הרב אליעזר מלמד | צילום: יהונתן שאול

"רבנים מהר המור מנסים למחוק את הרב מלמד"

סערה התעוררה לאחר הפרסום ב"ישראל היום" על ניסיון לחרם על ספריו של הרב מלמד • הרב יעקב מדן: "הרב מלמד הוא תלמיד חכם עצום. אסור להחרים אותו" • הוא גיבה את הרב על עמדתו בנוגע לרפורמים: "שנינו סבורים שצריך להיאבק בהתפשטות של התורה הרפורמית, אבל לומר שהם לא חלק מעם ישראל?" • בישיבת הר ברכה מגיבים לחרם: "מערבבים שיקולים פוליטיים לתוך הדיון התורני במטרה לאיים על רבנים"

סערה התעוררה בעקבות הפרסום ב"ישראל היום" על החרם שמבקשים רבנים מובילים בציונות הדתית להפעיל נגד הרב אליעזר מלמד. בשני מכתבים שפורסמו הבוקר (חמישי) קראו רבנים שלא לעשות שימוש בספריו לטובת הלכה ויצאו נגד העובדה שנפגש עם גורמים בתנועה הרפורמית.

"אני מצטער מאוד על המכתב שיצא", אומר הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, בשיחה עם "ישראל היום". "הרב מלמד הוא תלמיד חכם עצום, יהודי עצום שכל היום הוגה במצוות. אני יכול להבין שחולקים על ההלכה במקום מסויים, אבל הדרך הזאת לא מוסיפה כבוד או אהבה לתורה בעיני העם. אנו מחלישים את עמוד השדרה שלנו, בעם ובציונות הדתית, שעושה רושם שקצת מפורר. כולנו צריכים לחזק את עמוד השדרה ולא להחליש אותו. גם מצוות 'ואהבת לרעך כמוך' צריכה להיות יותר מורגשת".

הרב מדן הבהיר כי אינו מתכוון לתקוף את הרבנים שחתמו על המכתבים, אלא את קריאתם לחרם. "היו כמה הלכות, בעיקר באחד הספרים החדשים של הרב מלמד, שרבנים חלקו עליהם. אבל אם חולקים על ההלכה צריך לפרסם את המחלוקת ולא להוציא עשרים ספרים מחוץ לבית. מותר, ואפילו מצווה, לחלוק בהלכה, אבל לבוא ולומר שצריך להוציא ספרי הלכה שמדריכים כל כך הרבה אנשים מהבית? אפשר לחלוק עליו בדרכים אחרות".

הרב יעקב מדן,

"כולנו צריכים להגן על כבודו של הרב מלמד. אני קורא בפירוש – לא לחרם על הרב מלמד. אם יש הלכות שצריך לחלוק עליהן – יש לעשות זאת כפי שעשו חכמים בכל הדורות. בדרך הנוכחית – הנזק גדול מהתועלת". בתשובה לשאלה האם הקריאה לחרם נובעת מהעובדה ששמו של הרב מלמד הוזכר כאחד המועמדים האפשריים לתפקיד הרב הראשי, במרוץ שיתקיים בעוד כשנה וחצי, אמר הרב מדן כי אינו יודע, אך הוסיף שמבחינתו מדובר במועמד ראוי ביותר. "מבחינת הידע שלו הוא אחד האנשים שמתאימים לתפקיד הרב הרשאי. אינני יודע אם הדברים קשורים למכתבים הנוכחיים".

הרב מדן התייחס גם לעובדה שבמכתב הותקף הרב מלמד שוב על פגישתו עם גורמים בתנועה הרפורמית. ביוני 2020 השתתף הרב מלמד בפאנל עם רבה רפורמית במסגרת כנס וירטואלי של עיתון מקור ראשון, וכן השתתף במיזם "אמנת הייעוד המשותף", שיתוף פעולה של קרן ג'נסיס, משרד התפוצות ובית הנשיא, במטרה לכתוב אמנה מחודשת בין ישראל ליהודי העולם. באירוע של המיזם ניהל הרב מלמד שיחה עם הרבה הקונסרבטיבית שרון בראוס.

"הרב מלמד השתתף בכנס שמטרתו לבלום זליגה של יהודים החוצה. אי אפשר לומר ליהודים שהם לא חלק ממדינת ישראל, לא נעשה את זה. הוא השתתף בכנס מתוך אמירה שכואב על כל יהודי שזולג מעם ישראל לגויים. זה צריך להיות מכנה משותף רחב. גם הרב מלמד וגם אני חוששים מהתורה הרפורמית וסבורים שצריך להיאבק בכל התפשטות של התורה הרפורמית, אבל לומר לרפורמים שהם לא חלק מעם ישראל? כל הרבנים צריכים להיות יותר מודאגים ממצב שבו יהודים שלא נמצאים בהשקפה שלנו, או אפילו רחוקים ממנה, זולגים החוצה אל הגויים", סיכם הרב.

מבצעים גדולים על ספא ופינוקים

בישיבת הר ברכה התייחסו גם הם לסערה שנוצרה. "לצערנו בעלי לשון הרע ובעלי מחלוקת מסתובבים בין רבנים ומרבים בשקרים. במצגי שווא ובהשמצות המביאים לחילול שם שמיים - מרחיקים את הציבור מלימוד תורה וקיומה. כמו כן, הם מערבבים שיקולים פוליטיים לתוך הדיון התורני במטרה לאיים על רבנים ולמנוע מהם לברר דברי תורה ביושר".

"סדרת 'פניני הלכה' זכתה להסכמתם ולהערכתם של גדולי רבני ישראל בדורנו, התקבלה בקרב הציבור הדתי כולו ואף בחלקים רבים בציבור החרדי באהבה רבה, הסדרה תרמה תרומה עצומה ללימוד ההלכה וההקפדה על שמירתה בקרב הציבור הרחב כפי שמעידים רבנים חשובים רבים במכתבי תמיכה לאורך כל השנים האחרונות. דרכה של סדרת פניני הלכה מיוסדת על עיון מעמיק בכל שיטות ומסורות ההלכה, הגדרת הכללים והבהרת הפרטים הנובעים מהם, והכרעה המבוססת על כללי הפסיקה, תוך גילוי האור והעומק שבכל שיטה".

"גדולי ישראל רק לפני שנה שבו ופרסמו ברכות והוקרה לרב אליעזר מלמד ולסדרת פניני הלכה וביניהם: הרב חיים דרוקמן, הרב אליעזר ולדמן, הרב אורי כהן, הרב יעקב מדן, הרב גדעון פרל, הרב זלמן מלמד, הרב איתן אייזמן ורבים נוספים. אנו מקווים כי דברי תורה יתלבנו בעין טובה ובהארת פנים בין תלמידי חכמים, בשיח ישיר בין לומדי תורה, ובעיון הראוי לעיון בגופי תורה".

במכתב שפרסם מנכ"ל ישיבת הר ברכה, יעקב וינברגר, הוא אמר כי ישנם גורמים שמנסים "למחוק" את הרב מלמד והם אלו שיזמו את מכתבי החרם. "בתקופה האחרונה קבוצה של אברכים מכמה כוללים וכמה רבנים הקשורים לישיבת הר המור, פועלים להחתמת רבנים נגד 'פניני הלכה'. את המידע קבלתי מרבנים שונים שפנו אליהם וסרבו לחתום. הם פועלים מתוך רצון ל'מחוק' את הרב אליעזר מלמד בשל עמדותיו בנושאים ציבוריים, הקריאה ליחס של כבוד ואהבת ישראל לכל יהודי ובין השאר רפורמים וכן יוזמות השר כהנא. לכך הם מצרפים מחלוקות לגיטימיות בהלכה על שיטות פסיקה והדרכה המופיעות בספרי פניני הלכה".

הוא ציין כי היוזמים החתימו רבנים על בסיס שורות אחדות מספרים ולא על הספר כולו. "אציין שלרב מלמד ב"ה תמיכה גדולה במפעל פניני הלכה בכלל ואמון רחב גם ביחס לעמדותיו הציבוריות מגדולי הרבנים, גם אם באופן אישי הם פועלים אחרת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו