הסופר החרדי חיים ולדר נמצא ללא רוח חיים על קבר בנו

חיים ולדר, ששמו נקשר בשורה של עדויות בנוגע לעבירות מין שביצע לכאורה, נמצא ירוי בבית העלמין סגולה בפתח תקווה • לאחרונה פורסם כי 22 עדויות נוספות נגדו הגיעו לבית דין מיוחד שהוקם • ראש בית הדין הרב שמואל אליהו: "חבל שבחר בדרך זו, אנו מחזקים את הנפגעות הרבות בשעה קשה זו, חייהן קודמים לחייו"

חיים ולדר, צילום: ללא קרדיט

הסופר החרדי חיים ולדר נמצא ללא רוח חיים היום (שני) בבית העלמין סגולה בפתח תקווה, לאחר שככל הנראה שם קץ לחייו על קבר בנו. ולדר הודיע למשפחתו הבוקר כי הוא יוצא לפגישה, אך כשלא הגיע לפגישה הוזעקה המשטרה, וזו איתרה אותו בבית העלמין כשהוא ירוי. 

הרב שמואל אליהו, שעמד בראש בית דין מיוחד שבחן את העדויות נגד ולדר, מסר בתגובה: "שמענו בכאב על התאבדותו של חיים ולדר. חבל שהוא בחר בדרך הזו, הצענו לו שיתקן את מה שהוא קלקל. שיבקש סליחה מהנפגעות. שישנה את דרכו. שלא יפגעו עוד נשים. היה יכול ללמד לרבים דרך תשובה. חבל שהוא בחר בדרך של התאבדות. אנו מחזקים את הנפגעות הרבות בשעה קשה זו, חייהן קודמים לחייו".

בנובמבר האחרון פורסם תחקיר של עיתון הארץ לפיו הסופר החרדי, שהיה במשך שנים דמות מפתח בחברה החרדית, ביצע מעשים מיניים בקטינות ובנשים שבהן טיפל. ולדר מצדו הכחיש את המיוחס לו.

ולדר בן ה-52 היה סופר מוכר ביותר במגזר החרדי, וכתב כ-80 ספרים, חלקם קלאסיקות של ממש, שהינם כמעט בגדר חובה בכל בית. בנוסף הוא כתב טור בעיתון "יתד נאמן" והיה אחראי מטעם עיריית בני ברק על המרכז לילד ולמשפחה, שמסייע לנוער בסיכון. לכן, התחקיר שהתפרסם היווה רעידת אדמה במגזר החרדי, שפעמים רבות עדיין מתקשה להוקיע מקרבו אנשים שמיוחסים להם מעשים מעין אלו.

בעקבות התחקיר הושעה ולדר מעבודתו ברדיו "קול חי", תחנת הרדיו בעלת האופי החרדי, שבה שידר. גם המגזין "אותיות וילדים" פרסם בעמוד הפייסבוק שלו הודעה על הפסקת השימוש בסיפוריו של ולדר בעיתון. "מחד, אין לנו את הכלים לברר אם יש דברים בגו ואם אכן הידיעה הזו נכונה - זה גם לא מתפקידנו. מאידך, כהוצאה לאור האמונה על פרסום הטוב והיפה, וכמגזין ערכי האמון על חינוך ילדי ישראל, אנחנו מחויבים בזהירות כפולה ומכופלת בכל מילה שכתובה במגזין ובכל כותב וכותבת בו.

אתמול (ראשון) חלה התפתחות משמעותית בפרשה, לאחר שהתברר שלבית דין שהוקם בנושא הגיעו 22 עדויות נוספות נגד הסופר. הרב שמואל אליהו, שעמד בראש בית הדין, פרסם פוסט בפייסבוק שבו הבהיר כי בעיניו ולדר ביצע את המעשים. "אין שום ספק שהמקרים הללו הם רק חלק קטן מפגיעתו הרעה", כתב. "חייבים לעצור אותו. אם לא נזהיר את הציבור ממעשיו והוא ימשיך בהם, האשמה תהיה עלינו חלילה. אנו פועלים להפסיק את התועבות האלו", אמר.

לצד העדויות הרבות פורסמה הקלטה של ולדר, שבו הוא נשמע מתייחס לשאלה מה יקרה אם דבר מה יתפרסם עליו. "אם דבר כזה מתפרסם אני יורה בעצמי, שיהיה לך ברור. שלא יהיה לך שאלה בדבר הזה", אמר לכאורה בתדרוך כיצד להעלים ראיות. 

העדויות בתחקיר: קיום יחסים עם ילדה בת 12 ונערה בת 15

בתחקיר שפרסמו אהרן רבינוביץ ושירה אלק ב"הארץ" בנובמבר האחרון הוצגו טענות קשות לניצול מיני של קטינות על ידי הסופר החרדי חיים ולדר. בשורה של עדויות נקשר שמו של ולדר לכאורה לקיום יחסים עם ילדה בת 12, נערה בת 15 וצעירה בת 20 שהגיעה לטיפול. ולדר, מצידו, הכחיש מכל וכל את הטענות וכינה אותן שקר ועלילת דם.

בתחקיר של "הארץ" הובאה עדות של טליה (שם בדוי) שהייתה בת 13 כשלטענתה קיים איתה ולדר יחסי מין מלאים. "אני זוכרת את הטראומה שהייתי בה אחרי וזוכרת שבכיתי". לדבריה, היא הייתה "לומדת למבחנים בראש, מחכה שזה ייגמר והולכת הביתה. התנתקתי. הייתי כמו גופה. אני זוכרת את הריח שלו, את החגורה שלו, אבל זה היה תהליך טכני והרגש מנותק לחלוטין".

צעירה אחרת בשם מוריה (שם בדוי) סיפרה כי לפני כשני עשורים ניצל ולדר את מעמדו ואת גילה "וקיים איתה יחסי מין דרך קבע בכמה מקומות שונים", כך "הארץ". דינה (שם בדוי), אישה בשנות ה-20 לחייה, הגישה לפני יותר מעשור תלונה במשטרה נגד ולדר בגין ניצול מיני בידי מטפל, מעשים שנעשו לטענתה שבע שנים קודם לכן. תיק זה נסגר על ידי הפרקליטות מחוסר ראיות מספיקות להעמדה לדין.

עורכי דינו של ולדר, מיקי חובה וגיא שמר, מסרו לאחר פרסום התחקיר ל"הארץ": "מרשנו מכחיש בשאט נפש כל טענה להתנהגות בלתי ראויה מצידו, כל שכן את האמור בכתבה. המדובר בטענות כזב שיסודן בשקר גס, העולות כדי עלילת דם ממש".

לטענתם, במשך השנים ניהל ולדר מאבקים לטובת ילדים שסבלו מאלימות והתעללות, "וכתוצאה מכך חברו להם גורמים ששמו להם למטרה לפגוע בו, ובידינו ראיות לחלק מהניסיונות הנואלים להפליל את מרשנו. כתבה זו מהווה המשך ישיר לכך, אשר מקורה בתלונה שקרית שהוגשה נגדו לפני שנים רבות ונגנזה כשלעומת שבאה". הם הוסיפו כי ולדר עבר בדיקת פוליגרף ביחס לטענות שעלו בכתבה ונמצא דובר אמת. "מרשנו נחוש לא לאפשר פגיעה בו אף כמלוא הנימה, וייאבק על שמו הטוב בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר