לראשונה פעילות פומבית בציבור החרדי והחרד"לי נגד פגיעה בנוצרים. צילום: ללא קרדיט

"לשמור על דרך ארץ": שלטים נגד פגיעה בנוצרים נתלו בעיר העתיקה

לקראת העלייה ההמונית לרגל לירושלים במהלך ימי חג קוראים הפשקווילים להימנע מחיכוכים או יריקות כלפי כמרים ונזירים נוצרים • "עלינו לשמור יחד על דרך ארץ בכל הנוגע לכבוד הבריות גם שאינם יהודים ובעלי דת אחרת", נכתב במודעות • כזכור, באוקטובר האחרון קבוצת חרדים צולמה כשהיא יורקת ומסננת לעבר הצליינים "איכס"

לראשונה נראתה פעילות פומבית בציבור החרדי והחרד"לי נגד פגיעה בנוצרים: אהרל'ה פרידמן, תושב רמת שלמה בירושלים, תלה בערב חג מודעות ברחבי העיר העתיקה, הקוראות להימנע מחיכוכים או יריקות כלפי כמרים ונזירים נוצרים.

תיעוד מהעיר העתיקה בירושלים: חרדים ירקו לעבר נוצרים | השימוש בהתאם לסעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

בפשקווילים מוסבר בין היתר כי הרבנים הורו להימנע מכך וכן שמעשים כאלה, מחלישים את הלגיטימציה למלחמה. השלטים נתלו בין היתר בדרך לכותל, בין שער יפו לפטריארכיה הארמנית, ברחבת שער יפו ובכניסה לקבר שמעון הצדיק.

פשקווילים בירושלים הקוראים לשמור על הבריות מדתות אחרות,

פעילות זאת הינה יוצאת דופן לאור המקרה שאירע באוקטובר האחרון, אז התפרסם תיעוד של קבוצת חרדים שירקה על צליינים בשער האריות בירושלים. המקרה הסעיר את המערכת הפוליטית שהתגייסה כולה, מימין ומשמאל לגנות את המעשה. קבוצת החרדים צולמה כשהיא יורקת ומסננת לעבר הצליינים "איכס".

להלן נוסח המודעות: "קריאה לציבור שומרי התורה והמצוות וכלל הציבור להקפיד על ההלכה ודרכה של היהדות המחזקת ליבנו לבורא יתברך ויתעלה. עלינו לשמור יחד על דרך ארץ בכל הנוגע לכבוד הבריות גם שאינם יהודים ובעלי דת אחרת בעיקר בימי הפסח ובכל השונה כולה. עלינו להימנע ולמנוע אחרים מיריקה לכיוון אחרים שאינם יהודים. אולי יש מאלה העושים זאת מתוך מחשבה טועה שזו הלכה ודעת תורה. וכבר התפרסמו דברי רבותינו הקדושים והטהורים בעניין זה המפורט בדבריהם: כך אמר זקן רבני מועצת גדולי התורה הרב הגאון מאיר צבי ברגמן שליט"א: "יש היום דבר חדש שצריכים למחות עליו בכל הכוח, התחילו לירוק, שיצא לרחוב שאנחנו נגד זה. זה חילול השם".

רבה הראשי הספרדי של ירושלים עיר הקודש הראשון לציון הרב הגאון שלמה עמאר שליט"א גם קרא: "דבר זה אסור בתכלית האיסור ויש בזה גם חילול ה' ".

הרב הגאון ורבה של קרית ארבע חבריו הרב דוב ליאור שליט"א: "לא כתוב שצריך לירוק, היה בירושלים מישהו שירק והמשטרה העמידה אותו לדין על זה. צריך לאמר "ברוך
שנתן ארך אפיים לעוברי רצונו וזה מספיק".

רבה של העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל הרב שמואל אליהו שליט"א: "זה כל כך הפוך מהיהדות. אני לא יודע מאיפה היריקות האלה באו. זה לא משלנו".

ציבור יקר "קדושים אשר בארץ ואדירי כל חפצי בם"

"יהודים יקרים מאוד אנא הקפידו להלך בדרך ארץ ולשמור על כבוד הבריות כיאה לכם צדיקים שרוצים רק בקידוש ה' ובקדושתה של ירושלים ובניין בית המקדש תוך גילוי סבלנות והתמקדות בתורה, עבודה וגמילות חסדים".

"יריקות וביזוי אחרים לא יועילו לנו ואולי אף יזיקו לתמיכה העולמית במלחמה ואכן לצערנו רבו
המקרים שרשעים השתמשו בוידאו שבו נראו צעירים שירקו בתירוץ לתקוף יהודים בארצות הנכר והוציאו דיבת הארץ והעם רעה".

"גם ללא הדברים הנ"ל עלינו להקפיד בכך ולשמור על כבוד תורתנו כבניו של אברהם אבינו עליו השלום שקיבל באוהלו גם עובדי עבודה זרה ולימד אותנו קידוש ה' וקירוב הרחוקים ביותר גם בימי שלום ושלווה ברחובותינו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו