דרמה בבחירות לרבנות הראשית: רבני הציונות הדתית נסוגו מבחירת מועמד

ועדת הרבנים לבחירת המועמד הציוני הדתי מודיעה: ״המהלך שהשקענו בו מאמצים רבים לא הצליח להביא לתוצאה מיוחלת של הסכמה ציבורית רחבה״ • רבני הוועדה הודיעו לשר סמוטריץ׳: ״נאלצים להשיב את האחריות אליך״ • מדובר ברעידת אדמה אמיתית, במכה לא פשוטה לסמוטריץ, ובחזרה של שנה אחורה

בניין הרבנות הראשית (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

ועדת הרבנים, שקיבלה את המנדט להחליט מי המועמד המוסכם לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, הודיעה היום (שני) לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי היא מחזירה את המנדט ואינה יכולה להחליט מי יהיה המועמד שיתמודד לתפקיד.

הרב הראשי לישראל דוד לאו: "זו לא הפעם ראשונה שאנחנו נפגשים אל מול נרצחים שרק מבקשים לכונן את עפרה של הארץ" (ארכיון) \\ אליאור בן חיים

"למגינת ליבנו המהלך של הוועדה, שהשקענו בו מאמצים רבים, ונוהל לדעתנו באופן הגון ומכובד, לא הצליח להביא לתוצאה המיוחלת של הסכמה ציבורית רחבה וגיבוי מלא למועמד אחד מוסכם, כתב הרב יעקב אריאל. "על כן אנחנו נאלצים להשיב את האחריות אליך".

"רעידת אדמה אדירה"

מדובר במכה קשה ביותר לרב מאיר כהנא, שבשנה שעברה הוגדר על ידי ועדת הרבנים כמועמד הציונות הדתית לתפקיד. כעת, ייפתח המרוץ מחדש. בין המועמדים שייתכן שירוצו כתוצאה מהדרמה הינם הרב מיכה הלוי, הרב אליעזר איגרא ואולי אפילו הרב דוד סתיו.

הרב מאיר כהנא, צילום: ללא

ההודעה הדרמטית של הרבנים מגיעה לאחר פגישה דרמטית של הוועדה, שפורסמה לראשונה בישראל היום. בשבוע שעבר נפגשה הנהלת ועדת הרבנים עם המועמדים המובילים לתפקיד.

ביוני שעבר התכנסה ועדת רבנים רחבה מהמגזר הדתי על מנת לקבל החלטה מי יהיה המועמד לתפקיד הרב הראשי האשכנזי. אחרי דיונים רבים החליטו כי הרב מאיר כהנא יהיה המועמד. אלא שבחודש האחרון, ככל שהבחירות, שאמורות להתקיים בסוף יוני, התקרבו, החלו מועמדים שונים ללחוץ על הוועדה לקבל החלטה שונה. לטענתם הרב כהנא אינו מסוגל לגבש רוב מספק על מנת לזכות בפועל בתפקיד.

שר האוצר, אבל לא רק. סמוטריץ', צילום: אלכס קולומויסקי

המהלך התקבל בהפתעה גמורה במפלגת הציונות הדתית, שמגדירים זאת כ"רעידת אדמה אדירה". לאחרונה העבירו במפלגה מסר לוועדה, בתגובה לשאלתם, כי הם יתקשו לנצח בבחירות כל עוד אין מועמד אחד מוסכם, אך במפלגה לא ציפו כי הוועדה תחזיר את המנדט ולא תקבל כל החלטה. כעת יצטרכו בציונות הדתית לקבל החלטה בעצמם, בעוד מועמדים רבים שרואים עצמם מתאימים לתפקיד כבר דורשים לקבל גיבוי מהמפלגה.

מכה לא פשוטה לסמוטריץ'

מדובר, כאמור, ברעידת אדמה אמיתית, במכה לא פשוטה לסמוטריץ', ובחזרה של שנה אחורה. בשנה האחרונה, הערעור על החלטת הועדה מבית ומחוץ הקשה מאוד על הרבנים לעמוד מאחורי המועמדות של הרב כהנא. אך הסיפור עדיין לא גמור מבחינתו.

הרב דוד דודקביץ, צילום: מתוך יוטיוב

חשוב לשים לב כי יחד עם הרב אריאל חתומה הנהלת הוועדה שכוללת שני רבנים משני צדדי הציונות הדתית, הרב דודקביץ, רבה של יצהר שמייצר את הציבור החרד״לי ואיתו חתום על המכתב הרב אליהו בלומנצויג, ראש ישיבת ירוחם שנחשב מתון.

יש מי שכבר טוענים כי בציונות הדתית מנסים להריץ את הרב מיכה הלוי לתפקיד. יצויין כי בציונות הדתית מכחישים זאת מכל וכל. "החרדים וסמוטריץ' קיפלו את הרבנים של הציונות הדתית והם רוצים את הרב מיכה. זה קרה בגלל וטו ותכתיב של החרדים על סמוטריץ ללכת על הרב מיכה כנציג החרדים של דגל התורה".

הרב יעקב אריאל (ארכיון), צילום: אריק סולטן

ועדת הרבנים הוקמה לפני כשנה לאור בקשת יו"ר מפלגת הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ' מהרב יעקב אריאל, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, לגבש קבוצה רחבה ומגוונת של רבנים שתוביל החלטה על מועמד ציוני דתי מוסכם.

הבחירות לרבנות הראשית צפויות ככל הנראה להתקיים בסוף יוני. לתפקיד הרבנים הראשיים מתמודדים בין היתר הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף ז"ל והרב יהודה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי - לתפקיד הרב הספרדי ומועמדים נוספים כמו הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, שוקלים להתמודד. בנוסף, הרב כהנא, הרב מיכה הלוי, רבה של פתח תקווה, הרב משה חיים לאו, בנו של הרב ישראל מאיר לאו ואחיו של הרב הראשי הנוכחי דוד לאו מתמודדים לתפקיד הרב האשכנזי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר