פריצת דרך: כך הצליחה הרבנות הצבאית לזהות נעדרים מ-7 באוקטובר - ללא גופה

מאמר מיוחד מבית מכון צומת חושף: איך התמודדו בצה”ל עם זיהוי חללים במצבי קיצון, והביאו לסגירת מעגל למשפחות - למרות היעדר ממצאים פורנזיים מלאים • כל הפרטים

מיגונית בכניסה לקיבוץ בארי בה נרצחו ישראלים ב-7 באוקטובר. צילום: גדעון מרקוביץ'

טבח שמחת תורה ב-7 באוקטובר הציב בפני מדינת ישראל את אחד האתגרים הכואבים והמורכבים בתולדותיה - זיהוי מאות חללים, חלקם במצב קשה ביותר, וחלקם נחטפו לעזה או נעלמו מבלי להשאיר עקבות. לצד האתגר הביטחוני והטראומה הלאומית, עמד גם אתגר הלכתי עמוק: כיצד ניתן לקבוע מוות ודאי מבחינה הלכתית כשאין גופה מזוהה?

במאמר חדש שפורסם על ידי מכון צומת במסגרת כרך מ"ה של כתב העת "תחומין", חושף סא"ל הרב אביהוד שוורץ - ראש ענף הלכה וחבר בית הדין המיוחד של הרבנות הצבאית - את עקרונות ההלכה שעליהם נשענה קביעת המוות, גם כאשר לא נמצאו סימנים מובהקים.

הפסיקה שניתנה, באישור הרבנות הראשית ובשיתוף רשויות הבריאות, אפשרה התרת עגונות וסגירת מעגל למשפחות שיקיריהן נעלמו - גם כשהראיות היו חלקיות בלבד.

מהו החידוש ההלכתי? "זיהוי בדרך השלילה" - הגישה החדשנית שנחשפת במאמר מבוססת על רעיון יוצא דופן: כאשר מדובר בקבוצה סגורה ומצומצמת של נעדרים, ניתן לזהות את החלל ב"דרך השלילה" - כלומר, באמצעות הוצאת שאר האפשרויות.

אם לדוגמה במיגונית מסוימת היו חמישה חיילים - והצליחו לזהות בוודאות ארבעה מהם - הרי שהחמישי הוא בהכרח זה שנותר, גם אם אין סימן "מובהק" בזיהויו. גישה זו מבוססת על משנה במסכת בבא בתרא, וכן על עקרונות פסיקה של גדולי הפוסקים לדורותיהם.

"מיגונית המוות" בכביש 232, צילום: יוסי זליגר

תכלית ההלכה: לא ודאות מוחלטת - אלא שלילת טעות

במקום לדרוש סימנים חזותיים ברורים כמו צלקת או מבנה פנים, די היה לעיתים בסימן בינוני - כמו גובה, צבע שיער או עדות עקיפה - כל עוד הוא מבוסס על קבוצה מוגדרת מראש. כך ניתן היה לשלול טעות, ולגבש ודאות הלכתית בתוך אי-הוודאות, באופן שמכבד את רגישות ההלכה ומציל משפחות מעגינות ממושכת.

"אני בטוח כי לפי השולחן ערוך - הוא אינו בין החיים": כך ענה הרב שוורץ לבעל תפקיד מודיעיני שביקש לוודא את נכונות הקביעה. מאחורי המשפט הזה מסתתר תהליך עמוק של ניתוח מודיעיני, רפואי, הלכתי ופורנזי - אשר משלב נתונים מכלל המומחים הרלוונטיים, ומסתיים בקביעה הלכתית תקדימית, אמיצה ומבוססת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר