נר מתקופת החשמונאים התגלה בחג החנוכה

במסגרת חפירות בעיר דוד נמצא הנר, ובקצהו סימני פיח • ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ: "זוהי תגלית מרגשת, המעידה על ההיסטוריה העשירה של האזור כולו"

נר השמן מתקופת חשמונאים, צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

תגלית מרגשת: נר שמן בן 2,000 שנה, מתקופת החשמונאים, התגלה בערב חג החנוכה בגן הלאומי עיר דוד, סובב חומות ירושלים.

הנר התגלה במסגרת חפירות בית שלם, שמתקיימת בימים אלה במורדות המזרחיים של עיר דוד. במרכזו של הנר יש חור שאליו יצקו את השמן, ובקצהו יש חור נוסף, קטן יותר, שאליו הוכנס הפתיל ששימש למאור. בקצה הנר ניתן להבחין בסימני הפיח שהצטברו, כתוצאה מהשימוש בנר.

ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ, מנהל החפירה, הגיב לגילוי: "אמנם נרות כאלה אינם נדירים ונמצאים בלא מעט חפירות, אבל לחשוף נר חשמונאי בעיר דוד ממש בערב חג החנוכה זה בהחלט מרגש".

נר השמן מתקופת חשמונאים, צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

עוד אמר: "החפירה בעיר דוד לא מפסיקה להניב ממצאים חשובים, שמעידים על ההיסטוריה הארוכה והעשירה של עיר דוד ושל האזור כולו".

נרות השמן שימשו בעבר לצרכים יומיומיים כגון תאורת הבתים, אך נעשה בהם גם שימוש טקסי כמו בהדלקת נרות שבת ונרות חנוכה. לאורך התקופות השונות חלו שינויים בצורות של נרות השמן, ולכל תקופה יש נרות השמן השייכים לה, דבר המסייע בתארוך של מבנים בחפירות ארכיאולוגיות. כאמור, נר השמן שהתגלה לאחרונה הוא מימי החשמונאים, וחשיפתו סמוך לחג החנוכה עוררה התרגשות רבה בקרב צוותי החפירה במקום.

אוצרות מן העבר

חשיפה של ממצאים מתקופות שונות של ירושלים אינה שמורה לארכיאולוגים בלבד. בפעילות, שמקיימת עיר דוד בשיתוף רשות הטבע והגנים ב"חוויה הארכיאולוגית" בגן לאומי עמק צורים, מתאפשרת השתתפות בסינון של עפר ארכיאולוגי, שמקורו בחפירות המתקיימות ברחבי ירושלים הקדומה. לאחרונה פורסם ב"ישראל היום" על מטבע כסף טהור מתקופת בית שני, שהתגלה על ידי ילדה בת 11 מפתח תקווה שהגיעה עם משפחתה לפעילות. במהלך חג החנוכה יוצג המטבע בגן לאומי עמק צורים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר