מלואיס קרול ועד חיים ולדר: האם להוציא מהבית ספר של אדם שביצע מעשה נורא?

חלק מהיוצרים הגדולים בהיסטוריה היו בעלי אישיות בעייתית ועשו בחייהם מעשים פוגעניים • אך האם אכן אנו צריכים לצנזר את עצמנו מקריאת יצירותיהם • הרבנים משיבים

קוראים ספרים (תמונת המחשה, למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: גדעון מרקוביץ'

פרשת חיים ולדר והוראה להוציא את ספריו מהבתים עוררה הדים גדולים במגזר הדתי, שם תהו בשבועות האחרונים האם יש להוציא מהבית כל יצירה שהיוצר שלה היה מושחת. לואיס קרול, מחבר הספר אליס בארץ הפלאות, היה על פי החשד פדופיל, וריכרד וגנר היה אנטישמי ידוע, שהמוזיקה שיצר הייתה אהודה מאוד על הנאצים. לשם כך פנינו לרבנים שיעשו סדר בהנחיות.

הרב שלמה אבינר אומר כי יש להבחין בין אדם שמשפיע עלינו או מקובל בעינינו ליוצר עתיק שדמותו אינה מעניינת אדם כלשהו. "המנגינה של השיר מעוז צור שכולנו שרים בחנוכה היא ממקור כנסייתי ברור. אז מה? נגיד שכולנו נוצרים? שכולנו נותנים מעמד לכנסייה? הרי ברור שלא, זה לא מעניין אף אחד מאיתנו.

"אז מה העיקרון בתחום? יש שני עקרונות יסוד: שאנחנו לא מושפעים מהיוצר השלילי ולא נותנים לו מעמד. לכן אם שייקספיר היה אנטישמי או אם דיקנס היה אנטישמי (ואגב הוא הפך לאוהב יהודים בסוף חייו) אז הרי אנו לא קוראים את הספרים שלהם בגלל שהם אנטישמים ואנו לא תומכים באנטישמיות שלהם בכלל, זה הרי לא ידוע לנו ולא מעניין אותנו".

"לכן יש כאן הפרדה בין היוצר ליצירה שלו וזו הנקודה במוזיקה בציור ובכלל, ברגע שהיצירה עומדת לעצמה והיא כבר לא בהקשר של היוצר הרי שאנו לא מאדירים את עמדתו ולא תומכים בה אנחנו הרי בכלל לא עוסקים ביוצר שחי לפני אלף או ארבע מאות שנה", אומר הרב אבינר.

"כמובן ביחס ליוצרים בימינו אז אם הם משפיעים או שיש להם מעמד אכן לא ראוי להחזיק את היצירה, בדרך כלל זה כמובן לא כך כי לא היוצר עצמו מעניין אותנו בכלל ואין לנו מצב שאנו מחזקים אותו. עניינית ביחס לסיפור של חיים וולדר יש לחכות להכרעת הרבים מה לעשות עם ספריו ובינתיים לשים אותם בצד ואם יוחלט לא לקרוא אותם אז לגנוז את הספרים".

הרב דוד סתיו יו"ר רבני צהר מסביר שיש לחלק בין היוצר ליצירותיו. "אמנם אסור ללמוד תורה ומידות ממי שאינו דומה למלאך אבל מצד שני יש כלל שיש לקבל את האמת ממי שאמרה. כלומר אנחנו לומדים לא פעם הן בענייני מדע והן באמנות דברים מאנשים מרושעים אנטישמיים ומופרעים. לכן אני לא חושב שצריך להוציא ספר מהבית, יש גם רבנים שאני לא אלמד מהם תורה או אראה בהם אנשי מופת, אבל יש להם רעיונות טובים ויפים בספרים, ולא הוצאתי את הספרים שלהם מהבית גם כשהם התפרסמו מאוד לרעה. זאת כמובן לצד הוקעה עצומה של האדם על המידות המושחתות שלו ועל הפגיעות שהוא עשה".

הרב דוד סתיו, צילום: יהונתן שאול

"הרי אם נתחיל להוציא את הספרים אין לדבר סוף, נצטרך להוציא המון יצירות של העולם, ונצא קרחים מכאן ומכאן. כפי שאני לא רוצה שנקים משמרות צניעות, כך גם איני רוצה משטרת מחשבות כזו. הדבר נכון גם במוזיקה ובכל יצירה. כמובן אם מישהו פרטי מרגיש השפעה ממוזיקה או מספר אז בוודאי שלא ילמד ממנו, אבל אלו אנשים עם עדינות נפשית מאד גדולה וזה לא רלוונטי לרוב הציבור. לצד כל זאת, חשוב לי לחזק את כל המתלוננות נגד כל אדם, ואלו צריכות מאד חיזוק בימים אלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר