בית הדין הרבני בתל-אביב. צילום: והושע יוסף

בטענה לנפוטיזם וניגוד עניינים - עתירה נגד בחירת דיינים לבית הדין הרבני

כהונת הרבנים הראשיים הנוכחיים הוארכה פעמיים, הן בשל המלחמה והן בשל דחיית הבחירות לרשויות המקומיות • לפיכך, כהונת הרבנים הנוכחיים כלל אינה נהנית מאמון הציבור ומאמון הגוף הבוחר • לטענת מגישת העתירה, עו"ד בתיה כהנא דרור, מדובר במחטף של בחירת דיינים על ידי רבנים ראשיים שמסיימים את תפקידם

ביום ראשון תגיש עו"ד בתיה כהנא דרור, הפועלת רבות לזכויות נשים בבתי הדין הרבניים, עתירה לבג"ץ כנגד כינוס הוועדה לבחירת הדיינים בבתי הדין הרבנים, עקב החשש לניגוד עניינים חריף, נפוטיזם, ובחירת רבנים על ידי הרבנים שתוך מספר ימים עומדים לסיים את תפקידם.
יש לציין כי כהנא דרור עושה זאת לאחר מיצוי הליכים.

ישיבת מועצת הרבנים הראשית לישראל | ללא קרדיט

על פי כהנא, מטרת העתירה, לעצור את כינוס הוועדה למינוי דיינים שעשויה להתכנס בימים 27-29 במאי בשבוע הבא, על מנת לבחור דיינים ששמם מופיע ברשומות. לטענתה של כהנא דרור, מדובר במחטף של בחירת דיינים על ידי רבנים ראשיים שמסיימים את תפקידם.

יצוין כי כהונת הרבנים הראשיים הנוכחיים הוארכה פעמיים, הן בשל המלחמה והן בשל דחיית הבחירות לרשויות המקומיות. לפיכך, כהונת הרבנים הנוכחיים כלל אינה נהנית מאמון הציבור ומאמון הגוף הבוחר. לטענת כהנא דרור, מדובר ברבנים ראשיים בשלהי כהונתם שאינם נהנים מבחירת הציבור, שעשויים למנות דיינים לארבעים שנה הבאות.

יתירה מזאת, הזכות למינוי בכירים שנתונה לרבנים הראשיים החדשים תילקח מהם, מפני שבוועדה למינוי דיינים, מתכוונים למנות מינוים עתידיים ללא תקנים, וללא משרות פתוחות.

חברי בית הדין הרבני הגדול ברגע של מנוחה, צילום: דוברות הרב לאו

לדוגמא: בבית הדין הגדול יש צורך בדיין אחד והוועדה מתכוונת למנות שבעה דיינים חדשים לבית הדין הגדול. מה שיותיר את הרבנים הראשיים ללא סמכות מינוי כלל. הם דואגים לפני עזיבתם, שבבתי הדין יכהנו המקורבים שלהם ודיינים הפועלים בהתאם להשקפת עולמם בשנים הרבות הבאות.

בתיה כהנא דרור, צילום: ישראל ביתנו

נזכיר כי בתחקיר שפרסמנו לפני כשבוע ב"ישראל היום", חשפנו רשימה של לפחות 22 מקורבים לוועדה ומיוחסים שעשויים להתמנות לדיינים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו