מדאיג: עלייה דרמטית של 500 אחוז באנטישמיות בעולם מתחילת מלחמת חרבות ברזל

דו"ח חדש מציג עלייה חדה באירועי האנטישמיות אשר מתרחשים מתחילת מלחמת חרבות ברזל, קריאות לפגיעה בקהילות יהודיות ברחבי העולם ושיח מטריד ברשתות החברתיות • רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית: "היקפי האנטישמיות בתקופה האחרונה הינם בממדים שטרם נראו בעשור האחרון"

הפגנות נגד אנטישמיות בברלין. בשטח המציאות אחרת. צילום: אי.פי.איי

ההסתדרות הציונית העולמית, משרד התפוצות, והסוכנות היהודית, פרסמו היום (שני) את דו"ח נתוני האנטישמיות בעולם במלחמת "חרבות ברזל".
על פי הדו"ח המיוחד, האירוע הדרמטי והמטריד בדגסטן הינו רק קצה הקרחון באירועי האנטישמיות אשר מתרחשים מתחילת מלחמת חרבות הברזל.

המון מוסת פורץ לנמל התעופה במחצ'קלה בחיפוש אחר נוסעים מישראל // רשתות חברתיות

במסמך המפורט מוצגת עלייה של כ-500% בכמות אירועי האנטישמיות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן מוצגת עליה של כ-400% בשיח האנטישמי ברשתות חברתיות נבחרות, בהשוואה ביחס לתקופת הזמן שקדמה למלחמה.

עוד עולה כי לא רק שיש יותר מקרים של אנטישמיות מודרנית וקריאות להשמדתה של ישראל, כי אם גם קריאה לפגיעה בקהילות יהודיות ברחבי העולם על רקע המלחמה. כך לדוגמא, בשני סופי השבוע האחרונים קרא ארגון הטרור דאעש למאמיניו לפגוע בנוכחות היהודית בכל רחבי העולם. בין השאר, קרא הארגון לסייע צבאית ל"פלסטין" באמצעות התקפה על שכונות יהודיות בארה"ב, באירופה, ובכל רחבי העולם.

אנטישמיות בהונגריה, צילום: איי.אף.פי.


עוד עודדו להתקפה על שגרירויות יהודיות ו"צלבניות" באמצעות הצתה והשחתה, התקפה על בתי כנסת בכל מקום, התקפה על "מועדונים יהודיים" ורצח כל מי שפוקד אותם, ופגיעה במתקנים כלכליים יהודיים ברחבי העולם.

בנוסף, נחשפים בדו"ח אירועי האנטישמיות אשר עולה במרחב הפוסט סובייטי מתחילת הלחימה, הקמפוסים בארה"ב, אמריקה הלטינית, אוסטרליה, ודרום אפריקה. באוניברסיטאות ברחבי העולם מדווחים רוב הסטודנטים היהודים על תחושת פחד (56%) ועצב (67%) בשל המצב בישראל.  כמו כן, כ-25% מהסטודנטים דיווחו על פעילויות שנאה ואלימות שהתרחשו בקמפוסים מפרוץ המלחמה, וכ-58% טוענים שאינם מקבלים תמיכה מהקולג' או האוניברסיטה בה הם לומדים.

האנטישמיות המודרנית בשיא כיעורה. הפגנות פרו־פלשתיניות ברחבי צרפת (ארכיון), צילום: אי.אף.פי


גם בברית המועצות לשעבר חלה החמרה בשיח האנטישמי והאנטי-ישראלי על רקע הלחימה, כולל מצד אנשי ציבור בולטים, תועמלנים ושופרות המקורבים לחוגי השלטון ברוסיה ובבלארוס. קהילות יהודיות רבות ברחבי העולם מעידות על ירידה דרמטית בתחושת הביטחון האישי (בקרב 87% מהנשאלים), לצד תחושות של כעס, חרדה והלם.

רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית: "היקפי האנטישמיות בתקופה האחרונה הינם בממדים שטרם נראו בעשור האחרון. ניכר שהמלחמה היא הגורם הכי משפיע על כך. הנתונים הללו צריכים להדאיג את כולנו ולהביא את המדינה ואנשיה לפעול בהתאם".

הפגנה פרו-פלשתינית באוניברסיטת הרווארד, צילום: אי.אף.פי


אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות: "גלי אנטישמיות מחרידים פוקדים את מדינות העולם בימים אלה. הצעד הראשון כדי לנסות ולהתמודד עם המצב הוא גיבוש תמונת מצב אחידה בשילוב כוחות בין הממשלה לבין הקהילות היהודיות. זהו צעד הכרחי למאבק אפקטיבי באנטישמיות שמשמעותו הישירה היא הצלת חיי היהודים. אנו פועלים לגיבוש צעדים מעשיים להתמודדות עם מצב חירום זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר