המסע המפרך לבחירה החופשית של עם ישראל - ממה הדת כל כך מפחדת?

עברנו דרך ארוכה מהכפייה בהר סיני לערב הכניסה לארץ • כיום, ההתקדמות הטכנולוגיה מעמידה בפנינו אתגרי בחירה חדשים, ועל העולם הדתי לראות בכך הזדמנות להתבגרות רוחנית ולא איום שיש להתגונן ממנו

מעמד הר סיני. צילום: ללא

איך גורמים לילד, לאדם, לחברה לבחור נכון? השאלה הזו מטרידה כל הורה ומחנכת. לעיתים, מרוב שאנו חוששים שילדינו לא יבחרו נכון, אנחנו - הורים, מחנכים, משפחה וחברה - מעדיפים שלא לספר להם על אפשרויות הבחירה שעומדות בפניהם. ואולם, תהליך ההתבגרות כולל בתוכו גם את הזכות לבחור. בחברות רבות, קבלת זכות הבחירה מציינת את השלמת תהליך ההתבגרות של האדם מנער למבוגר שאחראי למעשיו ולבחירותיו. זהו גם התהליך שעובר על עם ישראל במהלך נדודיו במדבר, ותהליך זה יהווה דגם להתפתחות החברה האנושית עד לימינו ומעבר להם.

כשעם ישראל יצא ממצרים ברור היה לאלוקים שהם אינם יכולים לבחור. את אוסף העבדים שעבר את ים סוף והחל את מסעו במדבר ניתן היה לגבש רק באמצעות חוקים ומשפטים חד-משמעיים. מעמד הר סיני שהחל בקול שופר חזק מאד, היה מעמד של חרדה "ויחרד כל העם אשר במחנה" (שמות יט, טז). מטרת המעמד שהיה מלווה ביראה ופחד נועדה לגרום לעם לירוא מה' ולהמנע מחטאים. זו איננה בחירה, זו כפייה.

ואכן, חכמינו זכרונם לברכה הבינו זאת היטב כאשר קבעו שבמעמד הר סיני כפה עליהם הקב"ה הר כגיגית. הם אף תיארו כיצד נעקר ההר ממקומו והיה תלוי ועומד מעל מחנה ישראל ואלוקים אומר להם: "אם אתם מקבלים התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם" (תלמוד בבלי, שבת פח ע"א).

תהליך ההתבגרות של עם ישראל מגיע לסיומו בפרשתנו: "רְאֵ֗ה אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לִפְנֵיכֶ֖ם הַיּ֑וֹם בְּרָכָ֖ה וּקְלָלָֽה". ערב הכניסה לארץ אין עוד מקום לחינוך בכפייה. עם ישראל הבוגר שמקבל אחריות על מעשיו ניצב בפני בחירה. האל אמנם מעוניין שעם ישראל יבחר נכון, ובהמשך ספר דברים אף ניתן הציווי "ובחרת בחיים", ואולם בסופו של יום הבחירה נתונה בידי כל אחת ואחד.

תהליך ההתבגרות לא הסתיים עם הכניסה לארץ, הוא נמשך עד ימינו. על פי רוב חידושים טכנולוגיים ורעיוניים נתקלים בהתנגדות מצד העולם הדתי. חלק ניכר מהחידושים הללו קשורים בהגדלת יכולת הבחירה של האדם באופנים שדורות קודמים כלל לא העלו על דעתם. המדיה והתעבורה פותחים בפני כל אחד ואחת אופקים חדשים ואיתם את האפשרות לחיות בסגנון חיים שונה לחלוטין.

על פי רוב, חידושים טכנולוגיים ורעיוניים נתקלים בהתנגדות מצד העולם הדתי // אילוסטרציה,

ההתקדמות המטאורית בתחום מדעי החיים מאפשרת "לתכנן את המשפחה", לבחור את תכונות העובר, ואפילו לשנות את הבחירות שהטבע לכאורה בחר עבורנו. הגדלת אפשרויות הבחירה של האדם נתקלת באופן לא מפתיע בהתנגדות מצד אלו שרואים עצמם כאמונים על שמירת הדת והמסורת.

לעיתים עד כדי כך גדול היה החשש מהחידוש והבחירה, שהיו מבין גדולי ישראל שקבעו ש"חדש אסור מן התורה". בשנים האחרונות גם חלקים בעולם הדתי-ציוני הצטרפו לחשש מבחירה וחידוש, והם אמצו אידיאולוגיות זרות הדוגלות ב"שמרנות" בתחומי חיים שונים.

התורה כבר ידעה את כל זה, ולמרות זאת ערב הכניסה לארץ היא מגלה לבני ישראל שיש להם זכות ויכולת לבחור. חכמים אמרו שהואיל ומעמד הר סיני נעשה בכפייה היה צורך בקבלת התורה מחדש על ידי בחירה מודעת, ודבר זה קרה בשושן הבירה בימי הפורים. אדם בוגר בכלל, ודתיות בוגרת בפרט, צריכים לבחור.

ההתפתחויות הטכנולוגיות שמאפשרות לנו לבחור כמעט כל דבר, אינן בעיה, אלא הן שמאפשרות לנו להתבגר בערכינו ובאמונתנו. אכן, צריך לדעת לבחור נכון, אבל בחירה נכונה יכולה להתרחש רק מתוך היכולת לראות את החיים והמוות, הטוב והרע, הברכה והקללה. ורק מתוך בחירה חופשית ואמיתית נוכל לבחור בחיים.

ד"ר מאיר בן שחר הוא מרצה להיסטוריה יהודית במכללה האקדמית הדתית לחינוך שאנן בחיפה ובאוניברסיטה הפתוחה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר