"המלשינה: בת המשפחה שהסתירה את אנה פרנק"

ספר חדש טוען כי מצא את התשובה לשאלה שהעסיקה היסטוריונים מאז השואה • "נלי, אחותה הצעירה של אליזבת ווסקאול - היתה משת"פית של הגסטפו"

אנה פרנק. צילום: רויטרס

ספר חדש טוען כי נמצאה התשובה לשאלה שהעסיקה היסטוריונים מאז פרסום יומנה של אנה פרנק - מי הלשין עליה לנאצים? 

לפי הספר, שיצא השבוע בהולנד, אנה ומשפחתה נעצרו על ידי הנאצים בסיועה של נלי ווסקאול, אחותה הצעירה של אליזבת "בפ" ווסקאול שסייעה לבני משפחת פרנק להסתתר.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

על פי הנטען בספר המוקדש לאליזבת בפ ואשר נכתב על ידי העיתונאי הבלגי ירואן דה ברוין בסיועו של יופ ואן וייק (בנה הצעיר של בפ), נלי היתה משת"פית של הגסטפו במשך ארבע שנים החל מגיל 19. הספר מבסס את מסקנותיו גם על דבריהם של דיני ווסקאול, אחותם של אליזבת ונלי וברטוס הולסמן, ארוסה של בפ במהלך המלחמה. השניים סירבו עד כה לשתף פעולה ולספר את גירסתם לאירועים שהתרחשו לפני יותר מ־70 שנה. 

על פי הנטען, נלי זעמה על היחס האוהד של אביה ואחותה כלפי היהודים ובאחד המקרים אף הטיחה בהם "לא נותר לכם אלא להצטרף אל היהודים". עדות נוספת שסייעה לכותבים להגיע למסקנתם היא עדותו של הקצין הנאצי קרל זילברבאוור שהיה אחראי למעצר משפחת פרנק. לאחר שאותר ב־1963 הוא אמר כי ההלשנה שהובילה למעצר הגיעה מכיוונה של "אישה צעירה". באותה תקופה נלי היתה בת 21. נלי, אגב, מתה בשנת 2001.

יופ ואן וייק ציין כי אמו חשדה במשך שנים כי אחותו היתה המלשינה אך העדיפה שלא לדון בנושא באופן פומבי עד מותה ב־1983 גם בגלל רצונה שלא לפגוע בשם משפחתה. שני הכותבים ציינו כי "זאת היתה החלטה כואבת אך בלתי נמנעת להוסיף את נלי לרשימת החשודים הארוכה".

מאז פרסום יומנה של אנה פרנק ניסו גורמים שונים לחשוף את המלשין שהוביל ללכידתה. ב־1949 בית משפט זיכה את וילהלם ואן מארן, איש ניקיון שעבד במחסן צמוד לבית המסתור של משפחת פרנק, אשר הואשם בהסגרתם. כמו כן מכריהם של בני משפחת פרנק דחו טענה של ההיסטוריונית האוסטרית מליסה מולר שפורסמה בסוף שנות ה־90 ולפיה המלשינה היתה מנקה בשם לנה הרצוג.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר