חוברת הלכתית קובעת: שחרור החטופים - בכוח צבאי

חוברת מקיפה חדשה המתפרסמת בימים אלה קובעת כי הדרך לשחרור החטופים היא על ידי שימוש בכוח צבאי ולא דרך מו"מ עם מחבלים • המחבר, הרב ד"ר אליהו זיני: "כל משא ומתן יוביל לשפיכות דמים נוספת - עסקאות מתפרשות אצל האויבים שלנו כחולשה"

הרב ד"ר אליהו זיני (ארכיון)

לאור השיח הציבורי בנושא שחרור החטופים, מפרסם ארגון חותם מאמר הלכתי מקיף בו סוקר הרב ד"ר אליהו זיני, ראש ישיבת "אור וישועה" בחיפה ולשעבר רב הטכניון את סוגיות פדיון השבויים על פי ההלכה וקובע - הדרך לשחרור החטופים בעזה היא באמצעות לחץ צבאי.

משפחות חטופים חסמו את איילון // צילום: מטה משפחות החטופים

במאמרו מביא הרב זיני שלל מקורות הלכתיים על מצוות פדיון השבויים ומסביר מדוע חל האיסור לנהל משא ומתן מול המחבלים: "איסור מוחלט הוא לנהל משא ומתן עם מחבלים, משום שכל משא ומתן כזה יוביל לשפיכות דמים נוספת ואולי קשה בהרבה".

"לא 'בכל מחיר'"

הרב מציין: "בין באשר ישובו לרצוח כפי שההיסטוריה הוכיחה כבר, ובין באשר יהווה הדבר עידוד של חטיפות נוספות. בעיני אויבינו, עסקאות מסוג זה מתפרשות כחולשה ולכן רק מזמינות התקפות נוספות. אין אחד בטובי המומחים בתרבות הערבית שלא יאשר זאת. אין צורך בניחוש כלשהו כדי לעמוד על מה שאויבינו חושבים, כי הם אומרים זאת בפה מלא".

הפגנה למען שחרור חטופים, צילום: רויטרס

הרב זיני מדגיש במאמרו כי שחרור החטופים צריך להתבצע על ידי שימוש בכוח צבאי ומניעת סיוע לאויב.

"לשם הצלת החטופים עלינו לרסק את האויב ללא כל רחמנות. קודם כל כדי שילמד להימנע בעתיד מחזרה על פשעיו, אם בכלל יש להשאיר אחד מהם בחיים במקרה זה. ומתוך לחץ צבאי המשולב במניעת סיוע הומניטרי - יש להביא אותו להתחנן על נפשו, אך לא בהסכם".

צה"ל נלחם כדי להציל את כל המדינה

הרב זיני יוצא במאמר כנגד מי שתומכים בעסקת חטופים בכל מחיר: "בעקבות החטיפה, יש קבוצות מסוימות שהכריזו שהן תומכות בכל מהלך שיש בו הצלת נפשות, קבוצות אחרות הפעילו לחץ על הציבור ועל הממשלה ודרשו לעשות כל מאמץ להצלת החטופים, אף שחלק אחר ממשפחות החטופים אמרו במפורש שהן מתנגדות למהלך שיפגע במדינה, או במאמץ המלחמתי".

שחרור החטופים בעסקה הקודמת (ארכיון), צילום: אי.פי

עוד מסביר הרב זיני במאמר כי השיקול שצריך להנחות את מקבלי ההחלטות היא טובת כלל עם ישראל.

"בעקבות הרצון העז והמצווה הגדולה של הצלת החטופים, ניטש ויכוח נוקב האם מטרת המלחמה היא הצלת החטופים, או שצה"ל נלחם כדי להציל את כל המדינה". הרב זיני מציין כי הדאגה הכללית הלאומית לאזרחים חשובה וצריכה לעמוד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר