בית הדין הרבני האזורי בבאר שבע הטיל לאחרונה קנס כבד על בעל סרבן גט שנעלם מהארץ. בפסק דין מנומק שניתן על ידי הרכב הדיינים בראשות הרב אהרן דרשביץ, הוטל על הבעל קנס יומי של 250 ש"ח, אשר יועבר ישירות לחשבון האישה המעוגנת.
המשמעות הכלכלית של ההחלטה דרמטית: 7,500 ש"ח מדי חודש, המצטברים לסכום שנתי של כ-90,000 ש"ח. זאת בנוסף לדמי המזונות שבהם הבעל כבר מחויב.
פסק הדין מתייחס לזוג שנישא כדת משה וישראל בשנת תשע"ח ונולדו להם שני ילדים משותפים. הבעל עזב את הארץ בחשאי לפני כשנתיים, אינו מעדכן על מקום הימצאו ולטענתו שרוי בדיכאון. הצדדים היו שרויים בפירוד במשך כשנה וחצי עוד קודם לעזיבת הבעל את הארץ.
"מלבד הדיון הראשון בו נכחו הצדדים, התקיימו כל הדיונים בלא נוכחותו של הבעל, כאשר בחלקם הקטן הצליח ביה"ד ליצור קשר עם הבעל באמצעות הטלפון, אך הבעל נמנע מלשתף פעולה בעניין סידור הגט, למרות עמדתה הנחרצת של האישה להתגרש", מציין פסק הדין.
הקנס הוטל מכוח תיקון מספר 9 לחוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין) שהתקבל בשנת 2024. התיקון מאפשר לבית הדין "להטיל על מי שניתן נגדו הצו, תשלומי כפיית ציות לטובת מי שפסק הדין ניתן לזכותו".
הדיינים הרחיבו בנימוקי פסק הדין על הבסיס ההלכתי לכפיית גט על בעל שברח לחו"ל. הם הסתמכו על פסיקת הרא"ש והשולחן ערוך: "אם ידוע שהאיש רוצה לילך לארץ אחרת, ישביעוהו שלא ילך או יכפוהו שקודם שילך יגרש אותה לזמן".
בפסק הדין נקבע כי ניתן להחיל קנס רטרואקטיבי, החל מהתאריך בו הבעל לא הופיע לקיים את פסק הדין לחיוב בגט. "ביה"ד שב ומבהיר כי דלתו פתוחה בפני הבעל להתעשת ולהביא לסיומו של העניין בדרכי נעם", מסכמים הדיינים.
בפסק הדין נדונה בהרחבה השאלה ההלכתית האם כפייה באמצעות ממון נחשבת כאונס וכפייה לעניין גט. הדיינים ציטטו מדברי הצמח צדק: "הסכמת כל הפוסקים דאונס ממון חשוב אונס גבי גט גם כן. והיינו דוקא ממון חשוב לפי ערך המגרש".
מעניין לציין שבית הדין קבע כי אף שהאישה עזבה את הבית טרם עזיבת הבעל את הארץ, מאחר שעזיבתה הייתה למקלט לנשים נפגעות אלימות בשל התנהלותו של הבעל לטענתה, והבעל לא טרח להגיע לדיונים כדי להציג את עמדתו, "יש מקום לדונו כדינו של בעל הבורח לחו"ל ומעגן את אשתו".
בית הדין גם דן בסמכותו להטיל קנס כזה ולהעבירו לידי האישה, והסתמך על מקורות הלכתיים המסמיכים בית דין "להפקיר ממון שיש לו בעלים ונותן כפי מה שיראה לגדור פרצות הדת".
