"נעלם מעל פני האדמה": תקף את אשתו, סירב להעניק לה גט וברח בחסות בית הדין

בני הזוג נכנסו להליכי גירושין אחרי מסכת אלימות ארוכת שנים, אך הבעל החליט לברוח ולהישפט רק מול בית דין חרדי פרטי • כשנתפס על ידי המשטרה, בית הדין הרבני הורה לשחררו - והוא ברח שוב • רק לאחר מרדף של חודשים והפעלת חוקר פרטי, הפרשה הגיעה לסיומה המפתיע

אחרי שנים האישה החליטה שהיא חייבת להתגרש, צילום: GettyImages

עוד מרדף אחר סרבן גט הגיע לסיומו: בתום חיפושים שארכו חודשים בעל שנהג באלימות כלפי אשתו במשך שנים, סירב לשחררה לחופשי ונמלט - נאלץ להסגיר את עצמו ולתת לה גט.

זה התחיל לפני 16 שנים. א', עולה חדשה מארה"ב ובעלת תשובה, פגשה בשידוך את ד', עולה חדש מקנדה ובעל תשובה אף הוא. השניים החליטו להינשא, אך מהרגע הראשון הנישואין היו רצופים באלימות, וכבר בחדר הייחוד לאחר החופה התרחש אירוע האלימות הראשון. לא זאת בלבד, א' שהתנתה את קיומם של הנישואין בכך שהבעל לא ישתמש בסמים, גילתה מהר שהבטחותיו היו לשווא ולא קויימו.

בשנים שלאחר מכן, הלכה והחריפה מסכת האלימות, אך בהתייעצויות שקיימו בני הזוג עם רבנים חרדים, הומלץ להם שוב ושוב לנסות שלום בית. לכן א' השתכנעה שלא לסיים את הנישואין למרות האלימות הקשה ולשניים נולדו במרוצת השנים שישה ילדים.

אילוסטרציה. למרות הקשיים בנישואין הזוג הביא ילדים לעולם, צילום: GettyImages

אלא שערב אחד לפני כשנתיים וחצי הבעל תקף את א'. בעקבות האירוע, ולאחר שהתייעצה עם רב בנושא, היא החליטה שהיא אינה יכולה עוד ופנתה למשטרה, שהוציאה נגד הבעל צו הרחקה. לאחר מכן, א' אזרה אומץ להתחיל בהליך גירושין ופנתה לבית המשפט לענייני משפחה, ואילו הבעל, מצידו, פתח תביעת גירושין בבית הדין הרבני.

במשך שנה נעשו ניסיונות לגשר בין בני הזוג, אבל הבעל מעת לעת חזר בו מהסכמות אליהן הגיעו הצדדים, תוך שהוא מסרב להעניק לא' גט ולשחרר אותה לחופשי. בייאושה, פנתה א' לארגון "יד לאישה" מבית רשת "אור תורה סטון", המייצג עגונות ומסורבות גט. עו"ד יפעה בלונדר, מנהלת סניף דרום של הארגון, פנתה לבית הדין הרבני בבאר שבע ופתחה תביעת גירושין בשמה של א', ובמקביל הוציאה כנגד הבעל צו עיכוב יציאה מהארץ.

בעקבות כך בית הדין הרבני חייב את הבעל במתן גט ואף הוטלו עליו סנקציות. למרות זאת, הוא המשיך לעמוד על סירובו לשחרר את א' לחופשי. הבעל אף הפסיק להגיע לדיונים שנקבעו בתיק, תוך שהוא מצהיר כי הוא אינו מכיר עוד בסמכותם של בתי המשפט ובתי הדין של מדינת ישראל, וכי הוא מתעקש שכל הטיפול בתיק יועבר לבית דין חרדי פרטי.

בית הדין הרבני. למצולם אין קשר לכתבה, צילום: אורן בן חקון

בשלב זה הבעל נעלם ואבדו עקבותיו, ולבקשת ארגון "יד לאישה" הוצאו כנגדו כמה צווי הבאה. בחודש אוגוסט האחרון, הצליחה המשטרה לעצור אותו ולהביאו לבית הדין, שם שב וחזר על סירובו ולהעניק את הגט. לאור זאת, ובמטרה למנוע את היעלמותו בשנית, ביקשה עו"ד בלונדר מבית הדין להטיל על הבעל סנקציית מעצר, אך בית הדין סירב והבעל שוחרר לחופשי ללא כל מגבלה. כצפוי, נעלמו שוב עקבותיו של הבעל והתיק הופנה לטיפולו של אגף העגונות של בתי הדין הרבניים, שפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו לאיתורו של הבעל, לרבות הפעלת חוקר פרטי, אבל ללא הועיל.

כשהיה נדמה כי אבדה כל תקווה לאתר את סרבן הגט ולשחרר את א' לחופשי, הוא הופיע במפתיע בשבוע שעבר בבית הדין הרבני. לאחר שטען כי הוא אינו יכול עוד לחיות עם התחושה שהוא נרדף, הוא הסכים להעניק לא' את הגט המיוחל.

"תופעת סרבני הגט אשר נעלמים מעל פני האדמה ומותירים את נשותיהם כלואות בשבי נישואיהן, היא תופעה קשה שעל בתי הדין להילחם בה בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותם", מציינת מנכ"לית ארגון יד לאישה, פנינה עומר, "אנחנו נמשיך במאבק ונסייע לכל אישה השבויה בנישואים בניגוד לרצונה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר