ניסיון לינץ' ברוסיה: המון פרץ לנמל התעופה וחיפש נוסעים יהודים

בסרטונים שהגיעו מהשטח נראו תושבים מנופפים בדגלי אש"ף ובודקים דרכונים • לפי הודעת רשות התעופה הרוסית, האירוע הסתיים ושדה התעופה יישאר סגור עד ל-6 בנובמבר • במהלך היומיים האחרונים נרשמו מספר תקריות אנטישמיות באזור, ביניהן הפגנה בדרישה לא לאפשר כניסה של אזרחים ישראלים

המון מוסת פורץ לנמל התעופה במחצ'קלה בחיפוש אחר נוסעים מישראל רשתות חברתיות

הדי המלחמה נגד חמאס הגיעו לצפון קווקז – והערב (ראשון) התגלגלו לסיטואציה מתוחה ביותר בנמל התעופה של מחצ'קלה, בירת רפובליקת דגסטן שבפדרציה הרוסית. על פי גורם ביטחוני, מספר מצומצם יחסית של ישראלים ויהודים היום במקום ובודדו על מנת לא להיתקל בהמון. אין נפגעים. לפי הודעת רשות התעופה הרוסית הסתיים מבצע המעצרים בנמל של מחצ'קלה. בעקבות האירועים החמורים, הנמל יישאר סגור לפעילות עד ל-6 בנובמבר.

על פי הדיווחים מהשטח, מאות אנשים התאספו בנמל התעופה לקראת נחיתה של טיסה מתל אביב ודרשו לגרש את היהודים מהאזור. חלק מההמון פרץ לתוך נמל התעופה עם דגלי פלשתין. לפי דיווח בערוץ הטלגרם הרוסי MASH GOR, עובדי הנמל הציעו לאספסוף לבחור שלושה אנשים כדי שיעלו על המטוס ויווכחו שאין בו יהודים. 

האספסוף "בודק מסמכים" ליד הנמל במחצ'קלה, דגסטן // רשתות חברתיות

בסרטונים שהגיעו מהשטח נראים תושבים מקומיים מנופפים בדגלי פלשתין ובודקים דרכונים אצל היוצאים מהנמל, כאשר שוטרים מקומיים עומדים מנגד ולא נוקפים אצבע.

על פי הדיווחים, השדה כולו נסגר לטיסות יוצאות ונכנסות בשל ההתפרעויות. בשלב הזה בנמל התעופה פועלים מנגנוני הביטחון המקומיים. הרשויות פתחו בחקירה.

דגסטן (ארכיון), צילום: אריאל בולשטיין

משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ: "מדינת ישראל רואה בחומרה ניסיונות לפגוע באזרחים ישראלים וביהודים בכל מקום. משרד ראש הממשלה, משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי עוקבים אחר התפתחות האירועים בדרום רוסיה במחוז דגסטן. ישראל מצפה מרשויות החוק הרוסיות לשמור על שלומם של כל האזרחים הישראלים ויהודים באשר הם ולפעול בנחרצות נגד הפורעים ונגד ההסתה הפרועה המופנית כלפי יהודים וישראלים". שגריר ישראל ברוסיה, אלכס בן צבי, פועל מול הרשויות ברוסיה.

נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי לשעבר של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט, הגיב למגמה המדאיגה בעליית האנטישמיות באזור. "ועידת רבני אירופה מודאגת ממצב היהודים בדגסטן, עם הדיווחים על קריאה לפוגרומים נגד היהודים בערי הרפובליקה. הנשיא פוטין אחראי לשלום היהודים בארצו. אני מקווה שייתן הוראה חד משמעית לממשל המקומי שלא לתת מקום לפרעות ופוגרומים נגד היהודים". 

הרב פנחס גולדשמידט, צילום: ועידת רבני אירופה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי צייץ ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר): "הסרטונים המזעזעים ממחצ'קלה, רוסיה, שבה המון זועם פרץ לתוך נמל התעופה בחיפוש אחר ישראלים - אין זה מקרה בודד, אלא חלק מתרבות רחבה כלפי לאומים אחרים, שמופצת על ידי הטלוויזיה הממלכתית, שופרות השלטון הרוסי והרשויות עצמן. השנאה מניעה תוקפנות וטרור. עלינו לעבוד יחד כדי להדוף את השנאה".

תקריות אנטישמיות קשות

במהלך היומיים האחרונים נרשמו כמה תקריות אנטישמיות במחוזות של צפון קווקז, המוסלמי ברובו. בצ'רקסק, בירת רפובליקת קרצ'ייבו-צ'רקסיה, התקיימה הפגנה בדרישה לא לאפשר אליה כניסה של אזרחי ישראל. בלילה שבין אתמול להיום בעיר דרבנט הפגינו תושבים נגד כניסת יהודים לבית מלון מקומי, ואף ערכו בו חיפוש אחר יהודים. הבוקר הוצתו צמיגים בכניסה באתר בנייה של מרכז תרבות יהודי בעיר נלצ'יק, בירת קברדינו-בלקריה, ועת הקיר נכתב "מוות ליהודים".

ערוץ בשם "בוקר של דגסטן", שנקשר בעבר למחוקק רוסי לשעבר שעבר לאוקראינה, היה אחד הראשונים שהפיץ את השמועה על יהודים במלון בדרבנט. המחוקק עצמו, איליה פונומריוב, טען בתגובה שאין לו כל קשר לערוץ.

המון זועם משוטט בשדה - נוסעים בטיסה בנמל מחצ'קלה מוברחים חזרה למטוס // רשתות חברתיות

למרבה האירוניה, ההתפרעות מגיעה שלושה ימים אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם ראשי הזרמים הדתיים במדינה ובהם הרב בערל לאזאר. הרב לאזאר החמיא לפוטין על הדו-קיום שבו חיים בני העדות השונות בפדרציה הרוסית ואמר בין השאר: "אפשר לקחת כדוגמה את מה שקורה כאן ברוסיה - שלום בין נוצרים, מוסלמים, יהודים, בודהיסטים, בין כל הדתות וכל העמים. למען האמת, זו דוגמה לעולם כולו. אפשר לתת על זה את הדעת, למה כאן אנחנו יכולים לחיות בחברות, לעזור אחר לשני, לחגוג יחד, ושם לא. התשובה פשוטה: יש לנו נשיא חכם".

האירועים הנוכחיים אמורים לזכות לתגובה תקיפה ברוסיה ולו משום שכבר שלושה ימים אחרי הטבח של חמאס, הוציאה הסוכנות הפדרלית לענייני לאומים על איסור לייבא את הסכסוך הישראלי-פלשתיני לשטח המדינה. "השתתפות בפעולות או מחאות, שיכוונו נגד עדה או קבוצה אתנית, יסוכלו בהתאם לחוק ויסווגו כהסתה על רקע דתי או לאומי", נמסר. "אזרחי רוסיה שישתתפו בפעולות כאלה, בשטח רוסיה או מחוצה, יסווגו כפעילות מסיתה".

השתתפה בהכנת הידיעה: מרב סבר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר