הרחבה בוערת: עימותים בין המתפללים לנשות הכותל

ח"כ גלעד קריב ניצל את חסינותו, ניסה להכניס ספר תורה לרחבה ובסביבתו טוענים כי נבלם באלימות • קבוצת נשים ונציגי הקהילה מארה"ב החלה צעדת מחאה משער האשפות • נציג הקרן למורשת ניסה להתערב - והותקף בידי המוחים • קללות ויריקות לעבר המפגינים שקראו: "אישה עם טלית אינה עבריינית" • המשטרה עצרה עשרות מתפרעים • שר הדתות: "ביזוי ופגיעה בקדושת המקום" • מנכ"לית נשות הכותל: "קבוצה קיצונית ובדלנית השתלטה על השטח"

התנועה הרפורמית בכותל בראש חודש אדר

מהומות בכותל המערבי בירושלים במסגרת ציון ראש חודש אדר, בעיקרם חיכוך בין נשות הכותל וחברי הקהילה הרפורמית לבין המתפללים במקום.

הקרן למורשת הכותל המערבי מדווחת הבוקר (רביעי) כי קבוצה של מנהיגי התנועה הרפורמית מארה"ב, בהובלת ח"כ גלעד קריב (העבודה), ביקשה להפגין ברחבת הכותל נגד הממשלה. בסביבתו של קריב טוענים כי מאבטחי הקרן למורשת הכותל תקפו והכו אותו ותלונה תוגש למשטרה.

נשות הכותל ואנשי התנועה הרפורמית במחאה, צילום: דוברות התנועה הרפורמית
מהומות בכותל המערבי בפתח חודש אדר, צילום: עוז פבר/TPS

כחלק מפעולות המפגינים, התנהלה צעדת במסגרתה המוחים ניסו להכניס ספר תורה לרחבת הכותל. לדברי הקרן למורשת הכותל המערבי, סדרנים מטעמה שעסקו באבטחת המקום ניגשו לקבוצת המוחים בבקשה לשמור על מנהג המקום והסדר הציבורי ולמנוע חיכוכים מיותרים. ח"כ קריב ניצל את חסינותו הפרלמנטרית ונכנס עם ספר תורה בראש הקבוצה והוביל את ההפגנה ללב רחבת הכותל המערבי, וכך נוצרה מהומה רבתית, כשבמקום נמצאים מתפללים ומתפללות רבים לתפילות ראש חודש. מטעם דוברות הח"כ נמסר: "מאבטחי הקרן למורשת הכותל תקפו והכו את היועץ של חה״כ הרב גלעד קריב. תלונה תוגש בקרוב למשטרת ישראל".

מהומות בכותל המערבי בראש חודש אדר: עימותים בין מתפללים למפגינים קרדיט: עוז פרבר/TPS, דוברות התנועה הרפורמית

בניסיון להפריד בין הניצים: נציג הקרן התערב במהומה

התנועה הרפורמית הבהירה כי הגיעה למקום לצורך קיום תפילת ראש חודש חגיגית. מאות מנשות הכותל ותומכיהן, ליוו קבוצה גדולה של רבנים מארגון הרבנים הרפורמיים בצפון אמריקה. עוד לפני כן, קיימו צעדה משער האשפות לכותל בקריאה: "אישה עם טלית אינה עבריינית". מנהל התפעול של הקרן למורשת הכותל יצא החוצה בניסיון להפריד בין הניצים, אלא שאז מנכ"לית נשות הכותל יוכי רפפורט מנעה ממנו לגשת לעבר המוחים.

"אישה עם טלית אינה עבריינית". מהומות בין המפגינים למתפללים בכותל, צילום: עוז פבר/TPS

"הקרן למורשת הכותל המערבי עומדת בפני אתגר מורכב מאוד ועושה מאמצים אדירים כדי לאפשר תפילת ראש חודש כסדרה", נמסר מטעם הקרן. "אנו קוראים להסיר את המחלוקות וההפגנות ולהשאיר את המקום קדוש ומאחד. אנו מצרים על כך שקבוצה זו מצאה לנכון להפוך את הכותל לאתר פרובוקציה ללא שימת לב להשלכות ולפגיעה ברגשות הציבור ובקדושת המקום".

ח"כ קריב ניצל את חסינותו - וניסה להכניס ספר תורה לרחבת הכותל // קרדיט: דוברות התנועה הרפורמית

על פי גרסתו של ח"כ גלעד קריב, הוא ניסה להכניס ספר תורה לעזרת הנשים עבור נשות הכותל, אך מאבטחי רב הכותל מנעו ממנו בכוח את המעבר ומנעו מנשים מלקרוא בספר התורה. ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) הגיע אף הוא למקום והביע את מחאתו.

המנכ"לית: "להשמיע קול נשי"; השר: "פגעתם במתפללים"

התנועה הרפורמית מסרה כי הצעדה התקיימה לאור ניסיונו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לקדם חוק במסגרתו תיאסר "עריכת טקס דתי שלא על פי מנהג המקום ושפוגע ברגשות המתפללים" בכותל המערבי, ואיסור לנשים להתעטף בטלית ולחבוש תפילין, שאף יגררו עונש מאסר. עוד הוסיפה כי במהלך הצעדה ובכניסה לכותל, קבוצות רבות של פורעים חרדים קיללו, ניסו להדוף ולפגוע בנשות הכותל ותומכיהן ושרקו במשרוקיות על מנת להאפיל על שירת נשות הכותל.

ניסו להאפיל על שירת נשות הכותל. מתפללים בכותל בראש חודש אדר, צילום: עוז פבר/TPS

"חודש אחרי חודש מוכח כי הכותל המערבי הפך להיות ביתה של קבוצה קיצונית ובדלנית בעם היהודי", מסרה יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל. "למיליוני יהודיות ויהודים אין מקום בכותל. רב הכותל וממשלת ישראל מאותתים ליהדות התפוצות, לנשים, ליהדות הליברלית ולכל מי שאינו משתייך לפלג החרדי הבדלני, כי הם לא רצויים במקום המקודש ליהודים. נמשיך להגיע לכותל, כפי שאנחנו עושות כבר 34 שנים, ולהשמיע במקום קול נשי".

"בית לקבוצה קיצונית ובדלנית". התנועה הרפורמית בכותל המערבי,

גם השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) הגיב לעימותים במקום. "כל חברי הכנסת צריכים למחות ולהוקיע את ניצול החסינות ע"י ח"כ במפלגת העבודה שביזה ספר תורה והכניס אותו לכותל, ובמעשיו פגע ברגשות המתפללים בשריד בית מקדשנו", לשון השר.

בעקבות המהומות: המשטרה מבצעת מעצרים ברחבת הכותל // קרדיט: עוז פבר/TPS

כתוצאה מהעימותים האלימים, המשטרה פינתה עשרות מתפללים מהרחבה הדרומית של הכותל. הצעירים שהגיעו להתפלל תפילת שחרית של ראש חודש ברחבה הדרומית של הכותל, הובלו בחלקם ע"י יו''ר צעירי מפלגת נעם בנימין. "הרבנות הראשית לדורותיה קבעה כי הכותל מקודש לכל אורכו", אמר מנכ"ל המפלגה אלקנה באב"ד. "אנו קוראים למשטרה לבצע בדק בית מעמיק, כיצד יתכן שזכות הגישה למקום הקדוש שמורה רק למפגינים הרפורמיים ואילו המתפללים מפונים בכוח מהמקום?"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר