"ביטול יחידת ההונאה בכשרות - פרס לזייפנים"

משגיחי כשרות זועמים על הודעת השר כהנא כי יבטל את יחידת ההונאה בכשרות • "לא תהיה משמעות לתעודה" • כהנא: "סמכויות האכיפה דווקא יועצמו בגוף החדש"

תעודת כשרות. "לבטל את ההחלטה המסוכנת" // צילום: יהושע יוסף

שר הדתות, מתן כהנא, הודיע בשיחה סגורה למפקחי כשרות כי יחידת ההונאה בכשרות - הגוף המבצעי של הרבנות הראשית, שמטרתו למנוע זיופים ומכירת מוצרים שאינם כשרים - צפויה להיסגר, כחלק מהרפורמה בכשרות.

בארגוני הכשרות חוששים כי הדבר יגרום לפגיעה מאסיבית באיכות הכשרות בישראל ולחגיגת זיופים נרחבת, כשמנגד, בלשכת שר הדתות טוענים כי הגוף החדש שיוקם ושיהיה ממונה על התאגידים יכלול יותר מפקחים ויותר סמכויות, כך שלא תהיה פגיעה בכשרות - אלא להפך.

יחידת ההונאה בכשרות של הרבנות הראשית היא גוף קטן יחסית, שכולל רק ארבעה מפקחים, שפועלים בכל רחבי הארץ על מנת למנוע זיופים והונאות. לפני כמה חודשים היא הצליחה לחשוף משחטה בצפון שמכרה בשר טרף לעשרות עסקים כשרים ברחבי הארץ. כעת בעלי המקצוע חוששים מפגיעה בכשרות בחסות גוף חדש ולא ידוע, ובהסתמכות על תאגידים שמונָעים מהרצון להרוויח כסף, דבר שעלול למנוע מהם לדווח על תקלות.

בשבוע שעבר התכנסו כמה עשרות מפקחי כשרות לפגישה טעונה במיוחד עם השר כהנא, שבמסגרתה הוא אמר כי אין צורך במחלקת ההונאה בכשרות, ושהגוף הממונה יטפל בזיופי כשרות מעתה ואילך. אלא שהגורמים המקצועיים במשרד אומרים כי הדבר עלול לפגוע מהותית בפיקוח על הכשרות. "במשרד הדתות רואים ביחידה משהו מאיים, כוח של הרבנות שהם רוצים לצמצם כמה שיותר", טוען משגיח. "בעלי העסקים מחכים בקוצר רוח ליום שאחרי שיחידת ההונאה תיסגר. בעלי עסקים אומרים לנו 'תדעו שעוד מעט כולכם לא תהיו כאן'. אם לא תהיה אכיפה של הרבנות הראשית, שלא אכפת לה 'להתלכלך' או לפעול בניגוד לאינטרס הכלכלי, לא תהיה משמעות לכשרות".

שר הדתות, מתן כהנא // צילום: דוד כהן - ג'יני, צילום: דוד כהן - ג'יני

בארגון "כושרות", שמוביל את המאבק נגד רפורמת כהנא, טוענים כי מדובר בסכנה לכשרות. "החלפת מינוי מקצועי וענייני במינוי פוליטי טכני היא הדבר שהזהרנו מפניו כל הזמן. התרענו כי תחרות בתחום הכשרות תעלה מחירים ותוריד את רמת הכשרות".

"קומבינה של כשרות"

לדבריהם, "מציאות שבה אין בישראל יחידה מקצועית המפקחת על הונאה בכשרות, היא פרס לזייפני הכשרות. במציאות כזאת, אנו נקבל את האחריות ונסביר לציבור מה כשר להלכה ומהי קומבינה של כשרות".

מלשכת השר כהנא נמסר: "הדברים האמורים בכתבה לא נאמרו. התוספת לחוק הכשרות, שתעלה בשבוע הבא להצבעה בכנסת, מעצימה את סמכויות האכיפה של הרבנות הראשית ומעניקה לה סמכויות שלא היו לה מעולם. הגוף הממונה על הפיקוח על הכשרות ברבנות יוכל להטיל קנסות בגובה עשרות אלפי שקלים, ואף לפתוח בהליך פלילי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר