שנה של שוויון מגדרי? זה מה שחושבים בציבור הדתי על מניין עם נשים

סקר חדש בחן את עמדות הישראלים ביחס לתפילה משותפת בבית הכנסת • כ־50% מהנשאלים מעוניינים להיחשף למניין משותף • רוב בציבור המסורתי מעוניינים להצטרף למרחב קהילתי-דתי-שוויוני • נשיאת מכון הדר: "יש דרך ארוכה כדי להטמיע את האפשרות לחיים דתיים שמחויבים גם לעולם ערכים מודרני"

מתפללות בהר מירון. למצולמת אין קשר לכתבה, צילום: דוד כהן/ג'יני/ארכיון

כ־50% מהישראלים היו מעוניינים לפגוש ולהכיר מניין שיווני ו־50% ממי שמגדירים עצמם דתיים היו מעוניינים להיחשף למניין שכזה. כך עולה מסקר של חברת גיאוקרטוגרפיה וחברת הייעוץ רוזוב, שיזם מכון הדר. 

על רקע ראש השנה המתקרב ותקופת החגים, מהסקר שכלל 1,063 משתתפים עלה גם כי כשליש מהציבור הדתי וכמחצית ממי שמגדירים עצמם כמסורתיים היו לוקחים חלק במניין כזה. נוסף על כך, רק שליש מהנשאלים היו עוזבים מניין שוויוני לו היו נקלעים אליו. 30% בלבד השיבו שהיו עוזבים את המקום. שליש ממי שמגדירים עצמם דתיים היו מצטרפים לתפילה, וכך גם כ־50% ממי שמגדירים עצמם מסורתיים.

נשים עם ספר תורה באפרת, צילום: ארכיון/מרים צחי

מהסקר עולה כאמור ש־29% מהנשאלים מעוניינים בהיכרות עם מניין שכזה ו־16% נוספים לא פסלו את האפשרות להכיר מניין שכזה. מסקרן אף יותר לגלות שבציבור המסורתי 57% היו מעוניינים להצטרף למרחב קהילתי-דתי-שוויוני.

עזרת נשים בכותל, צילום: ארכיון/אורן בן חקון

מכון הדר מקדם את תפיסת השוויוניות ביהדות מתוך אורח חיים מחויב להלכה. המכון מקיים בית מדרש משותף לנשים וגברים ובנוסף מלווה עשרות קהילות בארץ שמפעילות מניינים שוויוניים ומשתפים.

נספרות במניין

בהדר ציינו כי ניתן למצוא קהילות שבהן נשים מעבירות דברי תורה ושיעורים, או נושאות את ספר התורה או קוראות בהפטרה, קהילות שבהן ילדות מובילות "אנעים זמירות", קהילות שבהן יש עזרה משותפת, קהילות שבהן נשים עוברות לפני התיבה בקבלת שבת וקהילות שבהן נשים נספרות למניין.

הרבנית אביטל הוכשטיין, נשיאת מכון הדר, אומרת כי "החברה הישראלית כמהה לפגוש את דרך החיים הדתית שיווניות. יש לפנינו דרך ארוכה כדי להטמיע בציבוריות הישראלית את האפשרות לחיים דתיים שמחויבים לעולם ההלכה ולעולם ערכים מודרני, הכוללים שוויון מגדרי כעוגן לקיים חיי תורה על פי ההלכה. מצאנו שכ־20% רואים באורח חיים שכזה הלכתי, ואנחנו מקווים לעורר בחברה הישראלית שיח על התפיסה ההלכתית של מכון הדר המושתתת על לימוד בית מדרשי מסורתי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר