חוקרים טוענים: גילינו עדויות לדרך שבה נחרבה סדום המקראית

בחפירות באתר הארכיאולוגי תל אל-חמאם שבבקעת הירדן התגלו שברי חרס שהומסו וחומרי בניין מותכים • חוקרים מאמינים שפיצוץ קוסמי בעוצמה של מאות פצצות גרעין הוא זה שהרס את העיר העתיקה במקום • ישנה מחלוקת אם מדובר בסדום: "ייתכן שעד ראייה לפיצוץ הוביל לסיפור המקראי"

כמו מאות פצצות אטום, צילום: Jupiterimages

חוקרים טוענים שמצאו עדויות בנות 3,600 שנה לפיצוץ של סלע עצום בחלל, שחיסל את העיר העתיקה תל אל-חמאם, שנחשבת בעיני חלק מהחוקרים כסדום המקראית. בחפירות שבוצעו בבקעת הירדן התגלו שברי חרס שהומסו חלקית לזכוכית וחומרי בניין מותכים בשכבה של חמישה מטרים של אדמה שרופה.

"אנו מציגים ראיות לכך שב-1650 לפני הספירה פרץ של אוויר קוסמי הרס את תל אל-חמאם, עיר מתקופת הברונזה התיכונה בדרום בקעת הירדן, צפון-מזרחית לים המלך". הם הבהירו כי "קיים ויכוח מתמשך אם תל אל-חמאם היא העיר המקראית סדום".

על פי המחקר, שפורסם בכתב העת "Nature Scientific Reports", נמצאו עדויות לטמפרטורות של יותר מ-2,000 מעלות. הם השוו את ממצאיהם לאירוע טונגוסקה, פיצוץ עז שהתרחש בסיביר ביוני 1908, שגרם להרס סביבתי עצום. על פי הסברה המקובלת כיום אירוע זה נגרם כתוצאה מפגיעת מטאור בכדור הארץ או התפוצצות שלו באטמוספירה, כ-50 מטרים מעל פני האדמה. על פי המחקר, הפיצוץ ההוא היה שווה ל-185 פצצות גרעיניות מהסוג שהוטל על הירושימה. למרבה המזל איש לא נהרג, מכיוון שמדובר באזור ענק שאינו מיושב. אם המטאור היה מתפוצץ מעל עיר היו מיליונים נהרגים.

אתר טל אל חראם, צילום: Deg777, ויקיפדיה

המחקר מצביע על כך שאירוע קוסמי דומה, או אפילו בסדר גודל משמעותי בהרבה, בעוצמה דומה למאות פצצות גרעין, הוא זה שהחריב את תל אל חמאם. לדברי החוקרים, שרידי אדם שנמצאו באזור מרמזים גם הם על גל מוות קטלני. העדויות הארכיאולוגית, קבעו, מצביעות כולן על אירוע בטמפרטורה גבוהה בהרבה ממה שהטכנולוגיה של אותה תקופה יכלה לייצר. "ייתכן שתיאור של עד ראייה לאירוע הקטסטרופלי הועבר כמסורת בעל פה, שהפכה בסופו של דבר לסיפור המקראי על חורבן סדום", הם העריכו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר