חג סוכות תשפ"ו 2025 יחול השנה בערב יום שני, 6 באוקטובר - ט"ו בתשרי ויסתיים למחרת, בערב יום שלישי, 7 באוקטובר - ט"ז בתשרי. לאחר היום הראשון של סוכות יחל חול המועד סוכות, שיימשך עד הושענא רבה, 13 באוקטובר. שמיני עצרת ושמחת תורה יחולו ביום זה ולמחרת, 14 באוקטובר.
לפניכם זמני החג בערים המרכזיות בישראל, והלכות בניית סוכה כשרה.
זמני כניסת חג סוכות תשפ"ו, יום שני, 6 באוקטובר
ירושלים: 17:42
תל אביב: 17:58
חיפה: 17:50
באר שבע: 18:00
טבריה: 17:48
צפת: 17:51
אילת: 17:49
קריית שמונה: 17:45
עזה: 17:52
זמני יציאת חג סוכות תשפ"ו, יום שלישי, 7 באוקטובר
ירושלים: 18:53
תל אביב: 18:55
חיפה: 18:54
באר שבע: 18:55
טבריה: 18:52
צפת: 18:52
אילת: 18:54
קריית שמונה: 18:52
עזה: 18:56
כיצד בונים סוכה כשרה, האם ילדים ונשים מחויבים במצווה, והאם מותר לבנות סכך מקרשים?
חג הסוכות הוא מהחגים המיוחדים בלוח השנה היהודי, שבו הבית הזמני הופך למרכז חיים תוסס במשך שבעה ימים. התורה מצווה אותנו "בסוכות תשבו שבעת ימים", זכר לענני הכבוד שהקיפו את עם ישראל בצאתם ממצרים. מעבר לצד ההלכתי, יש כאן גם חוויה רוחנית ומשפחתית עמוקה התלויה ביציאה מחיי השגרה, בהתנתקות מחיי הנוחות, תחת צלו של הקב"ה בשמים הפתוחים.
אבל כדי שהסוכה תהיה כשרה ונוכל לקיים בה את המצווה כהלכתה, חשוב להכיר את ההלכות המרכזיות: כיצד בונים סוכה, מה נחשב לסכך כשר, מתי מברכים, ומה עושים כשגשם יורד במהלך ארוחת החג.
בניית הסוכה
יש לבנות את הסוכה באופן שיאפשר להחזיק מעמד כל ימי סוכות, ושהסכך לא יתייבש לקראת סוף החג באופן שיגרום שיחשוף את הסוכה ליותר שמש מאשר לצל, וסוכה שאינה עומדת בתנאים אלו, פסולה כבר מהיום הראשון.
מותר להניח את הסכך של הסוכה (ענפים, במבוק וכדומה) על גבי מוטות מתכת. אין בכך בעיה הלכתית. עם זאת, יש אשכנזים שנוהגים להחמיר ולא להניח את הסכך ישירות על מוטות מתכת. גם לפי המנהג הזה - אם המוטות מחוברים לקירות או לקרקע בצורה קבועה, אין בעיה להשתמש בהם. בנוסף, מותר לקשור את הסכך לאותם מוטות באמצעות אזיקונים מפלסטיק או חבלים, ואין בזה כל חשש.
מותר לבנות את דפנות הסוכה מכל סוגי החומרים, אך בדפנות שעשויות מבד ודומיו, יש לדאוג שהבד לא יתנדנד ברוח, או לחילופין ניתן למתוח על כל הדפנות בחלקן התחתון, ארבע רצועות או לשים ארבע מוטות שהמרחק ביניהם לבין הקרקע קטן מ-3 טפחים (כ-27 ס"מ) ועם זאת הגובה העליון שביניהם יהיה בגובה מטר אחד לפחות.
אסור לשים סכך שריחו רע, וכן אין לבנות את הסוכה בסמיכות למקום עם ריחות רעים דוגמת בור ביוב, כדי שאדם יוכל ליהנות משהותו בסוכה ולא ייצא ממנה. מסיבה זו גם אין לבנות את הדפנות, באופן שיהיה חם מידי בסוכה.
במקרה של ירידת גשמים, מותר לפרוש יריעות ניילון וכדומה על הסוכה, עד שייפסק הגשם, ואין לברך "לישב בסוכה", כל עוד היריעה כנגד הגשם פרושה אף אם הניילון שקוף. בשבת וביו"ט יש לדאוג שהיריעה תהיה גלולה בקצה גג הסוכה מראש, אך יש לפרוש את היריעה מלפני השבת ויו"ט לפחות 10 ס"מ, ככה בעצם לא "בונים גג חדש", אלא פשוט פותחים או סוגרים את הכיסוי שכבר הוכן. ואז יהיה מותר לפרוש ולגלול בשבת וביו"ט.
אסור להשתמש בסכך שבנוי כולו מקרשים, אך מותר לשים קרשים דקים שרוחבם ועוביים עד תשעה סנטימטרים לכל היותר.
יש לנטות את הסכך באופן שייכנסו מעט אור מקרני השמש דרכו, ואין צורך לראות את כוכבי הלילה דרכו.
בפרגולה או סוג סוכה אחרת שקבועות בבית בכל ימות השנה, יש לחדש משהו לשם מצוות סוכה, באחד משני האופנים הבאים: להחליף חלק אפילו קטן ביותר (10X10 ס"מ) מהגג הקבוע בסכך אחר, או להוסיף מעט סכך לכל אורכה של הסוכה. מכל מקום יש לנענע כל חלק מן הגג בפני עצמו.
אין לפרק את הסוכה עד צאת שמחת תורה.
אין להוציא חפצים מן הסוכה, אלא בערב שמחת תורה, מן המנחה ולמעלה (כשעתיים לפני כניסת החג) יוציא את מה שצריך לחג.
קישוטי הסוכה
אין להשתמש בעצי הסוכה או בקישוטי הסוכה, מכניסת החג עד מוצאי שמחת תורה, ואין להוציא קישוטים מן הסוכה, אלא אם יורד גשם, והאדם תולה אותם בחזרה מיד לאחר שהגשם פסק. ואסור להוריד קישוטים בשבת וביו"ט.
פירות שנתלו בסוכה לצרכי נוי אסורים באכילה גם במידה ונפלו על הקרקע במהלך החג. אדם שרוצה לאכול מהם במהלך החג, צריך לומר בערב סוכות על הפירות: "איני בודל מהם כל בין השמשות", או "אני מתנה לאכול מהם מתי שארצה".
הישיבה בסוכה
מצוות הישיבה בסוכה בארץ ישראל כוללת גם שינה, ואפילו שינה קצרה. מנגד, בקהילות רבות בחו"ל נוהגים שלא לישון מפני הסכנה מפגיעת הגויים, או סכנה מן הקור בייחוד בארצות אירופה.
חובה מן התורה לאכול כל סעודה בסוכה, אפילו אם אינה כוללת לחם, אבל "נשנוש" פטור מן הסוכה, ומכל מקום מי שמחמיר על עצמו שלא לשתות אפילו כוס מים מחוץ לסוכה, תבוא עליו הברכה.
בסוכות, הסוכה צריכה להיות עיקר דירתו של האדם, ולכן מצווה להעמיד בתוך הסוכה שולחנות, כסאות ואף וכלים יפים. אך שימושים מבוזים אין לעשות בסוכה, ולכן אין להשאיר כלים מלוכלכים בסוכה.
במידה ובאמצע הארוחה החלו גשמים, מותר להמשיך את הארוחה בתוך הבית. גם במידה ומישהו מבני הבית ישן בסוכה וירדו גשמים באמצע הלילה, מותר לו לעבור לישון בבית. אבל אם בבוקר לאחר שהגשם נפסק והתחיל להאיר בחוץ (בערך משעת לפנות בוקר), הוא מתעורר, עליו לחזור לישון בסוכה, ולא להמשיך לישון בביתו.
ילד שמתעורר בלילה ומייד זקוק וקורא לאימו עד שתבוא, לא מחויב בשינה בסוכה, אך אם יכול לישון ללא תלות באימו - יש לחנכו לישון בסוכה.
מי ששינה בסוכה גורמת לו לצער מאחר שאינו מצליח להירדם, או בשל מטרדי יתושים וכדומה - פטור משינה בסוכה. אך לכתחילה יש לנקוט באמצעי הדברה וכדומה, כדי לא להגיע לידי כך.
מי שמטייל במהלך חופשת החג אינו פטור מן הסוכה, וחשוב שימצא נקודות ישיבה לאכילה ומנוחה בסוכות שבקרבת מקום.
אין לאכול בסוכה בשמחת תורה.
ברכת "לישב בסוכה"
כל מי שנכנס לסוכה על מנת לשהות בה, בין לאכילה, בין לשינה ובין ללימוד צריך לברך "לישב בסוכה". בחו"ל, בשל הסכנות להתעמרות מצד הגוים, נהגו לברך רק בשעת האכילה.
מי שבירך "לישב בסוכה" בבוקר ולא יצא ממנה, פטור מלברך שוב בארוחת הצהרים.
אין צורך לשבת על כסא לאחר הברכה, שהרי ישיבה בסוכה היא לשון דירה כנאמר בפסוק "וישב יעקב בארץ מגורי אביו".
נשים פטורות מישיבה בסוכה, ואף על פי כן יכולות לברך "לישב בסוכה" (והוא הדין לארבעת המינים).
באדיבות הרב חננאל זייני, ראש המכון התורני בישיבת ההסדר "אור וישועה" בחיפה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו