רב רפורמי בכיר באזהרה חריגה: "התנועה תתפלג בגלל מגמות אנטי-ישראליות"

כנס חריג של רבנים רפורמיים שנערך בניו יורק חשף את המחלוקות העמוקות בין הזרמים בתנועה • "לבזות את הציונות - סימן לחולי יהודי"

בית דניאל, התנועה הרפורמית בת"א. צילום: משה שי

אזהרה חריגה של רב רפורמי בכיר בארה"ב מפני פילוג בתנועה, אם יימשכו המגמות האנטי-ישראליות, בזרם המגדיר עצמו פרוגרסיבי וליברלי.

בסוף השבוע יזם הרב עמיאל הירש כנס בניו יורק, בבית הכנסת על שם סטפן וייל, שבו השתתפו כ-300 מנהיגים יהודים רפורמים מרחבי ארה"ב. לדבר הירש, מטרת הכינוס הייתה להפוך את הסחף האנטי יהודי ואנטי ציוני בתנועה, שעשוי להרוס אותה.

מדובר בכינוס כזה חריג ביותר, שכן כבר שנים ארוכות רבנים רפורמים נמנעים מלדבר בבתי הכנסת על תמיכתם בישראל, משום שהנושא הפך להיות "שנוי במחלוקת".

הירש מנגד, שרטט קווי הפרדה ברורים בין מי שתומכים בעם היהודי ובציונות, לבין מה שהגדיר כ"חולי יהודי של אנטי ייחודיות יהודית ואנטי ציונות".

הכינוס הוא חלק מניתוח כואב ומתמשך שעובר בעיקר על הזרמים הלא אורתודוקסיים בארה"ב. בלב התהליך, הגורמים הציונים בקהילה היהודית מתארגנים מחדש ומבהירים כי בצד ההחזקה בעמדות "פרוגרסיביות", מחויבותם לעם היהודי ולישראל מלאה. ברוח זו, הרב הקונסרבטיבי, סטיוארט וויינבלט, הקים  לפני מספר שנים את "קואליציית הרבנים הציונית", כדי לבלום את הסחף האנטי ישראלי המתגבר בציבור היהודי בארה"ב נגד.

בין היתר אמר הירש בנאומו: "אני חושש שאנו מפסידים את נשמתה שת התנועה הרפורמית. לצאת נגד ישראל, להצטרף ליריבים האידאולוגיים שלנו, ולאויבים הפוליטיים שלנו שמבזים את הציונות - זהו סימן לחולי יהודי. ולניוון המחויבות האינטלקטואלית והרגשית לעמנו שלנו.

"בהתחשב בעוינות הגוברת לישראל בחוגים שלנו, במרחבים הליברליים והפרוגרסיביים, ומתוך תשומת לב לבוז ההולך וגובר לפרטיקולריות היהודית - לא מספיק לנו להכריז על 'הנאמנות הציונית' שלנו מדי פעם, המתבטאת לעתים קרובות בהתגוננות עם כל כך הרבה התניות ושינויים, עד שההתלהבות שלנו מהציונות קבורה תחת מפולת של סייגים.

"לא מספיק לנו לפרסם מדי פעם הודעות לעיתונות או ציוצים, על כך שאנחנו 'תנועה ציונית המחויבת לערך הדתי עתיק היומין של ברית היהודים'. אנחנו המנהיגים! עלינו להנהיג! להיות פרואקטיביים. ובמוקדם או במאוחר, נצטרך לטפל בסדקים ההולכים וגדלים בתנועה הרפורמית עצמה. איננו יכולים להעמיד פנים שהם אינם קיימים למען תחושת אחדות מזויפת.

"השסעים שנוצרו בין תומכי האנטי עמיות והאנטי ציונות בתנועה הרפורמית, במחצית הראשונה של המאה ה-20 (הכוונה לרוב הממסד היהודי בארה"ב שהתנגד למפעל הציוני בארץ ישראל טרם הקמת המדינה – א"כ), לבין הציונים שהיו מחויבים לפרטיקולריות יהודית, ייפתחו מחדש בתנועה שלנו, השלכות הרסניות על בתי הכנסת הרפורמים שלנו במאה ה-21".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר