שיא המבקרים היהודים בהר הבית מבשר על עידן חדש

העלייה במספר המבקרים היהודים בהר היתה הדרגתית, אבל עקבית • השנה המספר יחצה את קו ה־50 אלף לאחר גידול של 33% בהשוואה לשיא הקודם • המהפך הזה מלווה בכמה תהליכים שמתחוללים בציבור היהודי • השינוי הבסיסי הוא תודעתי: ציבורים גדלים והולכים מעניקים להר הבית מקום מרכזי במסכת התקומה הדתית והלאומית של עם ישראל בארצו

יהודים במהלך סיור בהר הבית, צילום: סינאן אבו מייזר

אבן דרך חדשה בנוכחות היהודית המתרחבת בהר הבית: לראשונה מאז מלחמת ששת הימים חצה מספר המבקרים היהודים השנתי בהר את קו ה־50 אלף. "האירוע" הזה מגיע בתקופה מורכבת. המתיחות הביטחונית הגוברת, הכוננות לפיגועים, ההסתה הפלשתינית הקשה וגם ההקשחה של נוהלי המשטרה מול התפילות השקטות של היהודים בהר - שעדיין נמשכות - ממתנות מעט את ביטויי השמחה של חלק מארגוני הר הבית. למרות זאת, הנתון הזה מסמל עידן חדש. רק לפני מעט יותר מעשור ביקרו בהר מדי שנה בין 5,000 ל־6,000 יהודים בלבד, וקשה היה להעלות על הדעת גידול של כ־1,000% (פי 10).

רק לפני עשור דמיינו מעטים בלבד מציאות שבה המשטרה מאבטחת תפילות יהודים בהר (אם כי תוך הגבלות רבות). גם ההשלמה המוסלמית דה־פקטו במרבית ימות השנה עם המציאות הזאת (למרות המחאות, הפיגועים וההסתה) היא בגדר הכמעט לא ייאמן.

עלייה עקבית: נשבר שיא המבקרים השנתי בהר הבית, צילום: רויטרס

עלייה הדרגתית - אך עקבית

העלייה במספר המבקרים היהודים בהר היתה הדרגתית, אבל עקבית.   הקפיצה הגדולה התרחשה בשנים האחרונות: 14,054 מבקרים ב־2016, 30,219 מבקרים ב־2017, 35,695 ב־2018 ו־37,708 ב־2019. שנות הקורונה קטעו מעט את התהליך, אך השנה כאמור יירשם שיא חדש - חצייה של קו ה־50 אלף וגידול של 33% נוספים בהשוואה לשיא השנתי הקודם מ־2019.

המהפך הזה מלווה בכמה תהליכים שמתחוללים בציבור היהודי, ובהתאמות שהמשטרה והדרג המדיני מבצעים לנוכח תהליכים אלה. השינוי הראשון הוא תודעתי: ציבורים גדלים והולכים מעניקים להר הבית מקום מרכזי במסכת התקומה הדתית והלאומית של עם ישראל בארצו. העיסוק בהר מקיף היום ציבורים גדולים של הזרם המרכזי בציונות הדתית וגולש גם לציבור החילוני. הגידול במספר המבקרים היהודים בהר הוא נגזרת של השינוי התודעתי הזה והוא גם שהביא לשינוי השני: בניגוד לחצי יובל השנים הראשון שלאחר מלחמת ששת הימים, מאות רבנים מהזרם המרכזי של הציונות הדתית מתירים כיום ליהודים להיכנס להר, במגבלות הלכתיות כאלה ואחרות. בניגוד לאיסור הגורף ששרר בעבר על כניסה (וממילא תפילה) של יהודים להר הבית.על רקע הביקוש הגובר לביקורי יהודים בהר התחולל שינוי שלישי: המשטרה התאימה את התנהלותה למציאות. בתקופתם של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושל מפקד משטרת ירושלים יורם הלוי בוצעה חשיבה מחודשת, וההר נפתח למבקרים רבים.  במקביל הורחקו מההר בשנים האחרונות ארגוני המוראביטון והמוראביטאת, שתי התנועות־הבנות של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, שניסו להפריע ולטרפד את ביקורי היהודים בהר ואף לפגוע בהם.

"הפלג" ושתי תנועות־הבת שלו הוצאו כידוע אל מחוץ לחוק, אך עדיין נותרו גורמי הסתה בהר. מדובר בעיקר בראש המועצה המוסלמית העליונה, שייח' עכרמה סברי, שמזוהה עם חמאס ועם האחים המוסלמים, וכן בפעילי ארגון "חיזב אל תחריר", מהקצה הקיצוני של האסלאם הרדיקלי.

חמאס ממשיך לנסות להצית את ההר, תוך שימוש בעלילת הדם "אל־אקצא בסכנה", צילום: AFP

גם חמאס עצמו ממשיך לנסות להצית את ההר, תוך שימוש בעלילת הדם המודרנית "אל־אקצא בסכנה", במטרה להעלות את המוטיבציה לפיגועים באזורי ירושלים ויו"ש. לפי נתוני ארגון "בידינו - למען הר הבית", בחודש החולף נעצרו בהר הבית 18 עולים יהודים, עוכבו עוד 15, והורחקו ממנו בצווים מנהליים של מפקד המחוז כ־15 עולים.

תום ניסני, מראשי ארגון "בידינו", ציין כי את קידום זכויות היהודים בהר יש להשיג "בדרך של מאבק נחוש ודרישה ברורה". לדבריו, "כל זכות תושג לאחר התעקשות, התמדה ועובדות בשטח".בימים אלו פרסמה מנהלת הר הבית איגרת לעולים, שבה נכתב, בין היתר: "העלייה האישית הגמישה והנינוחה בהר הבית ללא ויכוחים ועימותים בשטח, נכונה גם כשלעצמה לטובת העולים עצמם, להתפשטותה הציבורית, לקירוב ולהגדלת השורות. זוהי הדרך הבטוחה והיעילה ביותר לקדם את שיבת ישראל להר הבית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר