיך ימינה עד הנר הימני ביותר. הנרות צריכים להיות בגובה אחיד. לדעת הספרדים מותר שיעמדו בעיגול, ולדעת האשכנזים - אסור.

רז אביטל מקיבוץ חולתה מול נרות החנוכה, צילום: אייל מרגולין ג'יני

מותר להדליק נר חנוכה מנרות שעווה, ויש אומרים שזו מצווה מן המובחר בימינו, שהם דולקים יפה (הרב קוק). המהדרין נוהגים להדליק בשמן זית. יש לדאוג מראש לכך שיהיה מספיק חומר בעירה (בנר או בשמן), כך שהחנוכייה תספיק לדלוק במשך חצי שעה לפחות לאחר זמן הדלקתה.

את החנוכייה יש להניח בפתח הפונה לרשות הרבים. מי שיש לו חצר הפונה לרשות הרבים, מניח בפתח החצר. מי שאין לו חצר, מניח בפתח ביתו הפרטי הפונה לרשות הרבים. מי שגר בבניין בקומה שאינה קומת קרקע - יש האומרים שידליק בפתח הבניין הפונה לרשות הרבים, יש האומרים שידליק בחלון הפונה לרשות הרבים ויש האומרים שידליק בפתח הדירה בחדר המדרגות. במקרה שאין חלון וגם אין אפשרות להדליק בפתח הבית - מותר להדליק את הנרות בתוך הבית, ליד הדלת, בצד השני של המזוזה. ואם אין מקום, כשאין ברירה - מותר להדליק על השולחן בתוך הבית.

מותר להדליק את החנוכייה בתוך 'בית זכוכית', כך שהרוח לא תכבה את הנרות. את החנוכייה מניחים מול המזוזה (שמאל הנכנס). ואם אין מזוזה (כגון בפתח חצר שאין בו משקוף), שמים אותה מימין לנכנס.

לכתחילה, שלהבת הנר צריכה להיות בגובה של בין 24 ס"מ ל-80 ס"מ מהרצפה. ובכל אופן, אם היא עד גובה 9.6 מטרים - היא כשרה. בבניין קומות מודדים מגובה רצפת הדירה ולא מגובה הרחוב.

זמן הדלקת נר החנוכה

לדעת הספרדים ולדעת חלק מהאשכנזים - מדליקים את הנרות בצאת הכוכבים, לאחר תפילת מעריב. ולדעת אחרים מהאשכנזים - לאחר שקיעת החמה. הזמנים כתובים בלוחות השנה, ואפשר להשיג אותם ברגע דרך הסמארטפון.

אם לא הדליק את נר החנוכה בזמן, מותר בדיעבד להדליק עם ברכה, עד השעה עשר בלילה. ואם הוא מדליק בפתח של רחוב שוקק, יכול בדיעבד להדליק עד עלות השחר, עם ברכה. בחצי השעה הראשונה אסור להשתמש באור נרות החנוכה, אלא רק להביט בהם. אולם אם יש אור ממנורות חשמל (או הנר שנקרא 'שמש') מלבד אור החנוכייה - מותר להשתמש באור.

הדלקת נר חנוכה, צילום: דוד כהן ג'יני

מדליקים את החנוכייה רק במקום שבו הנר לא יכבה. אם הדליק במקום עם רוח וכבתה החנוכייה - חייב להדליק שוב (בלי ברכה). ואם הדליק במקום בלי רוח וכבתה החנוכייה בכל זאת - לא חייב להדליק שוב (אך טוב להדליק).

בלילה הראשון מברך שלוש ברכות:

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של חנוכה"

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה"

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה"

בשאר הימים מברך רק "להדליק נר של חנוכה", ו"שעשה ניסים". כמו כן, נוהגים לשיר בכל לילה 'מעוז צור', ולשוחח עם הילדים על הניסים שעשה הקב"ה על ידי המכבים וגבורתם, הדומה לגבורת חיילי צה"ל בימינו.

אדם היוצא מביתו לפני פלג המנחה (באזור 15:30), וחוזר עד סוף זמן הדלקת נרות - ידליק אותם בשעה שחוזר. ואם חוזר אחרי זמן הדלקת נרות (כגון, שהוא גר ביישוב קטן והשעה תהיה מאוחרת וללא אנשים ברחוב), ידליק בבית מארחיו שבו הוא נמצא בזמן הדלקת הנרות (או ישתתף עם המארח).

אם אדם יוצא לאחר זמן פלג המנחה, יכול להדליק כבר אז את הנרות, וישים מספיק שמן כך שידלקו עד חצי שעה לאחר צאת הכוכבים (או עד השקיעה, לדעת חלק מהאשכנזים). מנהג האשכנזים לברך במקרה זה, ומנהג הספרדים שלא לברך לפני השקיעה.

נהגו להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת ובכל מקום שמתפללים בו. אין לברך על הדלקת הנרות במקום שאין בו תפילה, כגון מסיבות וכדומה. אך אם מתפללים במסיבה תפילה במניין, מותר להדליק עם ברכה.

מי חייב להדליק נרות חנוכה?

נשים חייבות בהדלקת נר חנוכה כמו גברים. אולם הן יוצאות ידי חובה בהדלקת הבעל או האב. אם הן לבדן, מדליקות בברכה. אם הבעל מגיע לאחר הזמן המותר להדלקת נרות, האישה מדליקה בבית בזמן, ומוציאה את בעלה ובני ביתה ידי חובה. אך אם הבעל מאחר מעט, יש לחכות שהוא ידליק.

חנוכיות, צילום: אורן בן חקון

רווק שגר לבדו מדליק נרות בברכה. חייל או בן ישיבה - למנהג האשכנזים מדליק עבור עצמו, ולמנהג הספרדים אינו מדליק, אלא סומך על הדלקת אביו בביתו.

אורח שלא מדליקים בשבילו בביתו (הוריו או אשתו), חייב לשלם מעט למארח כדי להשתתף בנרות, והמארח מוציא אותו ידי חובה בהדלקה. האשכנזים נהגו להעדיף שידליק האורח נרות לעצמו בחלון של אחד החדרים.

שבת, מוצ"ש ודגשים לתפילה

בערב שבת מדליק נר חנוכה ואחר כך נר שבת. בערב שבת יש להשתמש בנרות גדולים או בשמן רב, כך שיספיק לדלוק עד חצי שעה לאחר זמן נרות חנוכה.

מנהג הספרדים להבדיל במוצאי שבת לפני הדלקת נרות חנוכה. ויש מהאשכנזים שנהגו להקדים נר חנוכה להבדלה.

בתפילה ובברכת המזון מוסיפים "על הניסים", להודות ולשבח את הקב"ה על הניסים ועל הנפלאות שעשה עימנו. אם שכח "על הניסים" וסיים את התפילה או ברכת המזון - אינו חוזר שוב על התפילה או על הברכה.

סופגניות, צילום: אייל מרגולין ג'יני

בחנוכה גומרים את ה"הלל' בתפילה, להלל את הקב"ה על נפלאותיו שעשה עימנו. כמו כן, קוראים בבתי הכנסת את פרשות ה"נשיאים", שהביאו תרומות לחנוכת המשכן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר