חוקרים טוענים: "איש עסקים יהודי הסגיר את אנה פרנק לנאצים"

חוקר FBI לשעבר הקים צוות מומחים ופתח בחקירת פרשת אנה פרנק – לאחר 75 שנה • אלפי שעות עבודה בארכיונים וניתוח רמזים בעזרת בינה מלאכותית הובילו לשם של חשוד חדש, שלא היה מוכר עד כה • כך התנהלה החקירה הדרמטית שהובילה לממצאים חדשים

אנה פרנק, צילום: AFP

כשווינס פנקוק יצא לפנסיה מה-FBI ועבר לפלורידה ב-2014, הוא לא ציפה בשום פנים ואופן לטלפון שקיבל שנתיים מאוחר יותר. "על הקו היה עמית מהולנד שאמר 'אם סיימת לשכב על החוף, יש לנו תיק בשבילך", הוא סיפר בראיון לתוכנית היוקרתית "60 דקות". זו הייתה תחילת העבודה על התיק החשוב ביותר בקריירה שלו – חקירת מותה של אנה פרנק.

אותו עמית של פנקוק הציע לסוכן לשעבר, שעבד בשנותיו הרבות ב-FBI בעיקר כסוכן מיוחד נגד קרטלי הסמים הקולומביאניים, לנסות לפתור את התעלומה רבת השנים – מי היה המלשין המסתורי שחשף את מקום המסתור של אנה פרנק ומשפחתה בהולנד – וגרם למותה. פנקוק לא יכול היה לסרב להצעה.

פרנק, כידוע, הייתה נערה יהודייה שכתבה יומן במהלך השואה שבו תיארה באופן אישי כיצד עברה את שנות האימה. ב-4 באוגוסט 1944 נחשף מקום המסתור של פרנק ומשפחתה כתוצאה מהלשנה, והם הועברו למחנה ההשמדה אושוויץ. ב-28 באוקטובר הועברו אנה ואחותה מרגוט למחנה הריכוז ברגן בלזן, ושם נפטרו מטיפוס הבהרות. יומנה, שפורסם לאחר השואה, הפך לאחד הספרים המוכרים ביותר ולקריאת חובה של ממש.

מבצעים על מחשבים וציוד היקפי

לאורך השנים ניסו רבים לברר מי היה אותו מלשין שגרם למותה של פרנק, אך ללא הועיל. בין היתר נטען כי וילם ואן מארן או לנה הרצוג, עובד ניקיון ועובדת ניקיון במחסן שליד המחבוא, היו אחראים להלשנה, וטענות אחרות הן שמשתף פעולה בשם טוני אהלרס הוא זה שהסגיר את משפחת פרנק לגסטאפו. טענות אחרות הן שצעירה בשם נלי ווסקאול, שמשפחתה סייעה למשפחת פרנק להתחבא, היא זו שמסרה את המידע המפליל.

פנקוק ומומחים נוספים מהולנד התגייסו למשימה ופתחו בחקירת רצח לכל דבר ועניין. "אם זה מעשה פלילי, זה צריך להיחקר על ידי המשטרה, ולכן הגדרנו את האירוע כ'מקרה קר'", מספר טיג'ס בינס, אחד החוקרים. פנקוק מציין כי קודם לחקירה הזו, הפער הגדול ביותר בין הרגע שבו התרחש פשע לבין כניסתו כחוקר לפרשה היה חמש שנים. הפעם, מדובר ב-75 שנה. "זה לא מקרה קר, זה מקרה קפוא", הוא אומר. בעבר היו שתי חקירות משטרה בהולנד לגבי ההלשנה – ב-1948 וב-1963, אך פנקוק מציין כי הן לא היו איכותיות במיוחד. "הקבצים לא היו שלמים והיו מפוזרים ב-12 ארכיונים שונים. היו חסרים לנו דיווחים קריטיים".

דפים מתוך היומן של אנה פרנק, צילום: ויקיפדיה

על מנת לחקור את הפרשה גויסו לצוות של פנקוק פסיכולוג חוקר, היסטוריונים, חוקר פשעי מלחמה, קרימינולוגים וצבא של חוקרי FBI. "צוות חלומות של איש ארכיון", כפי שמגדירים זאת ב-"60 דקות". יחד הם צללו לתוך הסיפור של בני משפחת פרנק, שנמלטו מגרמניה עם עליית היטלר לשלטון ולאחר הפלישה להולנד הסתתרו במחבוא מאחורי המחסן של אב המשפחה, אוטו, באמסטרדם.

"הנאצים ידעו שיש משהו מאחורי ארון הספרים", אומר ד"ר גרטיאן ברוק, היסטוריון בבית אנה פרנק. פנקוק וצוותו הגיעו למקום כדי לחקור מה התרחש, למרות השנים הרבות שעברו, ובילו שעות ארוכות בחיפוש אחר כל רמז. "קראתי לזה זירת הפשע המתוירת ביותר בעולם. מיליוני אנשים מגיעים לכאן".

מלך הולנד מבקר בבית אנה פרנק באמסטרדם, צילום: רויטרס

הצוות מיפה איומים פוטנציאליים, בין היתר באמצעות תוכנת בינה מלאכותית, ובחן כיצד התגלו, ולא פחות מכך – איך בני המשפחה החזיקו מעמד יותר משנתיים מבלי להתגלות. בנוסף העבירו חודשים בארכיונים בניסיון למצוא רמזים חדשים. "היינו צריכים לשקול את כל האפשרויות. ישבנו והרכבנו רשימה של דרכים שבהן היה אפשר לחשוף את המחבוא. האם זה חוסר זהירות של השוהים, האם עשו יותר מדי רעש או נראו בחלונות?". הצוות הזין כל פרט שיכול היה – מכתבים, מפות, תמונות ואפילו ספרים שלמים לתוך תוכנת בינה מלאכותית שפותחה במיוחד עבור הפרויקט, בניסיון למצוא קשרים. בין היתר הקדישו בצוות תשומת לב מיוחדת לרישומי מעצרים מאותה התקופה, כדי לבדוק מי יכול היה להלשין.

וזו הייתה תחילת הדרך לפיענוח התעלומה. בחקירה עלה כי איש עסקים יהודי בשם ארנולד ואן דן ברג שימש חבר המועצה היהודית, גוף שהנאצים הקימו, אך ב-1943, כשהמועצה פורקה וכל חבריה נשלחו למחנות ריכוז והשמדה, הוא לא היה בין הנשלחים. "זו הייתה שאלה, אם הוא לא היה במחנות, איפה הוא היה?". החוקרים גילו שהוא המשיך בחייו השגרתיים באמסטרדם, דבר שהעלה סימני שאלה בוערים. פנקוק חושף כי אוטו פרנק סיפר לאחר שחרורו מהמחנות כי הוא קיבל פתק שבו דווח שארנולד ואן דן ברג הוא הבוגד, אך הדבר נשכח במהלך השנים.

"האם הרגשת שזה האקדח המעשן?", שאל המראיין, ג'ון ורטהיים, ופנקוק השיב: "לא אקדח מעשן, אבל כן אקדח חם עם הוכחות". בעקבות הוכחה זו החלו בצוות לחפש עוד עדויות, וגילו בארכיון הלאומי באמסטרדם רישומים שהצביעו על כך שמישהו מהמועצה היהודית, שבה היה חבר ארנולד, מעביר לנאצים כתובות של בתים שבהם הסתתרו יהודים. התיאוריה, אומר פנקוק, היא שארנולד, כחבר במועצה היהודית, קיבל מידע היכן מסתתרים יהודים, וכאשר היה עליו איום בשליחה למחנות הריכוז וההשמדה, הוא נאלץ לספק מידע בעל ערך לנאצים כדי להגן על עצמו ועל אשתו.

אנה פרנק,

מסקנת החקירה החדשה היא שארנולד ואן דן ברג, איש עסקים יהודי, היה זה שהסגיר את אנה פרנק וגרם למותה. הצוות תהה מדוע אוטו פרנק לא חשף את הגילוי, ופנקוק מעלה תיאוריה שלפיה הוא ידע שהחשוד הינו יהודי וחשש שהדבר ילבה את האנטישמיות שעדיין השתוללה באירופה לאחר המלחמה.

למרות המסקנה של הצוות, שתוצג בסרט דוקומנטרי שיצר פנקוק, החוקר האמריקני מבהיר שעדיין יש אפשרות שלא הכל נחשף. "אם היית מוסר את הראיות לתובע, היית מקבל הרשעה?", שואל המראיין ופנקוק משיב בשלילה. "לא, יכול להיות ספק סביר. זה מקרה נסיבתי, ואין לנו דרך להוכיח את זה כפי שהיום פותרים פרשיות. עם זאת, במקרה היסטורי כה ישן, עם כל העדויות שהשגנו, אני חושב שזה די משכנע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר