בצל המלחמה: הסוכנות היהודית מחזקת את קהילות צפון אמריקה

דווקא עכשיו כאשר מצב ייצוגה של מדינת ישראל בעולם מדאיג, הסוכנות היהודית מגייסת שליחות ושליחים למחזור הקרוב שלהם שעתיד לצאת ביוני לארה״ב וקנדה לטובת העמקת הקשר של הקהילות היהודיות • גל אטיה, מנהל תכנית השליחות למחנות הקיץ של הסוכנות היהודית מספר על גלי האנטישמיות, המפגשים הצפויים עם מפוני העוטף ותחושת הגורל המשותף

מחנה קיץ בארה"ב. צילום: הסוכנות היהודית

מצבן של הקהילות היהודיות בעולם הפך לרגיש יותר לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל. חלק מהקהילות היו חשופות לגלים האנטישמיות והאנטי-ישראליות שהתעוררו במדינות המערב. כמו כן גם בתוך הקהילות עצמן ישנן דעות שונות ביחס לפעילותה של ישראל ברצועת עזה ולהשפעה של הלחימה על הציבור הפלשתיני. 

המציאות הזו מוכרת היטב לסוכנות היהודית שפועלת בקרב הקהילות היהודיות בעולם. הקשר בין הקהילות לבין הסוכנות מתבטא באמצעות שליחת שליחים של הסוכנות אל מקום מושבה של הקהילה וכן העלאת חברי הקהילה שרוצים בכך, ארצה. שוחחנו עם איש הסוכנות גל אטיה, מנהל תכנית השליחות למחנות הקיץ של הסוכנות היהודית, שפועל בכל העת לתחזוק מחנות הקיץ שמקיימת הסוכנות בחו"ל בצפון אמריקה.

יו״ר הסוכנות היהודית האלוף במיל. דורון אלמוג עם שליחים של הסוכנות היהודית אשר משרתים בקהילות היהודיות, צילום: יואב דודקביץ עבור הסוכנות היהודית

"הדרך הכי טובה לחבר בין הקהילות בחו"ל אל מה שמתרחש בארץ היא המפגש הבלתי אמצעי עם השליחים שלנו. יש הבדל גדול בין לפגוש נציג רישמי של המדינה שמחוייב לייצג את ישראל לבין פגישה של אחד על אחד עם סטודנט מהארץ שחווה על בשרו את מה שקרה ויכול לתת את הזווית האישית שלו. זה מחזק מאד את הקהילות שלנו בצפון אמריקה", אומר אטיה.

איש הסוכנות מודע לעובדה שלא כל אנשי הקהילות בחו"ל תומכים בישראל ואומר ביחס לכך כי "למעשה הקהילות מפולגות ויש כל מיני עמדות, אנחנו מקבלים את זה ואנחנו מוכנים להכיל את השיח המיוחד הזה כל עוד הוא במסגרת הגבולות הנורמליים של השיח. בתוך המצב הזה אנחנו פועלים גם להסביר וגם למנוע הדחקה של האירועים שהיו באוקטובר. כמו כן אנחנו במחנות הקיץ עובדים מול הילדים כדי לחזק את הדור הבא וכדי לתת לו מבט יותר נכון על ישראל וזאת על ידי המפגש הבלתי אמצעי עם הסטודנטים המתנדבים שלנו. בהקשר הזה כמובן התכנים שלנו מותאמים, שיחה עם ילד בן עשר לא דומה לשיחה עם מתבגר" הוא אומר.

גל אטיה - מנהל תכנית השליחות למחנות הקיץ של הסוכנות היהודית, צילום: הסוכנות היהודית

שיטה נוספת שבה הסוכנות פועלת לחזק את הקשר עם ישראל היא הבאה לארץ של קבוצות גדולות של יהודים וזאת כדי שהם יחוו את האירועים וייפגשו בצורה בלתי אמצעית עם אלו שפונו מעוטף עזה ומהצפון. "כשאנשי הקהילות מגיעים וישנים בבתי המלון שבהם יש את המפונים, כאשר הם פוגשים אותם מכלי ראשון, מעדות מהשטח ולא על ידי סיפורים של צד שני או דרך מסרים ברשתות החברתיות, הרי שלפגישות האלו יש כוח גדול מאד וזה מחבר מאד את חברי הקהילות לישראל ומחזק את תחושת הסולידריות שלהם עם הארץ. זה מעצים את העובדה שמאז אירועי ה-07.10 יש התנדבות עצומה לטובת ישראל, יש תרומות ענק, יש זרם גדול מאד של תרומות לקרן לנפגעי טרור ואנחנו מרגישים גם את החיבוק הגדול של רוב אנשי הקהילה לישראל ולשליחים שלה בעולם".

שליחים של הסוכנות היהודית, צילום: הסוכנות היהודית

יש גם ביטויים לחששות ולחרדה עקב גלי האנטישמיות הקשים?

"ובכן יש בחלק ממחנות הקיץ הגברה של האבטחה, כמו כן הסטודנטים בקמפוסים פוגשים מאד חזק את התעצמות גלי האנטישמיות הקשים שמתגלים בהן. השנאה בעבעה שם כל הזמן אבל עכשיו זה התפרץ בעוצמה גדולה מאד. בהקשר הזה יש לנו שליחי סוכנות לקמפוסים והם תומכים בסטודנטים היהודים מחזקים אותם ונותנים להם מידע שמאפשר להם לעמוד ולהתמודד מבחינת התודעה שלהם אל מול הגלים הקשים האלו. מבחינה זו אנחנו לא מופתעים בכלל, יש גם התכנסות יותר של הקהילות ויש יותר הגעה של משפחות אלינו בגלל המצב, כמו כן היו כל מיני אירועים ברחבי ארצות הברית וקנדה שכוונו נגד הקהילות היהודיות אבל ככלל אנחנו רואים שלמרות המצב הקהילות עוטפות אותנו בצורה נפלאה תוך הבעת דאגה לשלומנו והן מגוייסות מאד לטובות המדינה". 

נציגי הקהילה היהודית בהאג עם תמונות החטופים, צילום: הסוכנות היהודית

בסוכנות היהודית מציינים שמידי שנה יוצאים כ-1,500 צעירים וצעירות לצפון אמריקה על מנת לקחת חלק באחד המפעלים החינוכיים הגדולים ביותר של יהדות צפון אמריקה – מחנות הקיץ. אל 175 מחנות הקיץ של הקהילות היהודיות הפזורות בארצות הברית ובקנדה מגיעים מאות אלפי בני הנוער, שם הם מבלים את חופשת הקיץ שלהם וסופגים חוויות וערכים המחברים אותם לקהילה היהודית ולישראל. הסוכנות היהודית מגייסת שליחות ושליחים למחזור הקרוב שלהם שעתיד לצאת ביוני הקרוב בארה״ב וקנדה לטובת חיבור והעמקת הקשר של הקהילות היהודיות בארה״ב וקנדה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר